Diablo IV

Diablo IV

Alles wat we vandaag weten over Diablo IV op een rijtje

di 03/03/2020
Gepreviewed door Michael
3 reacties

Sinds de onthulling enkele maanden geleden, tijdens BlizzCon 2019 om precies te zijn, viel er weinig nieuws te rapen rond Diablo IV. Dat betekent gelukkig niet dat de ontwikkelaars geen vooruitgang hebben geboekt. Blizzard heeft dan ook een uitgebreide tussentijdse update van het spel gepubliceerd. Daaruit haalde ik de belangrijkste feiten in deze hands-off preview die moet blootleggen wat we allemaal mogen verwachten wanneer we Diablo opnieuw in de ogen kijken.

Deze eerste blogpost moet een première voorstellen van de vierjaarlijkse updates die we vanaf nu mogen verwachten. Dat ze zo’n groot plan bolsteren wil ook zeggen dat de release niet voor direct zal zijn, en een objectieve gok zou voorlopig eind 2021 zijn. Deze inhoudelijke details komen overigens van zowel Lead UI Designer Angela Del Priore én Candace Thomas, de Senior Encounter Designer. Beginnen doen we met enkele interessante weetjes over de manier waarop Diablo IV zal worden vormgegeven, waarna we dus dieper ingaan op de gameplay zelf.

Een verbeterde UI

Een van de eerste wijzigingen die we mogen verwachten, is er eentje die pas op langere termijn in de smaak zal vallen. Traditioneel namen verschillende voorwerpen meer of minder plaats in, waardoor het managen van je rugzak regelmatig een complexe bedoeling werd. Om dat te voorkomen hebben de ontwikkelaars ervoor geopteerd om daarvan af te stappen. Dit heeft ook een rechtstreekse invloed op de stijl van de iconen die je in-game zal aantreffen. Initieel werd er namelijk voor een schilderachtige tekenstijl geopteerd, maar in de vaak kleinere User Interface kwamen die niet helemaal tot hun recht.

Daarom worden er kleinere versies van de echte 3D-modellen ingeschakeld zodat je perfect kan uitlezen welk icoon wat zou moeten betekenen. Die doelstelling wordt ook bereikt door de helderheid en saturatie van de achtergronden te vertragen, en een additioneel apart kleurenpalet geeft de zeldzaamheid van voorwerpen aan. De inventory is het UI-onderdeel waarmee je het vaakst in aanraking zal komen, waardoor er daar ook heel wat aandacht aan wordt besteed.

De ontwikkeling van Diablo IV vindt simultaan voor pc én consoles plaats. 

Een tweede, wellicht nog grotere verandering komt er op vraag van de Diablo III-community zelf. Traditioneel gebruik je in dit soort games je rechtermuisknop om te bewegen, en voer je via de linkermuisknop je primaire aanval uit. Wie echter de bewegingsacties volledig van aanvallen wil loskoppelen, kan in Diablo IV de linkermuisknop rebinden en aan een andere actie toewijzen. Tegelijk zal hetzelfde mogelijk zijn voor alle skill-slots, zelfs in de consoleversies waar je traditioneel weinig keuze hebt qua keybinds.

Blizzard testte naar eigen zeggen een UI waar de aanvalsknoppen linksonder staan, omdat de isometrische camera zo beter tot z’n recht zou komen, maar na vele tests en feedback bleek die wijziging op pc geen succes te zijn. Net zoals in het vorige spel staat de action bar dus terug centraal onderaan de interface, maar kan je hem wel zelf van positie wisselen.

Controllers ook op pc

Blizzard heeft reeds aangekondigd dat de consoleversies niet véél later zullen verschijnen; de ontwikkeling van Diablo IV vindt simultaan voor pc én consoles plaats. Dat creëert extra potentieel, onder meer op het vlak van controllerondersteuning die vanaf dag 1 op pc beschikbaar zal zijn. De interface wordt dan ook tot in de puntjes klaargestoomd om weinig verschillen te vertonen ongeacht welke inputvorm je prefereert.

De bestaande muis- en toetsenbordconventies worden zeker gewaarborgd, want Diablo IV moet even complex blijven als zijn voorgangers. Wie een controller gebruikt zal dus enkele knopaanrakingen extra nodig hebben om hetzelfde te verwezenlijken, maar alles kan en is mogelijk; dat moet de kernboodschap zijn.

Een laatste verwezenlijking binnen het UI-onderdeel van het Diablo IV-ontwikkelproces slaat op de couch co-op die vanzelfsprekend terug van de partij zal zijn. De feedback die regelmatig bovenkwam, is de irritatie dat een medespelers geblokkeerd waren wanneer iemand anders zijn interface had geopend, bijvoorbeeld om van uitrustingsonderdeel te wisselen. Dit kan nu asynchroon zodat iedereen op z’n eigen tempo het spel kan beleven.

Kannibalen!

Tijdens de BlizzCon-presentatie werden de Monster Families aan ons voorgesteld. Concreet maakten we opnieuw kennis met de Fallen, die wederkeren uit de dood en Sanctuary voor de zoveelste keer onveilig maken, en de Drowned, een nieuwe plaag die de waterkant bewonen en van daaruit onheil aanrichten. De derde monsterfamilie waarmee we nu kennismaken, is de Cannibals. Zij laten steevast een kenmerkend tafereel achter: lichamen met bijtwonden, versplinterde botten waar het merg ontbreekt, afgesneden tongen en ontbrekende oogballen. Ze hebben hun naam niet gestolen en laten geen enkel lichaam intact achter. Vanuit de Dry Steppes proberen ze iedereen te verpulveren en één ding hebben ze allemaal gemeen: ze willen altijd meer.

 

Releasedatum
2020

Conclusie van Michael

Als Blizzard woord houdt, krijgen we binnen een maand of drie weer extra informatie over Diablo IV. Het ontwikkelproces draait op volle toeren en het is maar te hopen dat er geen onverwachte obstakels opduiken, want sowieso zullen we nog redelijk lang op een release moeten wachten.

3reacties

Ik kan niet wachten! Tot die tijd maar even Wolcen spelen.

Rating:0

Zijn de vele bugs al gefixt? Want dan zou ik Wolcen toch ook wel eens willen uitproberen in afwachting van Diablo IV 

Rating:0

De opstartproblemen zijn er uit, online werkt nu gewoon (goed). Zeker geld waard, gave skills, ziet er grafisch goed uit. helaas pas lvl 35 door tijdgebrek. Erg goed te spelen, je zit niet vast aan een character, lekker flexibel. Zeker een review waard op 9lives ;-).

Rating:0