Darksiders III

Darksiders III

Hands-on met een ruwe diamant

do 04/10/2018
Gepreviewed voor PC door Lazlo
0 reacties

Darksiders III is een ruwe diamant, ergens gevangen tussen hedendaagse hack and slashers zoals Dark Souls of Bloodborne, en de old school-titels in de lijn van de originele God of War. Ik kreeg de kans van THQ Nordic om aan de slag te gaan met een previewbuild van die grove edelsteen. Dit is wat me opviel.

De Darksiders-reeks schippert al sinds het begin van zijn bestaan tussen de rauwe agressie van de God of War-reeks, en de exploratieve vrijheid van The Legend of Zelda. Dat allemaal overgoten met een eigen bereide saus van de Four Horsemen of the Apocalypse. Het resultaat is al twee titels lang een fijne actieserie die perfect past tussen genregenoten, zonder er met kop en schouders bovenuit te steken. Al hebben wij persoonlijk wel een boontje voor de unieke grafische tekenstijl van de Darksiders-reeks waar ene Joe Madureira verantwoordelijk voor is.

Mee met zijn tijd

Maar zelfs reeksen als Darksiders moeten anno 2018 mee met hun tijd. De meer open spelwereld die THQ Nordic in de game biedt, is daar één voorbeeld van. Enkele nieuwe gameplayelementen zijn daar een tweede voorbeeld van. Zo is het souls-systeem dat je al langer kent van de Dark Souls-reeks (en later ook titels als Bloodborne, The Surge en Lords of the Fallen) één van de grote nieuwe gameplayelementen. Gaandeweg verzamel je zielen die je later bij Vulgrim kan inruilen voor items of upgrades. Leg je het loodje, dan verlies je die allemaal, maar je kan ze weer oprapen. Eerlijk gezegd hoeft deze toevoeging niet voor mij, maar ze is er nu, dus I better embrace it.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk

Een ander element dat me opvalt, is de moeilijkheidsgraad van Darksiders  III. Niet dat de serie bepaald voor wussies was in de vorige twee delen, maar de difficulty spike in deze derde telg springt me in het oog. Tijdig dodgen, patronen bij tegenstanders ontwarren en al je items en combo’s op het juiste moment gebruiken zijn cruciaal. Mogelijks valt dit me op doordat de demo die ik speelde niet aanvangt bij het begin van de game, maar toch. De verschuiving naar een iets tragere, berekende manier van combat springt in het oog. Ook hier kijken de makers duidelijk eerder naar moderne actietitels tegenover de klassiekere slashers.

Verdwalen

Ook levelopbouw komt meer overeen met de Souls-serie, waarin je heel wat delen opnieuw zal moeten doorspelen voor je verloren zielen weer kan oprapen. Toch ligt de klemtoon tegelijkertijd meer op exploratie, zoals in de vorige Darksiders-titels. Jammer werkt dat ook voortdurend het gevoel in de hand dat ik geen idee heb welke kant ik uit moet. Doorgangen die geblokkeerd zijn, zijn niet altijd duidelijk voor me, en meer dan eens kom ik in een doodlopend stuk terecht waar niet bijster veel noemenswaardigs te rapen valt. Ik weet dat die geplande verdwaaldheid één van de sleutelpunten is waar de makers bij staan, maar op deze manier ben ik er nog niet zo een grote fan van.

Schaafwerk

Het is nog wachten tot eind november voor we eindelijk aan de slag kunnen met de derde telg in de Darksiders-serie en ik heb het gevoel dat die tijd nodig is voor nog wat laatste sleutelwerk. Zo zitten de controls nog niet zo strak, waardoor het gevoel van impact niet altijd evengoed aanwezig is. Jouw aanvallen kunnen tegenstanders hun aanvallen ook niet onderbreken, wat lastig is, zeker doordat je vaak niet voldoende visuele signalisaties krijgt dat er een inkomende aanval aankomt. Ook de platforming controls - en dan vooral de functie van het vastgrijpen aan richels - werkt niet altijd zoals het hoort. Daardoor vraag ik me af en toe af of een bepaalde richel wel beklommen hoort te worden of niet.

Darksiders in hart en ziel

Geen paniek, dat komt voornamelijk neer op wat schaafwerk, wat me perfect mogelijk lijkt. De game ziet er verder best goed uit, en past helemaal in de visuele stijl van zijn voorgangers. Er zit ook best wat variatie in de vijanden die je tegenkomt, wat je steeds op het puntje van je stoel zal houden. In sfeer en stijl is dit helemaal een Darksiders-titel, en dat is uiteindelijk waar je als fan van de game naar uitkijkt, toch?

 

Releasedatum
27/11/2018
Beschikbaar voor

Conclusie van Lazlo

Darksiders 3 ziet er goed uit en past zo te zien helemaal in de serie zoals je zou verwachten. Dat neemt niet weg dat de game tracht mee te evolueren met de tijd en voorbeeld neemt aan heel wat meer hedendaagse hack and slash-titels. Er is nog wat schaafwerk voor de boeg, maar deze ruwe diamant kan met wat werk een fonkelend juweeltje worden.