Code Vein

Code Vein

Speelsessie in het exotische Roeselare

wo 15/05/2019
Gepreviewed door Randy
1 reacties

Het zijn tegenwoordig hoogdagen voor fans van Souls-like games. De afgelopen jaren kregen we onder andere al Dark Souls III, Bloodborne, Nioh, Sekiro en The Surge op ons bord en daar mogen we binnenkort The Surge 2 en deze Code Vein bij rekenen. Is die laatste meer dan een Souls-game in een anime-jasje? Ik speelde een vroege demoversie in het exotische Roeselare.

Waarom vind ik ‘m al goed?

Code Vein is al een tijdje in ontwikkeling. Ontwikkelaar Bandai Namco Entertainment stelde de game een eerste keer voor in april 2017, het spel zou oorspronkelijk uitkomen in september 2018, maar werd dan toch uitgesteld naar eind 2019. En dat stelt gerust, want klaarblijkelijk wil de ontwikkelaar toch een zekere kwaliteitsstandaard halen.

Yup. Dit is 'm geworden.

De demoversie liet me de tutorial spelen, de hele introductie tot en met de eerste boss fight, de hub verkennen én een stukje endgame content beleven die veel te moeilijk bleek te zijn voor het level en de skills van mijn personage. Over dat personage gesproken, tijdens je eerste speelminuten krijg je de mogelijkheid om hem of haar helemaal te customizen en al meteen word je geconfronteerd met de Japanse weirdness die het spel rijk is. Een dude met afrokapsel, zonnebril en een redelijk opzichtig hart behoort tot de mogelijkheden. En dus ging ik daar voor.

Code Vein zal je compleet in co-op kunnen uitspelen met een vriend of vriendin.

De combat was zonder twijfel het sterkste punt in de demo. Ja, het lijkt heel hard op een Dark Souls, maar Code Vein staat z’n mannetje. Het feit dat je via Blood Codes verschillende rollen kan aannemen - denk aan Fighter, Ranger, Caster, Berserker,… - en voor elke rol nog eens een hele set aan skills kan unlocken, zorgt er voor dat je redelijk wat opties en speelstijlen hebt. Wapens en armor die je verzamelt in de wereld vereisen soms een specifieke rol. Gelukkig kan je aan zogenaamde Mistles (Dark Souls’ bonfires) makkelijk je hele speelstijl omgooien.

De backstab en finishing moves zijn afhankelijk van het type wapen en de Blood Code die je gebruikt.

Ik merkte her en der uiteraard wel dat het hier om een vroege speelbare versie ging. De framerate nam soms een duik en textures werden tijdens real-time tussenfilmpjes wat traag ingeladen - een kwaaltje die Unreal Engine 4-games regelmatig met zich meebrengen -, maar over het algemeen speelde het spel gewoon extreem vlot. De controls zijn responsief, de light en heavy attacks hebben voldoende punch om je als een badass motherfucker te voelen en de hitboxes van de vijanden zitten logisch in elkaar.

Er moet niet hard over geluld worden: Code Vein lijkt op veel vlakken op Dark Souls.

Waarom twijfel ik nog?

Code Vein voelt aan als een game die zich in een niche binnen een niche bevindt. Souls-like games hebben hun publiek, maar daar dan nog eens een saus over gieten van anime-invloeden zou voor de gemiddelde Vlaming wel eens de brug te ver kunnen zijn. De weinige verhaalscènes die ik voor de kiezen kreeg wekten nu niet onmiddellijk het gevoel op van intrige en nieuwsgierigheid. Het Engelse stemmenwerk leek ook flauwtjes te zijn, maar hoogstwaarschijnlijk doen de Japanse voices de personages wel alle eer aan.

Visueel zal de game waarschijnlijk geen potten breken, daarvoor zijn de omgevingen net wat te flauw.

Daarnaast waren de voorgeschotelde omgevingen - zowel aan het begin van de game als de dungeon met de drie bazen - redelijk inspiratieloos. Het mocht voor mijn part allemaal wat levendiger en interessanter. Dat de game relatief lineair was tijdens mijn speelsessie vond ik zo erg nog niet - het hoeft niet altijd full-on open wereld te zijn - maar dan verwacht ik wel dat ik mijn ogen uitkijk en dat de ontwikkelaar m’n focus zo richting geeft dat ik van de ene zotte locatie in de andere terechtkom. Nogmaals, ik heb uiteraard niet de hele game gezien, maar hopelijk mag het in de finale versie wat meer zijn.

In de Depths - één van de endgame dungeons - worden je skills tot het uiterste getest.

Je kan je trouwens inschrijven voor een closed beta waarin je net dezelfde content aangeboden krijgt die ik heb mogen ervaren. De game verschijnt zowel op Xbox One, PlayStation 4 als pc. Van de multiplayer - je kan de hele game in co-op uitspelen! - heb ik nog niet mogen proeven, maar de NPC die me vergezelde doet al vermoeden dat deze game samen spelen met een vriend of vriendin de hele ervaring wel eens naar een hoger niveau zou kunnen tillen.

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Randy

Code Vein zou in 2019 nog moeten uitkomen en het moet gezegd: ik kijk er wel naar uit als fan van Souls-like games. Toegegeven, ik ben ook niet vies van wat vreemde Japanse shizzle, al zie ik er de meerwaarde nog niet van in bij deze game. Wat het uiteindelijke verdict zal worden, kom je ongetwijfeld later dit jaar te weten. Het potentieel is er, hopelijk loopt Bandai Namco nog de extra kilometers om dat potentieel maximaal te exploiteren. Verwacht een meer dan degelijke titel, maar geen absolute topper binnen het genre.

1reactie

Sekiro al uitgespeeld? ;-))

Rating:0