Civilization VI: Gathering Storm

Civilization VI: Gathering Storm

"Met Gathering Storm wordt er vooral een levend ecologisch systeem in de mix gegooid"

do 06/12/2018
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Terwijl andere gamehuizen nieuwe content voor hun titels in soms onbeduidend kleine driezels online gooien, blijft 2K Games voor strategie- en bouwtopper Civilization VI bij zijn inmiddels beproefde strategie van robust expansions: enorme brokken met nieuwe inhoud en features, samen bijna een volledige nieuwe game op zich. Met Civilization VI: Gathering Storm wordt er vooral een levend ecologisch systeem in de mix gegooid.

Het is altijd opmerkelijk hoe lang een titel uit de Civilization-reeks zijn uiterste houdbaarheidsdatum voor zich uit blijft schuiven. Civilization VI, de recentste aflevering uit de serie, is inmiddels twee jaar oud, en lijkt nù pas stilaan op zijn relevantste te geraken. Met Gathering Storm, de gloednieuwe expansie die op 14 februari beschikbaar komt, wordt er namelijk een onmiskenbare gooi naar actuele maatschappelijke relevantie gedaan. Een levend maar soms wankel ecosysteem, een wereldparlement in tijden waarin het nationalisme hoogtij viert, een grote aandacht voor disruptieve technologie: willen ze hier iets mee bedoelen, daar bij ontwikkelaar Firaxis Games?

"Iedere Civilization-game die op de markt komt, heeft wel iets van maatschappelijke relevantie in zich", zegt Dennis Shirk, Lead Producer voor Civilization VI. "De allereerste game, die werd gecreëerd en gelanceerd aan het einde van de Koude Oorlog, had bijvoorbeeld al de mogelijkheid om een nucleair arsenaal op te bouwen. De thema's die in de games terechtkomen zijn vaak gelinkt aan de actualiteit van het moment. Maar we nemen er geen stelling mee in: we laten spelers de keuze maken. Je kunt in Gathering Storm ook een 'slechte' beschaving voor het milieu bouwen, maar dan zul je daar natuurlijk wel de gevolgen van zien. Het wordt gewoon mee ingewerkt in de simulatie."

Een levende wereld

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm, zoals de uitbreiding voluit heet, zal je dus verder laten bouwen aan je beschaving, maar vanaf het moment waarop de expansie is geïnstalleerd zal dat op een actieve planeet zijn, met een ecologisch systeem dat nieuwe uitdagingen met zich zal meebrengen. Tart de klimaatgoden (of zelfs niet: je kunt ook de geologie van je omgeving tegen je hebben), en vulkanen, stormen, overstromingen en droogtes zullen je deel zijn. "Je kunt met je beschaving je plaats veroveren op de planeet, maar ze duwt vanaf nu terug", zegt Shirk. "De wereld is in essentie een nieuwe tegenstander, waarmee je niet kunt onderhandelen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je 'Civ' zich min of meer in harmonie ermee ontwikkelt."

Met Gathering Storm wordt er een onmiskenbare gooi naar actuele maatschappelijke relevantie gedaan.

Tegelijk met de nieuwe klimaateffecten komt er met Gathering Storm gelukkig ook nieuwe technologie naar Civilization VI. Tech waarmee je terrein kunt winnen op de natuur, onder meer door middel van kanalen en dammen. Een levende planeet levert natuurlijk ook grondstoffen op, wier energie dan weer in het voordeel van je beschaving kan worden ingezet. Eerst zal dat natuurlijk met verbrandingstechnologie zijn, maar gaandeweg kun je ook hernieuwbare, 'cleane' energie opwekken, wat dan weer meteen een verzachtend effect zal hebben op het klimaat.

