"De nieuwe Trackmania wordt wellicht mijn 'kwartiertje tussendoor'-game "

"De nieuwe Trackmania wordt wellicht mijn 'kwartiertje tussendoor'-game "

"De nieuwe Trackmania wordt wellicht mijn 'kwartiertje tussendoor'-game "

Het is sinds mijn middelbare schooljaren geleden dat ik nog een Trackmania-game heb aangeraakt. En daar zit eigenlijk geen negatieve reden achter, want de vele uren die ik indertijd op Nations heb versleten waren de plezantste die ik ooit aan een racespel heb besteed. Groot was mijn verrassing toen ik een week of 2 geleden een previewcode voor de nieuwe Trackmania in mijn mailbox zag verschijnen, en nog groter toen ik weer exact hetzelfde gevoel had als een 15-tal jaren geleden.

Een smakelijk proevertje

Dat zeg ik uiteraard met voorzichtig optimisme, want eerlijk gezegd was het grootste deel van deze nieuwe Trackmania nog niet beschikbaar. Voorlopig was het eerder pootje baden in de Summer Cup 2020 en de Training mode, beiden goed voor 20 “maps” per stuk. Dat zet ik tussen aanhalingstekens want de Training mode maps die in de preview beschikbaar waren, zijn eerder bedoeld om bepaalde basistechnieken onder de knie te krijgen – om wat feeling met de game op te bouwen, zeg maar. Qua lengte bereikte ik vaak na 15 seconden al hun eindstreep, maar zelfs dan was het plezant om sommige maps 20 keer na elkaar te spelen, al was het maar om mijn eigen ghost af te drogen en mijn prille records te breken.

In deze eerste versie was vooral de Summer Cup 2020-mode interessant, waar ik op 20 "circuits" m'n mannetje moest staan.

Lage drempel, hoog plafond

De Summer Cup 2020 mode gaf echter een betere indruk van wat ons wellicht te wachten staat. De maps die ik hier voorgeschoteld kreeg zijn wel uits uitgebreidere multi-lap circuits waarbij je op ’t eind beloond wordt met een medaille – niets baanbrekends dus, maar daar draait het in Trackmania ook niet om. De game berust, net zoals voorgaande titels in de reeks, op die perfecte mix tussen minimalistische en toch diepgaande gameplay, op dat evenwicht tussen arcade, browsergames en competitie. Of dat is toch de indruk die de beperkte preview build me gaf. Het feit dat het originele team (dat intussen qua omvang wel x5 is gegroeid) ook achter deze titel zit, versterkt enkel die goede eerste indruk.

Multiplayer en community worden enorm belangrijk voor deze Trackmania, dat staat vast.

En die trouw aan hun roots is volgens mij precies wat de devs met deze titel willen bereiken: waarom zou je het wiel heruitvinden als er aan de oude formule eigenlijk niets mankeert? Meer van hetzelfde dus, maar dan in een modern en nog uitgebreider jasje. Denk aan zeer laagdrempelige tracks en enorm simplistische gameplay waar de moeilijkheid hem niet in artificiële mechanics zit, maar puur in het optimaliseren van je techniek en spelinzicht. Dat is meteen ook wat deze game (of toch de preview) zo verslavend maakt: die kriebel om “nog een laatste poging voor vandaag” te ondernemen om je vorige attempts te verbeteren. Ik ga er vanuit dat hetzelfde gevoel nog 10x verslavender zal werken in de multiplayer, eens die uit is natuurlijk.

Eén van de traditionelere obstakels in een Trackmania-game.

Langetermijnvisie en community-driven

Dat multiplayer- en community-aspect zou volgens de eigen communicatie van de devs trouwens de ruggengraat vormen van deze nieuwe titel. Zo kunnen spelers hun eigen custom maps bouwen en delen met anderen, of nu ook zogenaamde “clubs” vormen met gelijkgestemde Trackmania fans – een soort van guilds of clans in andere genres, vermoed ik? Ook lijken de devs hun oog te laten vallen op de e-sports scene, bijvoorbeeld door een hoge visibiliteit en verstaanbaarheid te voorzien omtrent wat er op het scherm gebeurt, of door middel van de eerder vermelde lage skill floor en hoge skill ceiling een heel divers en breed publiek te lokken. Het hele multiplayer-gebeuren zal in ieder geval rechtstreeks ondersteund en actief geüpdatet worden door de devs om leven in de brouwerij te houden, wat ook voor de campaign mode geldt.

 

Het sociale aspect achter een paywall?

Wat Trackmania je gaat kosten? Dat hangt af van wat je er zelf aan wilt geven. Er zijn drie year passes: bronze, silver en gold, gaande van gratis naar betalend in die volgorde. Hoeveel exact die silver en gold pakketten gaan kosten is nog niet geweten (of ik heb mijn huiswerk niet goed gedaan). Als er echter iets is waar ik me zorgen over maak, dan is het misschien toch wel dit: het overwicht van het sociale aspect lijkt schuil te zullen gaan achter de gold-accounts. Skins en customization van je auto is één iets, maar “join & play in public or private clubs” als perk onder het gold payment plan vermelden is een ander paar mouwen... Al is het nog te vroeg om daar een oordeel over te vellen natuurlijk.

Trackmania blijft voor mij één van de meest fantastische 'kwartiertje tussendoor'-games.

Releasedatum
03/24/2016
Beschikbaar voor

Conclusie van Niels

Ook al is de gameplay in de preview build beperkt, wat ik in handen kreeg speelde bijzonder vlotjes, simplistisch en verslavend; precies zoals hoe ik me de golden days in Trackmania Nations herinner. En nu hout vasthouden dat de rest ook even rooskleurig zal zijn. Zoja, dan heb ik wellicht mijn 'kwartiertje tussendoor'-game voor dit jaar gevonden.

2 reacties

Als deze game trouw blijft aan hun roots, zal ik deze met veel plezier spelen Smile

Rating:1

Zoals Niels zei:

"*evil* 'kwartiertje tussendoor'-game voor dit jaar"

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments