Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare

Exclusieve hands-on met de multiplayer in Los Angeles

do 01/08/2019
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Onlangs mocht er één Belgische partij naar Los Angeles voor tekst, uitleg én een uitgebreide hands-on met de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare. Als dé jetslet van 9lives, mocht ondergetekende zich in een vliegtuigzetel plooien. En net zoals de single player het traditionele Call of Duty-DNA combineert met een paar gedurfde innovaties, belooft ook de multiplayer een pak verrassingen.

Yep, twee jaar geleden zijn ze er bij ontwikkelaar Infinity Ward met ambitie aan begonnen, een half jaar later hadden ze daar al spijt van, maar uiteindelijk hebben ze het toch voor elkaar: Call of Duty: Modern Warfare wordt cross-platform te spelen tussen alvast PS4, Xbox One en pc. Dat ze de hele community samen willen houden beloven ze al langer, nu maakt de studio dat ook écht waar. Als speler kan je wel nog steeds kiezen of je zo’n cross-platform match instapt of niet. Infinity Ward heeft het uitgebreid getest en geeft toe dat de top 10 procent beste pc-spelers het overwicht hebben, maar dat het voor de overige 90 alle kanten op kan gaan. Dat tactiek en samenspel in deze editie meer dan ooit doorwegen, countert de eventuele pixel-precisie van minder dan godlike-pc-gamers.

Géén season pass

Vanuit dezelfde idee om de community bij elkaar te houden, komen er geen season passes meer. Je zal dus altijd met je vrienden kunnen spelen, ook al hebben die wel of juist geen season pass, of de laatste DLC gekocht. Alle mappen en extra content zal voor iedereen gratis te downloaden zijn. Ik had het in mijn inleiding over verrekt grote verrassingen, geef toe, dit zijn er al twee die kunnen tellen.

Nieuwe engine

Deze Modern Warfare is van de grond terug opgebouwd. Dat betekent dat hij onmiddellijk anders aanvoelt dan we gewoon zijn. Waar Black Ops 4 die vertrouwde, beproefde en hypersoepele feel had, is het hier absoluut aanpassen. Let op, heel wat DNA van wat we van Infinity Ward’s afleveringen gewend zijn geven ook hier weer present, maar hier is minder gekeken naar “wat passen we aan voor de volgende” als wel naar “wat nemen we mee uit de voorganger(s)”. En dat gaat van hoe je beweegt, naar de omvang van de mappen, het aantal spelers, de progressie, het wapen-pimpen, en nog veel meer.

Progressie

Het multiplayerluik van Modern Warfare is vrij breed, van de coöp of single player-kicks in de Spec Ops-modus, tot een vrij divers aanbod aan klassieke competitieve modi. De progressie van wat je ontgrendelt (en dat is een shitload deze keer) aan wapens, operators en je spelerslevel, is over al die modi gelinkt. Eenmaal ergens een scope, kill-streak of operator vrijgespeeld, dan heb je die ook in de andere modi. Voor zover je die daar kan gebruiken natuurlijk. En er zijn aparte progressie-systemen voor wapens, je spelerslevel en elke operator. De eerste twee doe je door ermee te spelen, die derde door bepaalde challenges te volbrengen.

Je bent wat je schiet

Je operator bepaalt je look in de game, een puur cosmetisch gebeuren. We verwachten dan ook dat als er microtransacties komen, die zich hier zullen situeren. Je wapen – en bij uitbreiding je loadout – is hoe je speelt. Bijna elk wapen telt 6 attachment slots, en daarvan kan je er 5 met een scope-, muzzle-, magazine, under-barrel-, stock-, grip- en wat nog meer -accessoire voorzien. Bij pistolen ‘beperkt’ het aantal uit te kiezen accessoires zich tot 40, bij de meeste wapens ligt het veeleer rond de 60! Het effect daarvan zie en voel je niet alleen in de klassieke stats, maar ze hebben ook allemaal 2 tot 5 andere effecten op de gameplay. Zo kan het aantal kogels dramatisch toe of afnemen, zal je minder snel kunnen rennen, enzovoort.

Flash Maps tot Battle Maps

Je weet waarschijnlijk al wel dat een van de nieuwe modi in Modern Warfare opgetrokken is uit korte maar intense 2vs2 partijtjes. Die spelen zich af op kleine compacte Flash Maps. De traditionele 6vs6 arena’s worden vanaf nu Tactical Maps genoemd. De maps waarin je met 10vs10 of 20vs20 aantreedt, heten Battle Maps. Ja, dat lees je goed, 10vs10 en 20vs20. De ontwikkelaar vertelde me later nog dat ze op sommige mappen al met meer dan 100 spelers vlot test-draaiden en dat op weer andere 64 de ‘sweet spot’ zou zijn. Pas op, die 64 of 100 spelers zijn nog niet bevestigd voor deze Modern Warfare, maar neem van me aan dat die 64 zo niet bij release, dan zeker in een latere fase van de levenscyclus te verwachten is.

Night Vision

Sommige mappen in de rotatie zullen of ’s nachts of in een nachtelijke versie gespeeld worden. Daar krijgt iedere speler ook een nachtkijker-optie en in de donkere stukken heb je die echt nodig of je ziet geen hol. Breng je je wapen naar je schouder (ADS) dan activeer je een laser-pointer. Dat betekent dat je je positie verraadt en dat betekent op zijn beurt dat je een zekere ADS-discipline moet aanleren. Elk van die mappen telt ook enkele locaties waar het te licht is voor een nachtkijker. Ik gebruikte een paar keer de tactiek om me op die plekken op te houden en zonder die verradende laser te vechten, maar dan wel met het nadeel dat ik zonder zo’n nachtkijker geen van de vijandelijke lasers te zien kreeg. De lasers van beide partijen zijn overigens niet van elkaar te onderscheiden door een andere kleur of zo.

2vs2

Ik speelde twee rondjes 2vs2. Die modus heet officieel Gunfight en gaan om het eerst tot 6 gewonnen partijen van telkens 40 seconden. Daarna gaat de overtime in en wint de speler die bij een vlagpositie zit of die speler(s) die (gezamenlijk) het minste schade opliepen. Er zijn geen respawns en geen health-regeneration, hoewel je soms in de vaste – altijd weer andere, maar voor beide kanten identieke – loadout zo’n gezondheidsinjectie krijgt. Het gaat hard, vraagt geen voorbereidende fase en een 2vs1 scenario loopt écht niet altijd in het voordeel van die 2 af. Heel intens en ondanks de kleine mappen is er best wat tactiek mogelijk. Zeker met sommige loadouts.

6vs6

Hier speelden we een modus waarvan me de naam nu ontsnapt maar waar een bom diende opgeraapt en ergens op een andere plek geplant. Gaat een teamlid neer, dan kan je die reviven. In plaats van voor de bom te gaan kan je ook het hele andere team proberen te wipen. Wat ons vaker lukte dan die bom te plaatsen. Niet in het minst omdat een van de jongens in mijn team tot twee keer toe met één granaat het halve vijandelijk team uitschakelde. Ook hier ontdekten we steeds nieuwe tactieken. Zoals campen bij twee neergehaalde tegenstanders om dan de reviver te grazen te nemen.

10vs10

We speelden de Headquarters-modus op deze best ruime Tactical 10vs10 map. Een modus waar het altijd duidelijk is waar de actie te scoren valt en de omvang van de map niet ten volle uitgebuit werd. Dat maakte het er niet minder heftig op. Dit was ook de eerste keer dat ik gebruik maakte van het kompas bovenaan het scherm om naar mijn teamgenoten de positie van vijanden door te geven. Tenzij je zo’n UAV in de lucht hebt, krijg je immers geen minimap te zien. Dit was ook de eerste keer dat ik de indruk kreeg dat tactical en sniper rifles voor het eerst sinds lang in een Call of Duty-game (Blackout uitgezonderd) de rol krijgen die ze verdienen en niet louter voor quick-scopers zijn.

20vs20

Een paar andere journo’s speelden ook Headquarters op deze grote map – die volgens de ontwikkelaar de kleinste onder de Battle Maps was – en zich ergens in het Midden-Oosten situeert. Wij speelden Team Deathmatch en dat maakte dat wij de actie moesten vinden waar de vijand net zo verdwaald rondliep als wij dat deden. Fantastisch lange zichtlijnen, een centrale moskee, goede hoogteverschillen, intense close combat-opportuniteiten, kortom een feestje. Een van mijn teamgenoten liet op een gegeven moment zelfs een tank op het terrein droppen waarin hij achter het stuur en het kanon kroop, maar ik met mijn vingers op de trekker van de 50.cal bovenop, mocht meerijden.

Releasedatum
25/10/2019

Conclusie van Raf

De multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare voelt ook echt aan alsof hij van de grond af aan terug opgebouwd is. Dat is aanpassen, maar met extreme pimp-opportuniteiten voor de guns, die night vision gameplay, grotere mappen en spelersaantallen, cross-play én gratis DLC’s in plaats van het season pass-geklooi, neem ik dat aanpassen er graag bij. Op naar de aankondiging van de 64-speler modi. Op gamescom misschien al?