Of je bouwt toekomstige technologie die de gevaren nog wat méér stelpt, en de winsten uit die natuurlijke hulpbronnen maximaliseert. "We hebben veel research gedaan naar technologie van morgen, en die dus ook in de Tech Tree van de game zullen zitten", zegt Shirk. "Zoals Carbon Recapturing: een technologie om koolstofmonixide terug uit de atmosfeer te halen, en waaraan een aantal startups vandaag aan het bouwen zijn. Die technologie, of een variant ervan, zit nu dus in de technologische mogelijkheden van Civilization VI, die voor het eerst verder gaan naar een toekomstige wereld. De technologische vooruitgang van je beschaving volgt ongeveer vaste paden, van het wiel tot ruimtevaart, maar voor die toekomstige technologie hebben we er ook een element van willekeur ingebouwd.

Meer culturele overwinningen

Ook is er alwéér meer aandacht voor culturele en wetenschappelijke overwinningen in Gathering Storm. Dat is een evolutie die we al zien sinds de latere expansies van voorganger Civilization V. Aan het einde van de rit kan er ook een wereldcongres worden opgericht, waarin de naties samen door middel van diplomatie tot beslissingen kunnen komen. Er kunnen allianties worden gesloten, er kan invloed worden uitgeoefend op andere wereldleiders, en er kunnen ook een soort Olympische Spelen worden georganiseerd. Het zijn een beetje de VN-raden uit het echte leven, maar dan op steroïden: resoluties kunnen worden gestemd, of er kunnen plotse noodgevallen worden aangepakt in speciale sessies.

Tot slot zit er ook weer veel extra 'gewone' content in de Gathering Storm-expansie.

En natuurlijk kan het ook worden ingezet om klimaatverdragen op te stellen, zodat de ecologische terugslag van de planeet weer wat kan worden beperkt. "Natuurlijk is dat wereldcongres voor een stuk gebaseerd op gebeurtenissen uit de huidige wereld", zegt Shirk. "Maar het is vooral een antwoord op een groeiende vraag van de spelers: dit was het éne cruciale element uit Civilization V dat nog niet in deel zes zat. In de Gathering Storm-expansie bindt het alles ook mooi samen: je kunt samen met andere naties de klimaatuitdagingen aangaan, resulterend in verdrag zoals dat van Kyoto- of Parijs. En ook hier hebben we gekeken naar dingen die vandaag nog niet bestaan. Zoals het idee van een True Democracy, waarbij er geen beslissingen worden genomen door volksvertegenwoordigers maar rechtstreeks via online referendums. In het echte leven bestaat het vooralsnog niet, in een game kun je spelen met dat soort ideeën."

Meer! Meer! Meer!

Tot slot zit er ook weer veel extra 'gewone' content in de Gathering Storm-expansie. Zoals kleine tweaks aan bestaande gameplaysystemen, nieuwe historische momenten, negen nieuwe leiders van acht nieuwe beschavingen, en nieuwe eenheden, gebouwen en districten voor je beschaving. Er komen zeven nieuwe wereldwonderen en nog eens zoveel natuurlijke mirakels bij. Nieuwe technologie, nieuwe stadssets, nieuwe civics (overheidstypes). Een heel pakket in één keer, in tegenstelling tot de kleine morzels extra DLC die andere gamemakers soms na release uitbrengen.

"Dat doen wij natuurlijk ook: we hebben al een hele resem DLC op de markt gebracht voor Civilization VI", zegt Shirk. "Maar grote vernieuwingen brengen we inderdaad het liefst samen uit, in één massieve uitbreiding. Dat is het model dat het beste werkt voor Civilization: alles in deze game is verstrengeld met elkaar, dus vanuit een designperspectief houdt het steek om nieuwe systemen en nieuwe content, die verband houdt met die nieuwe systemen, meteen samen op de markt te brengen."

 

Releasedatum
21/10/2016

Conclusie van Ronald

We krijgen dus voor het eerst een 'levende' Civilization in februari. Maakt dit de game relevanter volgens jullie? Laat het horen in de comments!