CrossfireX

CrossfireX

CrossfireX

Eerlijk? Ik had nog nooit van CrossfireX gehoord. Niet verwonderlijk, maar Crossfire is een game die al sinds 2008 verkrijgbaar is voor PC. In het Westen kende deze shooter tot op vandaag weinig succes, maar in China en Zuid-Korea kent Crossfire wel een gigantische fanbase. Je zou het héél kort door de bocht de Aziatische Counter-Strike kunnen noemen gezien zijn populariteit en gameplay. Nu heeft ontwikkelaar Smilegate zijn zinnen gezet op het Westen door de game als CrossfireX in de markt te zetten, exclusief voor de Xbox-consoles.

Wéér zo’n gratis online multiplayer shooter hoor ik jullie denken. Ja, het klopt dat de markt redelijk dik bezaaid is met dit type games. Om Fortnite, Apex Legends en Warzone maar niet te noemen. Naast dit online multiplayerluik zal er ook een single player beschikbaar komen.

Die wordt op dit moment ontwikkeld door Remedy Entertainment. De studio die ons trakteerde op fantastische games als Alan Wake en Control. Over dit luik kan ik jullie niet meer vertellen, want tijdens de closed bèta kreeg ik enkel de mogelijkheid om aan de slag te gaan met drie verschillende online multiplayer game modi, zijnde Point Capture, Spectre en Team Match.

 

Van punt A naar C

Ik ging van start in de Point Capture game mode, een variant op het alom bekende Team Deathmatch. Elk team start hier aan het uiteinde van de map GR Tower en het is zaak om het vooropgestelde aantal kills te behalen terwijl je de controle moet zien te bewaren over je eigen territorium.

Point Capture is een variant op het alom bekende Team Deathmatch.

 

Het leuke aan deze map is dat je, eens je een goed plekje hebt gevonden, schitterende zichtlijnen hebt om je vijanden uit te schakelen met een sniper rifle. Heb je ondertussen het vooropgestelde aantal kills gehaald? Dan verschijnt er een zipline waarmee je naar het derde en laatste controlepunt zoeft. Deze mode was de ideale instapper om de game en mechanics wat beter te leren kennen. Maar langs de andere kant is dit wel iets wat we al eerder gezien hebben in andere games.

 

Verboden te sprinten

Waar Point Capture terug te vinden is onder de Modern tab van het startmenu, staan de volgende twee modi onder Classic. Dit wil zeggen dat hierin niet gesprint kan worden én dat je geen gebruik kan maken van ADS ofwel ingezoomd richten met je wapen. Dit was voor mij wel even wennen, want ik zoom graag in wanneer ik mijn schoten afvuur. Maar na enkele rondjes zat ik wel in de flow.

In de Spectre mode zit er echt wel een héél interessante twist.

 

De eerste mode uit deze Classic-reeks die ik speelde was Team Match op de map Black Widow. In deze mode word je opnieuw opgesplitst in de twee facties: Black List en Global Risk. De ene factie krijgt als opdracht mee dat ze C4 moeten planten op een van de vooropgestelde plaatsen, terwijl de andere factie deze plekken moet verdedigen. Ondanks dat de gameplay best aangenaam was om te spelen is deze gamemode toch vrij standaard als je het mij vraagt. Al zorgt het feit dat er hier geen respawns toegelaten zijn, wel dat je bedachtzaam omgaat met je positie, tactiek en loadout van je wapens. Ook op vlak van loadouts zijn er geen spectaculaire dingen te melden buiten de standaard zaken.

 

Dodelijk verstoppertje spelen

En dan zijn we aangekomen bij, wat mij betreft, de leukste game mode die ik kon spelen: Spectre Mode. Ook hier heeft het ene team als taak om C4 te planten en te laten exploderen, terwijl het andere team dit moet zien te voorkomen. Hetzelfde als Team Match hoor ik jullie denken, maar nee hoor.

In Spectre mode zit er echt wel een héél interessante twist. Het aanvallende team is namelijk uitgerust met speciale pakken waardoor ze vrijwel volledig onzichtbaar zijn. Let op, dit is enkel het geval wanneer ze stilstaan. En zelfs dan zijn ze ook nog te horen, want het gehijg van hun mondmaskers is waar te nemen als je goed luistert. 

Het feit dat de aanvallers onzichtbaar zijn, is inderdaad een gigantisch voordeel, ware het niet dat dit enkel het geval is wanneer ze stilstaan. Hoe sneller ze bewegen, hoe zichtbaarder ze worden. Bovendien hebben ze ook enkel maar een mes op zak, waardoor je erg tactisch en traag te werk moet gaan om de verdedigers uit te schakelen. Hierdoor verzeil je als verdediger al snel in het random kogels afschieten terwijl je rondjes draait wanneer je een chromatische vorm zag voorbijlopen.

De balans in deze mode is wat mij betreft nog een beetje zoek, want de aanvallers hebben in mijn ogen nog een te groot voordeel. Al zullen de ontwikkelaars hier zeker nog verder aan gaan sleutelen waardoor deze Spectre Mode een absoluut hoogtepunt zal worden!

 
Releasedatum
01/01/1970
Beschikbaar voor

Conclusie van KevinB

CrossfireX speelt ontzettend leuk en verplicht je om op sommige momenten echt wel even stil te staan en na te denken over verdere stappen. Vooral de Spectre mode liet bij mij een erg positieve indruk achter. De overige twee game modes waren wat mij betreft zeker leuk. Maar die vind je in vergelijkbare vorm ook terug in andere, populairdere, gratis online shooters. Ontwikkelaar Smilegate zal zich nog serieus uit de naad moeten werken om verder tractie te krijgen hier in het Westen. Maar probeer vooral zelf de open bèta uit die loopt nog tot en met zondag 28 juni. En wie weet ben je wél verkocht en scoor je meteen al een exclusieve X.B-C Axe als wapenskin voor wanneer je de finale game gaat spelen.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments