Call Of Duty Black Ops Cold War Alpha

Call Of Duty Black Ops Cold War Alpha

Call Of Duty Black Ops Cold War Alpha

De voorbije weken kregen we beetje per beetje de eerste informatie en beelden van de nieuwe Call Of Duty binnen. Afgelopen weekend kon iedereen aan de slag met de alpha van Black Ops Cold War. Hoe zouden developers Treyarch en Raven de enorm populaire serie-in-de-serie Black Ops ditmaal behandelen? Kreeg ik het warm van de koude oorlog?

Call Of Duty: Vice City 

Call Of Duty houdt zich al jaar en dag vast aan een jaarlijks releaseschema. Na de vierde Modern Warfare vorig jaar is het nu tijd voor de vijfde Black Ops. Normaal gezien was het na Treyarch in ’18 en Infinity Ward in ’19 weer de beurt aan Sledgehammer Games om een COD af te leveren. Na interne strubbelingen besloot Activision echter om Treyarch lead dev te maken, samen met (voor het eerst) Raven Software. Betekent dit dat we een verse ervaring krijgen? 

Cold War speelt zich af in de jaren ’80, tijdens de grote machtsstrijd tussen de VS en de Sovjet-Unie. Qua setting is het zo vers te noemen na de hedendaagse combat van MW en de futuristische van BO4. In de alpha van de game kregen we de kans om al uitgebreid met de multiplayer aan de slag te gaan. Met vijf maps en héél wat gamemodes was er meteen genoeg content om uren zoet mee te zijn.

Aan de ijzersterke gameplay-formule van COD wordt weinig gesleuteld.

De core playlist zat vol gekende speltypes. Team Deathmatch, Kill Confirmed, Domination en Hardpoint waren speelbaar op drie nieuwe maps. Moscow was een vrij klassieke three lane map die perfect in het repertoire van Treyarch past. De stadsomgeving voelde lekker communistisch aan en stond haaks op de sfeer in Miami.

De hand van Treyarch merk je in deze productie door de fellere kleuren en enkele mechanics die terugkeren.

Dit lijkt op Call Of Duty in de setting van GTA: Vice City. Hier was veel minder logica terug te vinden in de map lay-out. Het zag er allemaal zeer cool uit, al voelde de map net wat te groot aan voor het tempo goed te houden bij 6v6. Satellite was tot slot een map die uit twee delen bestond. Tussen de rotsen veel close quarter combat, in de open woestijn een waar sniperfestijn.

Call Of Duty: Battlefield 

Naast de nieuwe locaties voelde dit meteen enorm vertrouwd aan. Het nieuwe speltype Combined Arms is een heel ander beestje. In deze 12v12 game mode heb je voertuigen zoals boten, tanks, sneeuwmobielen en jetski’s die je in een duidelijk grotere map naar je doelen moeten brengen. Maxi-COD of mini-Battlefield, zoals je het wil noemen. Het heeft veel weg van Ground War uit COD:MW.  Hier lijkt Activision duidelijk een deel van de Battlefield-koek te willen. Het speelt op zich echt wel lekker, al blijft het vreemd aanvoelen. De vehicle controls werken goed en beide maps (Armada en Crossroads, schepen en sneeuw) leken tactisch wel te kloppen. Het is geen slechte kopie van BF maar eerder een lening met eigen inbreng. 

Activision bevestigde dat de game nauw verbonden zal zijn met MW én Warzone.

Aan de ijzersterke gameplay-formule van COD wordt weinig gesleuteld. De killstreaks zijn gekend (lang leve de RC-XD), de perks en wildcards vertrouwd en de operators nieuw en cool. In de alpha had je al heel wat classes vol guns en upgrades. Met de Stoner 63 LMG heb ik menig vijand volgepompt tot ik voldaan was. De Hauer 77 shotgun deed vanop korte afstand ook gracieus z’n ding. Verder vond ik ook de Type 63 rifle zeer sterk en klonken de beukende shells van de Gallo SA12 als muziek in m’n oren. Maar dat kan ik van veel zeggen in deze game. Cold War klinkt als één groot oorgasme. Grafisch staat het z’n mannetje.

Het nieuwe speltype Combined Arms is een heel ander beestje.

Call Of Duty: Modern Black Warfare Ops 

De hand van Treyarch merk je in deze productie door de fellere kleuren en enkele mechanics die terugkeren. Toch voelde het niet volledig aan als Black Ops. Tijdens het spelen vond ik het véél meer weghebben van Modern Warfare. Bij momenten leek het wel een uitgebreide DLC-ervaring en dat kan niet de bedoeling zijn. Black ops heeft een uniek karakter dat geliefd is bij velen. Dit in een blender mixen met Modern Warfare lijkt me eerder een fletse pap op te leveren dan een frisse shake. 

Activision bevestigde ook dat de game nauw verbonden zal zijn met MW én Warzone. Het feit dat Warzone ook gewoon in het hoofdmenu zat is stof tot nadenken. Komt Treyarch niet met een nieuwe battle royale ervaring en blijven ze gewoon Warzone verder updaten? Persoonlijk zou ik dit méér dan jammer vinden, aangezien ik Blackout uit Black Ops 4 een kunstwerkje vond. Ik zou een nieuwe royale-ervaring van Treyarch enorm op prijs stellen.

 
Releasedatum
11/13/2020

Conclusie van RoMa

De Black Ops-franchise keert op 13 november volledig terug. De multiplayer alpha speelde zeer vlot, bracht een nieuwe gamemode, een vertrouwde formule en een lekkere lading nieuwe maps. Treyarch heeft in het verleden al enkele pareltjes afgeleverd maar lijkt nu met meer restricties, wensen en opdrachten van Activision te maken te krijgen. Hopelijk staat dit een sterk eindproduct mét eigenheid niet in de weg. Laat Black Ops zichzelf zijn en deze game kan bij de besten van de reeks raken. Te onnatuurlijk alles willen koppelen aan MW en Warzone lijkt niet de sleutel tot succes.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments