The Division 2: Warlords of New York

The Division 2: Warlords of New York

Hands-on in Zweden

di 11/02/2020
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Eerst was er die eerste The Division. Die dropte je in een geloofwaardig post-epidemie Manhattan als een agent die speciaal voor dit soort incidenten is opgeleid. De game deed heel veel dingen goed en kreeg vooral de na-release ondersteuning waar Ubisoft zich de laatste jaren een van de beste in mag noemen. Maar het was uiteindelijk opvolger The Division 2 die de game werd die de eerste had moeten zijn. De actie verplaatste zich naar Washington DC en als je de competitieve multiplayer negeerde (zoals iedereen dat terecht deed) kreeg je een loeier van een diepe, intense en geloofwaardige open wereld actie rpg.

The Division 2 volgde vlak op de voorganger en speelt zich ruw geschat zeven maanden na de biologische aanval met het groene gif(gas) af die de epidemie veroorzaakte en de beschaving deed instorten. Die zette je in die tweede weer min of meer op de rails. Daarna volgden er nog twee gratis episodes, namelijk D.C. Outskirts: Expedition, die je in de buitenwijken uiteindelijk een vijandelijke basis deed wegvagen, gevolgd door Pentagon: The Last Castle waar je de Black Tusk in en om het Pentagon een zware maar niet terminale klap toedient.

Op 19 februari (of 12 februari voor zij met early access) komt daar nog een derde episode bij. Coney Island: The Hunt. Die speelt zich af op, duh, Coney Island, vlak bij Manhattan dus, en legt de link naar deze eerste échte uitbreiding: Warlords of New York.

 

Back in NY baby!

Zoals de naam al doet vermoeden keer je in deze uitbreiding terug naar New York. Meer bepaald naar het centrale Manhattan en nog meer bepaald naar vijf zones in het zuiden van dat schiereiland. Wie de eerste speelde moet niet te veel op herkenning rekenen. Er is een gigantische tornado doorgeraasd, grote stukken liggen onder water en de map is beduidend kleiner, maar scoort wel de afwerking en variatie die The Division 2 een betere game dan de eerste maakte. 

Player vs. David Beckham

Het verhaal draait grotendeels om de rogue divison agent en David Beckham look alike Aaron Keener. Die heeft voor zijn volgende move een hightech arsenaal en vier geduchte luitenants (de Warlords uit de titel) om zich heen verzameld. Een move die jij moet stoppen in vijf verhaalmissies, met telkens een boss op het einde. Ik speelde zo één verhaalmissie en was daar ongeveer twee uur mee bezig. Tel daar nog in totaal 8 aan dat verhaal gelinkte zijmissies bovenop, plus 8 control points en Warlords of New York belooft een stevige dosis speeluren.

Speel je eigen spel

Veteranen van die eerste game mogen zich aan een paar bekende koppen verwachten, maar ook aan een nieuwe generatie van killerbendes zoals de Cleaners en de Reapers. In tegenstelling tot de campagne in de full game zijn de zones of missies hier niet gelinkt aan een bepaald level. Warlords of New York trekt de levelcap overigens op van 30 naar 40. De game schaalt elke uitdaging naar jouw niveau. Je kan dus gelijk op eigen initiatief en risico de hele map verkennen. Een stukje van de ene missie doen, daarna een stuk van de andere, een outpost overnemen en dan terug met die eerste verdergaan.

Waar voor je geld?

Wie The Division 2 op zijn harde schijf heeft staan kan de uitbreiding voor 30 euro kopen. Ik vind dit wat aan de hoge kant, ook al kregen de fans intussen drie gratis episodes geserveerd. Voor 40 euro krijg je de game met de uitbreiding erbij. Ubisoft mikt dus ook op heel wat nieuwe spelers en waarom niet. Het is er absoluut eentje om in huis te halen. Warlords of New York doet daarom een paar drastische ingrepen. Want geef toe, de diepte van het rpg-stuk maakte dat af en toe meer complex dan nodig. Als je zoals ik de game al even niet meer speelde, valt het niet onmiddellijk op, maar er is wel het een en ander gestroomlijnd.

 

Sympathie beloond

Ook is het nu veel duidelijker wat de voor- en nadelen van elk nieuw stuk gear zijn. Dat maakt elk stuk loot nog interessanter. Maar voor de ervaren en verweerde Divsion agents beginnen steigeren: gestroomlijnd betekent hier niet ‘dommer’ gemaakt of van diepte beroofd. In tegendeel, ik heb de indruk dat dit meer build-variatie oplevert. Je kan nu naast op DPS ook op skills focusen. Ook de Dark Zones zijn wat getweaked. Alles wat je tot op heden kon, kan nog steeds, maar nu krijg je meer opties om samen te werken en zijn er meer beloningen om niet de kl**tz*k uit te hangen. 

Terug in de flow

Er zijn overigens 4 nieuwe skills maar die moet je van de gevallen lichamen van Keene’s luitenants plukken. Denk aan een sticky bomb-werper, een vuur-variant daarvan, een decoy en nog een die me nu helaas ontsnapt. De sessie die ik speelde was echter taai genoeg waardoor ik uiteindelijk naar mijn turret en drone skills teruggreep. Ik moet ook zeggen dat ik mijn met zorg getweakte endgame wapens en gear uit ‘mijn’ game miste, maar dat dwong me dan weer om wat te experimenteren met de hardware die ik hier onderweg oppikkte. Het was overigens verrassend hoe soepel ik terug in de ‘flow’ zat.

 

Nog niet uitverteld

Als je ziet wat Ubisoft met Rainbow 6, For Honor en de Ghost Recon games deed en doet, is The Division 2 met deze Warlords of New York nog niet uitverteld. Zo komt er elk seizoen een nieuwe manhunt, staan er global events en leagues in de steigers, terwijl de hardcore fans op zoek kunnen naar unieke rewards zoals skill mods, exotische gear en cosmetische shizzle. Een groter agendapunt is echter de nieuwe en tweede raid. Die is voor spelers van level 40 en zal zowel de individuele builds als de teammechanics maximaal aanspreken. Ben jij destijds gestopt op level 30, maar wil je gelijk aan deze raid beginnen. Dan kan je zonder tussenstappen naar dat level 40. Zoals mijn toen al niet politiek correcte moeder het destijds zei: “wil je het meer gestroomlijnder, dan moet je de oren er afsnijden”.

 

Releasedatum
15/03/2019

Conclusie van Raf

Ook wanneer je gewoon door de hele verhaallijn van The Division 2 ging en de game daarna nooit meer opstartte, lijkt deze Warlords of New York een aardig extra hoofdstuk aan de speelduur te breien. Dat het New York duidelijk niet gerecycleerd werd uit de originele game, maakt het allemaal weer fris. Alleen het prijskaartje vind ik wat aan de hoge kant.