The Crew

The Crew

Eindeloos (r)evolutionair racen

The Crew

Eindeloos (r)evolutionair racen

The Crew lijkt op het eerste gezicht de zoveelste open wereldracer die werd opgesmukt voor next-gen consoles, maar niets is minder waar. Met The Crew gooit Ubisoft het over een andere boeg en wil het voor de nodige continuïteit zorgen in het genre. Wij konden alvast proeven van deze (r)evolutionaire racegame.

Neen, The Crew is niet zomaar een zoveelste kloon van Need For Speed, Driver of Test Drive Unlimited. The Crew gooit het over een andere boeg en haalt zijn mosterd uit het MMO-genre: je bent voortdurend verbonden met de open spelwereld en je kan levellen zoals in MMO-games. Bij The Crew gaat het uiteraard om racewagens in plaats van personages. Zo wil The Crew inspelen op de volledige personalisatie van je racewagens. Autofreaks kunnen een gat in de lucht springen want je kan je bolide heel gedetailleerd uitwerken. Naast de gebruikelijke uiterlijke aspecten kan je ook bijvoorbeeld de brandstofinjectie, motor, remmen en luchtventilatie bepalen, maar je kan hem ook tweaken zodat het gewicht ervan wordt aangepast. Leken hoeven trouwens niet te vrezen. Bij elk aanpasbaar onderdeel staat duidelijk aangeduid in welke mate het bijvoorbeeld de topsnelheid en acceleratie kan beïnvloeden.Verder heb je een volledig kleurenpalet ter beschikking om de kleur te bepalen van het koetswerk, heb je een ruime keuze aan onder andere stickers, spoilers, bumpers, spiegels en nummerplaten. Je kan zelfs het interieur aanpassen. Dat is eigenlijk enkel van belang wanneer je het camerastandpunt wijzigt naar de cockpitview. 

Daarnaast kan je tijdens missies punten verdienen die kunnen verdeeld worden over de verschillende perks: bonussen die bepaalde onderdelen van je bolide verder kunnen verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld de turbo of de topsnelheid verbeteren. Maar dat kan ook gaan naar een kostprijsdaling van herstellingen of nieuwe onderdelen. Dankzij die verregaande personalisatie heb je echt wel het gevoel dat de wagen een verlengstuk wordt van je persoonlijkheid. 

Eindeloos verkennen

Het tweede stokpaardje van The Crew is de reusachtige open spelwereld. De game speelt zich af in een gestripte versie van de VS, onderverdeeld in vijf grote regio's. Het bevat grote steden zoals San Francisco, Los Angeles, Chicago en Detroit en zou om en bij de 5.000 km² groot zijn. Dat is een pak groter dan de wereld van GTA V, Need for Speed Rivals en Forza Horizon. Hoewel de wereld enorm is, is ontwikkelaar Ivory Tower erin geslaagd om laadtijden te vermijden. Wanneer je van de Oostkust naar de Westkust rijdt, ben je al gauw een paar uur kwijt. Desondanks zie je geen enkele keer het laadscherm. Dat hebben ze in ieder geval knap voor elkaar gebracht. Tijdens zo'n road trip is het bewonderenswaardig hoe de omgeving naadloos kan veranderen van de hete woestijn tot besneeuwde bergen en drukke steden.

Dankzij de open spelwereld is The Crew allesbehalve lineair. Omwille van de dynamische spelwereld, moet je wel voortdurend online blijven. Voor je in de spelwereld wordt gedropt, krijg je een map van de VS voorgeschoteld waarop je onder andere missies, bezienswaardigheden en medespelers op kan terugvinden. Maar je kan ook op eender welke plaats op de kaart geplaatst worden. In de spelwereld kom je vaak andere spelers tegen die hun eigen missies afwerken of samen met anderen een road trip ondernemen. 

Crews & Factions

Wanneer je spelers tegenkomt, kan je hen uitnodigen om een crew te vormen van maximaal vier spelers. Vergelijkbaar met fire teams in first person shooters. Als crew kan je vervolgens samen missies doen in co-op of het opnemen tegen andere crews in een PvP. Je kan zelfs tijdens een lopende missie hulp inroepen van medespelers om de missie te voltooien. Die missies kunnen uiteenlopen van 'ordinair' racen tot take downs. Bij een take down moet je een andere wagen neerhalen in de gekende Burn Out-stijl. Andere varianten zijn ook mogelijk: missies waarbij je een pakketje moet bezorgen binnen een specifieke deadline of kratjes verzamelen binnen een gelimiteerde tijd. Door missies te voltooien krijg je fondsen om je wagen verder te tunen en kan je punten verzamelen om nieuwe perks vrij te spelen. Skill Challenges zijn ook aanwezig. Daarbij moet je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd slalommen tussen kegeltjes of trachten over een bepaalde lijn te blijven rijden.

Naast crews bestaan er factions. Wanneer je een bepaalde level bereikt, zal je de vraag worden gesteld bij welke faction je wilt aansluiten. Een faction is eigenlijk een soort van clan. Er bestaan vijf soorten factions: Snakes, Bears, Wolves, Eagles en Alligators en voor elk van hen bestaan specifieke faction missions. Dat zijn in se co-op missies voor facties: terwijl een speler probeert te ontsnappen van de politie, proberen de anderen de combi's neer te halen, om maar een voorbeeld te geven. Wanneer je dan slaagt voor de missie, verdient de faction én elke speler reputation points. PvP met factions is trouwens ook mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld tegen elkaar racen en op die manier reputation points vergaren. Maandelijks wordt de balans opgemaakt en de faction die de meeste punten heeft behaald in een regio, zal beloond worden met exclusieve regiogebonden content, XP-punten of virtueel geld. Op die manier  werk je niet alleen voor je faction, maar ook om je persoonlijk te verrijken. Dat belooft.

Verkenningsmodus

Heb je even geen zin om al die missies te doen, dan kan je vrij rondrijden. Daarvoor is de Exploration-mode best handig. The Crew bevat talrijke authentieke bezienswaardigheden die worden aangeduid als landmarks. Zo kan je bijvoorbeeld Het Vrijheidsbeeld, Roswell, Hearst Castle en Cape Canaveral bezoeken. Daar aangekomen, kan je een uitgebreide uitleg lezen over de trekpleister met de ingebouwde wiki app. Aangezien de map zo groot is, kan het geen kwaad om elke hoek dubbel te controleren. Zo kan je op bepaalde plaatsen wrakstukken terugvinden en onderdelen ervan hergebruiken om je wagen te pimpen.

Belangrijke community

Dankzij de MMO-elementen is The Crew voor onwikkelaar Ivory Tower een lange termijnproject. Producer Richard Alexander: "The Crew is een investering op lange termijn. We luisteren naar de community en proberen hen te geven wat ze graag willen hebben. Na de release gaan we de game voortdurend verrijken met nieuwe content zoals dagelijkse, wekelijkse én maandelijkse nieuwe uitdagingen."

Natuurlijk betekenen grote steden obstakels en doorgaand verkeer op de weg. Net zoals bij GTA, kan je vuilbakken, hekken en verlichtingspalen omver rijden. We konden het natuurlijk niet laten om mensen lastig te vallen, maar dat was gelukkig niet mogelijk of we zouden nog meer afwijken van de missies. Wanneer je mensen nadert, springen ze altijd net op tijd weg. Crashen is uiteraard mogelijk, al mocht het best wat spectaculairder ogen. 

The Crew is een investering op lange termijn. We luisteren naar de community en proberen hen te geven wat ze graag willen hebben.

Tijdens de hands-on sessie hebben we gemerkt dat de besturing van de wagens heel verschillend kan zijn. Het landschap in de game varieert sterk, daarom kies je voor elke ondergrond best een ander type wagen. Het is dus zaak om de juiste wagen te kiezen voor de juiste ondergrond. Het voordeel, maar ook tegelijkertijd het nadeel van een open wereld is, dat er geen grenzen zijn. We betrapten onszelf dat we tijdens een race maar al te graag op verkenning wilden gaan waardoor we van de baan en dito missie afweken. Gelukkig kan je met een druk op de knop automatisch terug op het traject worden geplaatst. Hoe meer je gebruikmaakt van die functie, hoe meer strafpunten je krijgt op het einde van de missie. Je weg terugvinden is geen enkel probleem. Wanneer je naar bijvoorbeeld een garage wilt gaan, kan je ervoor kiezen om de GPS te gebruiken in het spel. Die toont dan een blauwe lijn op het scherm die je gewoon moet blijven volgen om op het juiste pad te blijven.  

Hoewel Alexander het niet met zoveel woorden zegt, zal DLC op termijn mogelijk zijn, al wil hij dat wel nuanceren: "Wanneer je The Crew koopt, moet je niet extra moet betalen om toegang te krijgen tot bepaalde delen van het spel.  Het spel dat je koopt zal volledig zijn."


Releasedatum
12/02/2014
Beschikbaar voor

Conclusie van Raymand

Wat we tot nog toe te zien kregen van The Crew ziet er veelbelovend uit. MMO-games verlengen de houdbaarheidsdatum van games aanzienlijk en we zijn er zeker van dat The Crew een voortrekkersrol kan betekenen voor andere racing franchises.

1 reactie

Gisteren de bèta even gespeeld en het zegt me weinig.

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments