Destroy All Humans

Destroy All Humans

Gespeeld op gamescom

do 12/09/2019
Gepreviewed door Lazlo
1 reacties

Je hebt zo van die games waar je ooit van dacht dat ze er super gedetailleerd uitzagen en feilloos speelden. Je weet wel: die titels die de standaard van hun generatie omhoogduwden. Denk Grand Theft Auto IV, Final Fantasy VII en Uncharted: Drake’s Fortune. Games die er naar jouw herinneringen haarscherp uitzien en ongelooflijk vlot spelen … tot je ze nog eens in jouw oude console schuift en oordeelt dat het spel toch niet helemaal is zoals je dacht. De Destroy All Humans-remake die ze bij Black Forest Games aan het uitbroeden zijn, moet spelen zoals jouw herinneringen, niet zoals hoe de game ooit echt was.

Dat bedoelen de makers van deze herwerkte versie natuurlijk op de beste manier mogelijk. In jouw hoofd zie je jezelf misschien nog wel in een Pixaresque landschap rondcrossen met Crypto, mensen links en rechts neerzappend en zo nu en dan wat mind control uitvoeren op een arme ziel. Wie de eerste Destroy All Humans nog eens in zijn PlayStation 2 of Xbox zou schuiven, kan wel eens een serieus koude douche krijgen. Dat bewijzen twee devs van de remake meteen wanneer ze me de game tonen in de THQ Nordic-persbooth op gamescom.

De betere animatiefilm

Wie Destroy All Humans zegt, denkt fleurige kleuren en een door cartoons geïnspireerde look die je in de betere animatiefilm zou kunnen tegenkomen. Dat geromantiseerde beeld van de komische sci-fi shooter van weleer wordt in mijn geval meteen de kop ingedrukt wanneer ik de drabbe beelden uit het origineel voorgeschoteld krijg als referentie. Crypto vliegt in zijn UFO over de daken van het jaren 50 Santa Modesta. Grauwe kleuren lopen in elkaar over wanneer je naar de flauwe excuses voor textures tuurt. Tja, dit is natuurlijk een game die twee consolegeneraties geleden lanceerde. Reality check; ik word oud en de games die ik ooit met kleine vliegende schotels van ogen speelde ook.

Voor een remake ziet de game er behoorlijk goed uit. 

En dan start de dev die me de remake zou moeten tonen eindelijk zijn eigen creatie op. Hetzelfde level, maar dan met visuals die een hedendaagse cartoon-y game als deze waardig zijn. De nieuwe Destroy All Humans zal niet gauw staan te pronken naast het haarscherpe AAA-geweld waar we dezer dagen zo vertrouwd mee zijn, maar voor een remake ziet de game er behoorlijk goed uit. De daken die voorheen nog grauwe bruine smurrie leken, kregen een fris roodachtig tintje én zowaar dakpannen. De laserstraal die vernieling zaait vanuit Crypto’s UFO laat realistisch ogende schroeiplekken achter waar hij passeert. De zon weerkaatst geloofwaardig op de blikken vliegende schotel. Ja, als ik eerlijk ben ziet de game eruit zoals mijn romantiserende brein het in mijn herinneringen afschildert.

Speelt lekker(der)

En dat vertaalt zich ook naar de gameplay. Even later sta ik op de gamescom-beursvloer het spel te testen met een Xbox-controller in mijn handen. De controls voelen natuurlijk en vertrouwd aan, zij het zelfs iets beter dankzij de meer ergonomische gamepads van nu. De makers vertrouwden me toe dat ze hier en daar wel de nodige tweaks moesten doorvoeren om het spel goed te laten aanvoelen naar hedendaagse standaarden. Zo gaat Crypto niet instantly dood wanneer hij water aanraakt, maar hovert hij over het wateroppervlak op zoek naar de volgende droge plek waar hij veilig kan landen. Ook werd alle kritiek op de oorspronkelijke UFO-movement ter harte genomen, waardoor de schotel nu bestuurt zoals je zou verwachten.

De makers mikken niet noodzakelijk op een hardcore gamepubliek.

En oh ja, Crypto heeft nu ook een lock-on optie om het schieten te vergemakkelijken. Geen nood, de meer hardcore gamers kunnen gerust zonder spelen. I’ve tried. De makers zijn hier behoorlijk eerlijk in, ze mikken niet noodzakelijk op een hardcore gamepubliek. Veel gamers van weleer hebben intussen een job, gezin en andere verplichtingen waar ze mee rekening moeten houden. Deze Destroy All Humans-remake is met andere woorden een eerder casual spelletje dat je een half uurtje speelt na een lange werkdag.

Zij die een nostalgietrip verwachten, zullen wellicht ook blij zijn te horen dat de oorspronkelijke voice lines en soundtrack wél gespaard zijn gebleven, in tegenstelling tot zowat al de rest, dat van de grond af opnieuw gebouwd werd. Lees: deze Destroy All Humans-remake heeft nog helemaal dezelfde moppen en humor die het origineel zo top maakten. Om maar even te schetsen: tijdens de speelbare demo op gamescom verkondigde Crypto aan een koe dat hij deze planeet verovert, ongeacht hoeveel magen het gevlekte beest dan ook mag hebben. Geen humor die iedereen zal bekoren, maar fans kunnen zich aan een hoop gegniffel verwachten.

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Lazlo

De Destroy All Humans-remake wil je hetzelfde gevoel geven als toen je de game voor de eerste keer speelde, in tegenstelling tot je exact dezelfde spelervaring te bieden. De nodige tweaks aan gameplay en controls, alsook de soms lichte herstructurering aan missies en leveldesign vallen daarom eerder te verwelkomen dan te bekritiseren. Ik had in ieder geval letterlijk een “blast” met de speelbare demo op gamescom. In 2020 weten we of de game ook echt zo een geslaagde trip down memory lane zal worden.

1reactie

Ik heb hem vroeger ook gespeeld, spel is echt goud!

Rating:0