Call of Duty: Black Ops Cold War

Call of Duty: Black Ops Cold War

Call of Duty: Black Ops Cold War

Iets meer dan een maand voor de release van COD: Black Ops Cold War konden we beginnen met de beta. Treyarch beloofde dat het uitgebreid geluisterd had naar de feedback van de community. We zouden dus duidelijk aanpassingen en nieuwigheden merken in Black Ops: Cold War. Het moet gezegd, de developers hebben beslist niet op hun gat gezeten. Deze koude oorlog gaat richting vriespunt.

Discobeats

Eerder speelden we de alpha van Cold War en bleven we met gemengde gevoelens achter. De core gameplay zat duidelijk goed maar de game leek met een identiteitscrisis te worstelen. Deze Black Ops-titel speelde meer als Modern Warfare en leek twee werelden onnatuurlijk te willen mixen. Dankzij de voorstelling van de nieuwe zombie experience zorgde Treyarch tussendoor voor vernieuwd vertrouwen. In de Beta merken we nu ook kleine zaken die ons steeds meer naar die typerende Black Ops-sfeer duwen. Zo zijn de kleuren in de map Miami feller gemaakt en zijn ook de spawns aangepast om een sneller speeltempo te ontwikkelen.

In het menu van de multiplayer geniet je nu van een lekkere 80’s discobeat waarmee de sfeer helemaal juist zit. Kleine details maar ze gaven me des te meer zin om match na match te spelen. Gelukkig zijn discobeats niet het enige om enthousiast van te worden. De community feedback heeft effect gehad op het tempo van de gameplay. Zo is sprint speed getweakt en zijn enkele wapens meer gebalanceerd. Cold War zit qua online balancing nu al in een warme omgeving. Het lijkt zelfs hét sterke punt te worden. Verder kan je stiller kruipen zodat je ook zonder een barrage aan perks kan proberen om stealthy te werk te gaan.

De multiplayer speelt wat mij betreft nu al lekker vlot en amusant

Er zijn nieuwe sound designs voor hit markers en voor de ping-geluiden die je spy plane maakt. Vooral dat laatste is best wel handig. In de alpha waren deze bliepjes luid genoeg om eerder afleidend dan helpend te werken. Ook kan je tijdens online matches objectives aanduiden voor je team, al zag ik nauwelijks mensen er gebruik van maken. Dat zal anders zijn wanneer je met vrienden speelt. De fijnste aanpassing vind ik de toegenomen score reward voor objectives. Zo wil Treyarch ervoor zorgen dat mensen minder op hun kills focussen om scorestreaks te halen maar ook objective spelen. Spelers die zoals ik dus focussen op zone captures en kill confirmed-tags krijgen meer beloning voor hun risico. De multiplayer speelt wat mij betreft nu al lekker vlot en amusant. We kregen in deze beta ook nieuwe game modes en een nieuwe map voorgeschoteld.

Shoot The VIP

Naast de gekende game modes Team Deathmatch, Kill Confirmed en Domination konden we nu ook aan de slag met het nieuwe VIP Escort. In deze 6v6 modus dien je de VIP van je team in leven te houden en naar een helikopter te escorteren. Het andere team doet er alles aan om dit te voorkomen. Er zijn geen respawns maar je kan wel teammates reviven. De VIP heeft enkel een handgun en een spy plane met zich mee en is dus best kwetsbaar. Met vrienden lijkt deze gamemode me een echte winnaar te worden. Het kan best frustrerend zijn wanneer de VIP zélf de aanval leidt en meteen wordt neergemaaid. Gelukkig weten de meeste spelers wel hoe ze zich very important moeten gedragen. Dit kan de nieuwe Search & Destroy worden.

Met de grotere 12v12 “Combined Arms” game mode kregen we in de alpha al een grootschalige variant van Domination. Nu komt daar ook Assault bij. In deze mode probeer je een centraal punt te veroveren. Het team dat hierin slaagt mag oprukken en twee volgende punten proberen overnemen, tot ze aan de spawn van de vijand raken en winnen. Verlies je een punt, dan zak je terug naar het vorige. Deze mode vond ik in de praktijk niet altijd even ideaal uitspelen. Soms zit de match er meteen op wanneer jouw team in geen tijd drie punten veiligstelt, soms speel je bijna een half uur zonder echt progressie te boeken. Als de teams aan elkaar gewaagd zijn duurt het té lang vooraleer er een doorbraak is. Dit kan een pak scherper want tien minuten voor één en hetzelfde punt vechten in grotere maps wordt snel saai.

Kartel en muis

Tijdens het tweede beta-weekend komt de meest prestigieuze nieuwe mode naar Cold War. In Fireteam: Dirty Bomb zullen tien teams van vier spelers het opnemen tegen elkaar. Het doel is om uranium te verzamelen, dit te deponeren in te vinden bommen en deze tot ontploffing te brengen. Als jouw bom ontploft zorgt dit voor radiatie dat andere teams negatief zal beïnvloeden. Het klinkt alvast zeer gewaagd en interessant.

 

Treyarch bracht met Cartel ook een nieuwe map. Ten midden van de jungles van Nicaragua kom je terecht op een afgelegen buitenpost van een criminele bende. Centraal in de map vinden we een grote hangar, enkele afgelegen huisjes en een groter stuk overwoekerd struikgewas. Hierdoor kan je sluipen of sprinten terwijl je beperkt zichtbaar blijft voor de rest. Ik maakte er enkele nagelbijtende én hilarische kat-en-muis gevechten mee. Aan de zijkant van de map is er een zeer interessant rots-rivierstuk waar je zowel van ver als van dichtbij kan knallen. Opvallend is dat Cartel zowel voor 6v6 modes als voor 12v12 gebruikt wordt. Én bij beiden werkt. Ik kwam steeds snel genoeg vijanden tegen en had nooit het gevoel overrompeld te worden. Deze map speelt misschien wel het lekkerst van de zes beschikbare locaties.

Releasedatum
11/13/2020

Conclusie van RoMa

Treyarch heeft duidelijk niet stilgezeten na de alpha en heeft de gameplay lekker verbeterd. Cold War speelt vlot, soepel en begint steeds meer eigenheid te krijgen. Het is nog steeds afwachten of deze écht als een Black Ops-titel gaat spelen maar de discomuziek doet ons steeds meer swingen. Met Cartel worden we op een leuk spelende jungle-setting getrakteerd en de nieuwe mode VIP Escort heeft een zeer amusante tactische invalshoek. Assault heeft daarentegen nog wat balancing-werk voor de boeg. Als Treyarch ook van de beta leert lijkt het online luik alvast stevig te worden.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments