"Daar zat ik dan in Las Vegas tussen de Moogles"

"Daar zat ik dan in Las Vegas tussen de Moogles"

Final Fantasy Festival

ma 26/11/2018
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Een feestje in Las Vegas is altijd goed. Een Final Fantasy Festival in Las Vegas maakt dat zo mogelijk nog surreëler. Dus ik naar Sin City waar het gebeuren helemaal in het teken stond van Final Fantasy XIV, het MMO-avontuur uit de serie dat maar blijft groeien en volgend jaar zijn derde grote uitbreiding Shadowbringers verwacht.

Parteeeeeh!

Oké, misschien schep ik met deze paragraaftitel ietwat misleiding. Verwacht hier geen top drie van stripclubs en ‘massagesalons’ of katers die zich pas een paar dagen na thuiskomst lieten afschudden. Dat betekent niet dat ik me niet vermaakt heb. Integendeel. Twee dagen lang zag ik me omringd door een paar duizend enthousiaste fans die wat blij waren dat ze één van de in een half uur tijd uitverkochte tickets bemachtigd hadden. Door honderden cosplayers die bij de beste gerekend mogen worden wat dit fenomeen te bieden heeft. Door de game-makers die in onverschrokken dialoog gingen met hun fans, ook als die fans het duidelijk niet eens waren met sommige veranderingen die de toekomst voor Final Fantasy XIV brengt.

Klassiek & metalpunk

Ik genoot ook van alle randanimatie. Zag dat de merchandisingstand gruwelijk snel leeggeplunderd werd, dat elk hands-on station van begin tot eind op volle toeren draaide en kreeg daarbovenop nog twee, ahem, unieke muziekconcerten. De eerste was een verrassend bloedmooi klassiek concert met een pianiste – af en toe bijgestaan door een operazangeres – die pareltjes uit de soundtrack van de game bracht. Het tweede was door de Primals, een punkmetalband opgericht door de Masayoshi Soken, de sound director van FFXIV. En die hakten er gepast stevig in.

Tot zover de omkadering. Voor meer verwijs ik je naar de foto’s hieronder, maar vanaf nu gids ik je in wat ze in het wereldje een deep dive noemen. Die draait helemaal rond 1) Shadowbringers, de derde grote uitbreiding voor Finale Fantasy XIV, ook wel eens Final Fantasy Online genoemd. En 2) rond de patch 4.5 die nog daarvoor zal uitkomen en behoorlijk wat veranderingen meebrengt. Om echt alle verwarring te vermijden: die patch 4.5 komt in twee delen, het eerste al in januari, het tweede in maart. Dat maakt van de uitbreiding Shadowbringers patch 5.0 en die zou kort op dat tweede deel van Patch 4.5 volgen, dus in het begin van de zomer.

Patch 4.5

Deze patch krijgt een officiële naam: A Requiem for Heroes. Hij brengt nieuwe story quests. Denk onder andere aan de finale van The Four Lords-verhaallijn en verdere Hildebrand-avonturen. Verder nog nieuwe instance dungeons, een nieuwe Alliance Raid: Return to Ivalice, die je meeneemt naar het Orbonne Monastery. Nieuwe trials; een nieuwe map voor Rival Wings en een nieuwe GATE voor Gold Saucer (denk een achtbaanrit op een heel aparte vliegende mount). Een belangrijk kantelpunt in de overkoepelende verhaallijn is dat de speler in Shadowbringers zich van Warrior of Light zal herscholen tot Warrior of Darkness. Van het hoe en waarom daarachter, wordt de basis al gelegd in Patch 4.5.

Buiten het pure inhoudelijke maakte vooral het nieuwe World Visit-systeem veel ophef. Dat zal spelers in dat tweede deel van de patch toelaten om nog makkelijker van een van de drie startsteden op de eigen wereld (homeworld) naar die van hun vrienden (destination world) te bezoeken, om er samen avonturen te beleven, zelfs story quests te volbrengen… en er eventueel te blijven. De producer nodigde iedereen uit die in dichtbevolkte werelden ‘woont’ om eens een minder drukke wereld te bezoeken.

