Civilization VI: Rise and Fall

Civilization VI: Rise and Fall

"Een potentieel ingrijpende expansie"

di 28/11/2017
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

We zitten al meer dan een jaar na de release van het fenomenale Civilization VI. Hoog tijd dus voor een eerste massive expansion, vond maker Firaxis. Met Rise and Fall komt die begin februari naar je toe. We spraken alvast met producer Andrew Frederiksen over de aanstaande uitbreiding.

Alle Civilization-games structureren de beschaving die je erin uitbouwt in tijdperken of Eras, maar in Civilization VI zit daar een aparte dynamiek in vervat: je progressie erin zit vervat in de technologische en civiele progressie van je beschaving, en je moet ofwel alle technologieën of civiele evoluties van één tijdperk hebben verzameld om verder te gaan naar het volgende, of alvast een technologie of 'Civic' van het volgende hebben ontdekt. Zo groeit je beschaving in de zesde versie van de al een kwarteeuw oude game op een veel natuurgetrouwere manier dan de vorige. En op die mechaniek is ook goeddeels Rise and Fall gebaseerd, een eerste massieve expansie voor de game die vanaf 8 februari volgend jaar te koop is.

Gouden en duistere tijden

De kerngedachte achter de uitbreiding zit in het feit dat je in met een beetje goed management je rijk zo kunt doen floreren dat het een gouden tijdperk bereikt, waarin alles je welgezing lijkt en de groei zich nog steviger doorzet. Anderzijds kun je het zo verpesten dat je rijk een duistere tijd induikt, waarin niéts je lijkt mee te zitten. Maar wroet jezelf daaruit, en een nòg betere tijd volgt in het volgende tijdperk: een Heroic Age. "We wilden vermijden dat het feit dat je rijk in een Dark Age belandt als een straf overkomt, dat we je nog meer leed aandoen omdat je het hebt laten hangen als leider", zegt Andrew Frederiksen, al enkele jaren producer van verscheidene uitbreidingen voor de Civilization-games. "Doordat er een nog betere tijd wacht kun je het ook als een uitdaging zien om met extra moeite doorheen die duistere tijden te geraken."

Er komen nog een hoop content en nieuwe features 'mee' met Rise and Fall.

De nieuwe gameplaysystemen waarop Rise and Fall draait zijn gebaseerd op de wetenschap dat ook echte beschavingen zich historisch niet in een rechte lijn ontwikkelen. Het Egyptische rijk, bijvoorbeeld, heeft drie periodes van enorme groei afgewisseld met drie tussentijdperken waarin het rijk ei zo na verbrokkelde. En na de val van het West-Romeinse Rijk kwamen er de middeleeuwen, waarna de wereld weer pas recht krabbelde na de Renaissance en daarna de Verlichting. "Een van de dingen die ons hiertoe inspireerden was een animated gif die iemand van ons onder de ogen kwam van het Romeinse rijk, waarin het eerst uitvlekte en daarna weer spectaculair in elkaar kromp", zegt Frederiksen. "We zijn allemaal een beetje historicus in het ontwikkelingsteam: je zou ervan versteld staan wat voor een obscure historische referenties er soms naar boven komen tijdens een brainstormsessie. Iedereen heeft wel wat diepere kennis van een oude beschaving die anderen niet zo goed kennen. Maar de grote lijnen, de ontwikkeling die alle beschavingen wel maken, kennen we allemaal."

Getrouwheid

Centraal in de manier waarop je beschaving groeit of afkalft staat een nieuwe gameplaymechaniek die het Loyalty System werd gedoopt: steden en regio's in je rijk, zeker aan de buitenzijde ervan, kunnen hun getrouwheid aan je rijk verminderen wanneer je hen niet genoeg accomodeert of onder de plak houdt. In ergere gevallen kunnen ze zich aansluiten bij aanpalende rijken: de grenzen van je rijk zijn meer dan ooit in flux in de nieuwe uitbreiding. Maar er is ook een uitgebreid systeem van gouverneurs, die de steden waarover je hen de leiding geeft een relevante rol kunnen doen spelen in je rijk of hen meer in lijn kunnen brengen met de politiek van je rijk. "Die gouverneurs zijn niet onbekend in de Civilization-franchise, maar ze krijgen hier een grotere rol en meer persoonlijkheid", zegt Frederiksen.

Een potentieel ingrijpende expansie.

Verder komen er nog een hoop content en nieuwe features 'mee' met Rise and Fall. Je kunt betere allianties smeden met andere rijken. Er is een nieuwe, overzichtelijke tijdlijn om de ontwikkeling van je rijk af te meten. Er komen negen nieuwe leiders en acht nieuwe beschavingen bij, waarover Firaxis en uitgever 2K ons nog wat in het duister doen tasten. Net als over een hele hoop nieuwe wereldwonderen, natuurwonderen, eenheden, verbeteringen, districten, gebouwen, grondstoffen en politieke en diplomatieke mogelijkheden. Het is niet de bedoeling dat de uitbreiding het spel langer maakt, zegt Frederiksen: vooral dieper. "De vernieuwingen worden in de game geweven", zegt hij. "Het aantal beurten om tot een volgroeide beschaving te komen zal niet spectaculair stijgen. Alleen komen er binnen de bestaande beurten meer keuzes, strategieën en uitdagingen bij."

Releasedatum
21/10/2016

Conclusie van Ronald

Er was al weinig te klagen over de diepte die Civilization VI je geeft, en met Rise and Fall lijkt Firaxis er een nieuwe brok content aan toe te willen voegen die de systemen waarop de game drijft alleen nog breder en robuuster maakt. Een potentieel ingrijpende expansie.