DiRT Rally 2.0

DiRT Rally 2.0

Hands-on in Londen

ma 01/10/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Ware rallyfanaten blijven wat op hun honger zitten bij de traditionele DiRT-games, zeggen ze bij Codemasters. Voor dat nichepubliek lanceerde de Britse racespecialist daarom drie jaar geleden de gespecialiseerde racer DiRT Rally, die begin volgend jaar een tweede versie krijgt. Tijdens een paar rondjes toeren op de game, in een Londense gaming lounge, werd hun bedoeling al snel duidelijk.

Dat een ontwikkelaar van racegames een professionele racepiloot inschakelt als extern consultant, dat gebeurt wel vaker: zo komen er bijvoorbeeld ook militaire (Call of Duty) en historische experts (Assassin's Creed) over de vloer bij gamestudio's over de wereld die die specifieke kennis nodig hebben. Niets nieuws onder de zon dus. Maar voor DiRT Rally 2.0, de nieuwe versie van zijn op de ware rallyfan gerichte game, wilde de Britse studio Codemasters het nog wat steviger aanpakken: rallypiloot Jon Armstrong (24), die tegelijkertijd carrière aan het maken is in zowel het Britse rallywezen als eSports-kampioenschappen in de officiële WRC-rallygame, is zo goed als full-time aan boord om mee designbeslissingen te nemen. "En ik zit nooit met m'n duimen te draaien", voegt Armstrong eraan toe. "Het is een constant, dagelijks spel van ideeën valideren en details checken. Het publiek waarop ze hiermee mikken is erg gesteld op details, dus moet ik er ook voor helpen zorgen dat het juist zit. Ik kan weg wanneer ik raceverplichtingen heb, natuurlijk, maar in principe werk ik binnenshuis in de studio tot de game af is."

Zelfde game, nieuwe versie

Niet voor niets kreeg DiRT Rally 2.0 een nummering mee die we kennen van een softwareprogramma, zegt chief game designer Ross Gowing. "De eerste game werd enorm goed onthaald bij rallyfans, dus we doen het bij deze gewoon opnieuw. Maar dan natuurlijk wel met nieuwe kennis, nieuwe technologie, en nieuwe ideeën."

Die laatste klinken misschien niet erg spectaculair op het eerste gehoor: Gowing haalt elementen als terreindeformatie en uitgebreide bandenkeuze aan als belangrijke vernieuwingen, wat andere racegames natuurlijk ook hebben. "Maar voor DiRT Rally 2.0 pasten we die dingen toe voor een publiek van rally-enthousiastelingen", vervolgt hij. "Natuurlijk bestaat track deformation al. Maar wij bouwden de fysica van de bodem zo dat de sporen er niet alleen veranderd bij blijven liggen na de tiende auto die erdoor heeft geploegd, maar ook na de honderdvijftigste. Met inbegrip van weersomstandigheden. We zijn erg diep gegaan in de details die we leveren: het gaat er ons over om te respecteren wat een bepaald soort speler wilt. Iedereen zal een compleet verschillende ervaring hebben."

Dark Souls der rallygames

Voordat we hands-on gingen met DiRT Rally 2.0 liet Armstrong ons eerst zien hoe het moet. In de handen van een bedreven rallypiloot liet de éne auto die Codemasters voorlopig losliet voor de pre-alfademo van de game, een Golf GTI 16V, zich bijzonder snel en snedig besturen: Armstrong kwam zonder brokken over de finish met een tijd van 8,02 minuten. Toen ikzelf diezelfde ronde speelde, een rit door een Nieuw-Zeelands parcours in volle zomer en dus met stoffige wegen, eindigde het met 11,20 minuten en was de kist een beetje geschaafd aan de flanken, maar ook ik haalde uiteindelijk de finish zonder échte brokken te maken of uit de bocht te gaan.

Maar deze demo was op een makkelijk terrein, met gemiddelde wegdeformatie, en een wagen die op vier wielen is aangedreven. Toen ik in een tweede race seat met kuipzetel, rallystuur en een (natuurlijk gesimuleerde) hydraulische drifthandrem vervolgens een ritje rallycross (rallyen op een vast circuit) aanving, was het al wat lastiger: de eindlijn werd alleen behaald dankzij de welgekomen, geduldige raad van Nederlandse collegajourno Joe Van Burik, zelf - ook in het echt - een niet onaardige rallypiloot. En de stand in de rangschikking was vanzelfsprekend niet om over naar huis te schrijven.

Het was hier dat ook versie 2.0 van DiRT Rally zich weer openbaarde als de Dark Souls der rallygames: de game onder de knie krijgen wordt weer godsgruwelijk moeilijk, maar eens je wat vooruitgang hebt geboekt zul je ongetwijfeld ook meteen merken dat alles op faire regels drijft.

"Het moét een uitdagende game zijn", onderstreept Gowing nog eens. "Een rallywagen besturen is niet makkelijk, en we willen spelers diezelfde adrenalinerush leveren die een echte piloot ervaart. Er zijn een paar settings om het wat eenvoudiger te maken, en een niet zo bedreven speler kan altijd een wagen met vierwielaandrijving nemen: die corrigeert wat makkelijker in de bochten. Maar onervaren spelers zijn gewoon niet het kernpubliek van DiRT Rally 2.0."

 

Releasedatum
26/02/2019

Conclusie van Ronald

De rallygames van het Franse Kylotonn en het Italiaanse Milestone, de twee andere racegamespecialisten, verbleekten altijd al bij de DiRT-serie, en Codemasters lijkt er erg zeker van dat DiRT Rally 2.0 die erfenis nog wat verder zal zetten. Ik had een niet al te moeilijk ritje achter de rug, maar het was natuurlijk nog erg vroege code, met instellingen die op toegankelijkheid waren gericht. Benieuwd of de uiteindelijke game, die in februari uitkomt, me wèl aan het zweten zal krijgen, maar de ambities van de ontwikkelaar staan in ieder geval vast.