Blue Mage

Zonder twijfel een van de grootste aankondigingen voor patch 4.5 op dit Final Fantasy Festival is de intrede van een nieuwe, door vele fans gevraagde job: Blue Mage, een niet-klassegebonden job toegankelijk voor alle spelers die een level 50-personage hebben als een Disciple of War of Magic. Dit wordt meteen een heel unieke, want het is de eerste zogenaamde Limited Job. Hij krijgt een eigen verhaallijn – The Masked Carnival – en krijgt zijn speciale actions niet door tot een hoger level op te klimmen, maar door ze te stelen van de monsters die hij verslaat. Die aanvallen zijn zo krachtig dat de Blue Mage veeleer een solo gameplay volgt en uitgesloten is van echte party-play. Daar staat die ‘limited’ dus voor en dat werd daar in Vegas op gemengde gevoelens onthaald.

Shadowbringers, een kwestie van vertrouwen

Shadowbringers is dus patch 5.0 en de derde echte uitbreiding voor Finale Fantasy XIV. Dat is verdomd weinig voor een game dat zijn achtste jaargang ingaat, maar wel een van de weinige MMO’s die zijn publiek na al die jaren nog ziet groeien. Momenteel staat de teller op 14 miljoen, dus wie zijn wij om te zeggen dat drie aan de lage kant is? Een van de grootste nieuwigheden daar is het Trust-systeem. Fans die aflevering XIV destijds oversloegen omdat ze zich niet zo comfortabel voelden in een MMO en dus online omgeving, kunnen daarmee toch in de lore van deze episode duiken.

In plaats van andere spelers op te zoeken om hen bij te staan in hun avonturen en taaie quests, kunnen ze daarbij beroep doen op een npc. Die bestuur je via een soort Battle Assist System dat doet denken aan dat van Final Fantasy XI. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat die spelers na een eerste gewenningsfase toch ‘contact’ maken met andere spelers, want met alleen maar zo’n npc zijn de moeilijkere opdrachten wel haalbaar, maar taaier dan met een echte speler aan je zijde.

Game+, levelcaps en…

Een andere belangrijke nieuwigheid is de Game+-feature. Daarmee kan je met je huidige, sufgepimpte en gelevelde personage de centrale verhaallijn van 2.0 en 3.0 opnieuw te spelen. De makers zien dit veelal als een stand-alone gebeuren, naast de bredere mmorpg-game.

Er komt ook een nieuw speelbaar ras!

Net zo’n groot nieuws – zij het niet onverwacht – is dat er een nieuw speelbaar ras bijkomt. Welk dat precies zal zijn, dat zal Square Enix pas later, misschien tijdens het Festival in Parijs begin volgend jaar, aankondigen. Producer Yoshida liet weten dat zijn T-shirt met Bugs Bunny erop een hint was. Het is Vegas, dus ik zet mijn geld op Viera. De levelcap gaat van 70 omhoog naar 80 en dat betekent nieuwe actions voor elke job.

En last but not least

Het Battle-systeem wordt gerenoveerd, de interface is te complex zoals hij nu is en vraagt teveel aandacht die afleidt van het eigenlijke spelen. Dus wordt er een en ander gestroomlijnd. Zo worden bijvoorbeeld de resources TP en MP gecombineerd.

Yoshida beloofde genoeg nieuwe content om een heel nieuwe game mee te maken met die nieuwe actions, nieuw ras, uitgestrekte nieuwe zones, nieuwe Beast Tribes en Primals (de Nu Mou zijn van de partij). Tegen de release van Shadowbringers hopen ze ook 9 nieuwe dungeons klaar te hebben. Alsook uitdagende nieuwe high-end raids, 24-persoons alliance raids, nieuwe end game content voor de Disciples of the Hand & Land,….

Releasedatum
22/09/2010

Conclusie van Raf

We eindigen onze duik met nog twee aankondigingen. Met de lancering van Shadowbringers stopt de ondersteuning voor Windows 32. Dat zal maar voor weinig spelers iets betekenen, maar dat betekent vooral dat de uitgever nog lang niet klaar is met Final Fantasy XIV. Tenslotte krijgt Europa er een Data Center bij, wat het totaal op twee brengt. Yep, het gaat goed met Final Fantasy XIV. Dat is ooit helemaal anders geweest, maar als er een game als een feniks uit zijn as herrees, dan is het deze wel.