Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

Dé gamescom-demo die niemand wilde missen

di 27/08/2019
Gepreviewed door Ard
1 reacties

Hetgeen jullie het komende uur te zien zullen krijgen, is work-in-progress”, vertelt een CD Projekt RED-ontwikkelaar mij bij het betreden van een filmzaal tot de nok gevuld met persmuskieten waaronder mezelf. Iedereen wil natuurlijk op de eerste rij zitten om geen seconde of beeld te missen van de Cyberpunk 2077-presentatie op gamescom. “Oh ja, we hebben nog exact 200 dagen om de game in orde te krijgen”, grapte hij onwennig verder. De man in kwestie deed zich onzeker voor maar ergens diep vanbinnen moest hij wel weten dat de gameplaydemo die volgen zou wel degelijk in de smaak zou vallen.

Meteen na het verplichte verkooppraatje trekken we richting Pacifica, een drukke stad vol torenhoge gebouwen, badend in een oranje gloed. We bevinden ons enkele uren in het verhaal wanneer het hoofdpersonage een vreemde chip achter zijn oor ontdekt. Niemand minder dan de breathtaking Johnny Silverhand (Keanu Reeves) vertelt ons dat een lugubere gang, genaamd de Voodoo Boys, ons verder kunnen helpen. We trekken er op uit, op zoek naar antwoorden.

Action RPG in hart en nieren

Ik krijg nogmaals te horen dat Cyberpunk 2077 een action RPG is, met een sterke nadruk op het RPG-gedeelte. Om dat extra in de verf te zetten, nam CD Projekt RED een build mee waarbij de speler in kwestie kan switchen tussen twee personages. Het huidige personage is een hacker in hart en nieren en heeft heel wat skill points in zijn intelligence- en hacking-meter zitten. De dame waarmee geregeld gewisseld werd tijdens de demo, is dan weer een echte atlete. Het merendeel van haar skill points zitten vervat onder de noemer strength en agility.

Ook belangrijk om te vermelden, is dat beide personages een verschillende achtergrond hebben. Het mannelijke personage was een rijke stinkerd, en zij groeide op in de sloppenwijk.

Welkom in Pacifica!

Rijke luis versus arme mier

Dat verschil manifesteert zich al in de eerste minuut. We zijn op zoek naar ene Placide die ons meer informatie kan verschaffen over die chip achter ons oor. De ruige Voodoo Boys op ons pad helpen ons uiteraard liever als dame uit de nood, dan als rijke stadsmens.

Uiteindelijk krijgen we Placide toch te pakken. Opnieuw heeft onze achtergrond een invloed op de dialogen die we met de man voeren. Bepaalde opties zijn enkel beschikbaar voor een specifieke achtergrond en resulteren bijgevolg ook in een verhaal met andere accenten. Ook visueel heeft onze back story een grote impact; onze dame beschikt namelijk over heel wat littekens.

Ieder zijn eigen aanpak

Placide wil ons helpen, mits we hem toegang geven tot ons lichaam en wat vuil werk voor hem opknappen. Vooraleer er perverse gedachten opduiken; dat doet hij door middel van een fancy USB-kabel waarmee hij simpelweg in ons brein inplugt. Zo kan Placide ons tijdens de missie van hulp en commentaar voorzien, net zoals Johnny Silverhand dat doet.

We trekken richting de Grand Imperial Mall; een godverlaten winkelcentrum waar sinds kort wapentransporten worden opgemerkt. Ook houden enkele rivaliserende gangleden zich schuil in het winkelcentrum, de zogenoemde Animals. Ze zijn in een serieuze minderheid; dit houdt geen steek.

Stil en ongezien of…

Als hacker sluipen we ons een weg langs vijanden en hacken we ons binnen langs sterk beveiligde deuren. Een turret vormt voor ons ook geen probleem; we hacken het ding gewoonweg en laten het lood pompen richting de Animals. Daarnaast beschikt ons personage ook over een soort extreem scherpe USB-kabel waarmee hij, naast erop los hacken, ook ledematen van vijanden kan afzwepen. Tot zover zien we een stealthy aanpak en dat is helemaal ok. De ontwikkelaar geeft ons ook mee dat we de game kunnen uitspelen zonder ook maar 1 dodelijk slachtoffer te maken.

...luid en dodelijk?

Hetzelfde parcours wordt daarna ook afgelegd met de atletische jongedame. Ditmaal gaat het er wat heviger aan toe. Zware melee-combat wordt afgewisseld met het forceren van bepantserde scharnieren om zo de deur (die onze voorganger open hackte) gewoon omver te walsen. Ook de turret wordt anders aangepakt. Deze keer bestormen we het ding van bovenaf, rukken het machinegeweer los, en kuisen de Animals zelfstandig op. Dit personage maakt graag haar handen vuil.

 

Releasedatum
16/04/2020

Conclusie van Ard

De demo die we te zien kregen legde nogmaals de nadruk op het RPG-gedeelte van de game. Er zitten serieus wat actie-elementen in het spel, al betekent dat niet dat onze keuzes en voorkeuren altijd in keiharde actie zullen uitdraaien. Tijdens de demo werd ook een deeltje van het verhaal uit de doeken gedaan; in dertig minuten verhaal zaten reeds 2 à 3 plottwists die ik niet meteen zag aankomen. Dat belooft voor de volledige ervaring op 16 april 2020.

1reactie

Die niemand wilde missen, maar waar ik niet bij mocht zijn :'(

Rating:0