Caliber

Caliber

Gespeeld op gamescom

do 29/08/2019
Gepreviewed door Lazlo
0 reacties

Herinner je je nog de tijden van SOCOM US NAVY SEALs en de goede oude Ghost Recon-games? Tactische militaire shooters pur sang waarin teamwork en strategie nog de bovenhand had over snelle reflexen en een trigger happy aanpak. Krijg je bij het horen hiervan de neiging om met de blik op oneindig voor je uit te staren en nostalgische herinneringen van weleer op te rakelen? Dan is Caliber wellicht helemaal jouw ding.

Kun je geloven dat Wit-Russische publisher Wargaming er eerst vanuit ging dat de westerse markt geen zin heeft in een goede, die hard tactische shooter? Caliber wordt binnenkort in early access gelanceerd voor een Oost-Europese en Russische markt zonder concrete releaseplannen om in de rest van de wereld te lanceren.

De uitgever had daarom de aankomende free-to-play titel mee naar gamescom, om te testen hoe centraal Europa op dit soort game zou reageren. Als het aan mij ligt, komt de game in ieder geval binnenkort naar onze contreien.

Realisme en kwaliteit

Caliber, ontwikkeld door 1C Game Studios, zet in op twee grote elementen: realisme en kwaliteit. En dat toont zich vanaf het eerste moment dat je de game opstart. Deze tactische third-person shooter biedt je vier rollen, assault, support, medic en sniper, die je kan kiezen uit vier uiteenlopende soorten special forces units. Je kan aan de slag met de Poolse GROM, de Duitse KSK, de Amerikaanse US NAVY SEALs en de Russische FSB. Tijdens het promopraatje over de game met een verantwoordelijke bij Wargaming, legt hij de nadruk sterk op de getrouwe weergave van al die uiteenlopende nationaliteiten. Caliber is zo bijvoorbeeld één van de weinige games in het genre die zo waarheidsgetrouw de Russische FSB in actie zet.

Als je het mij vraagt, wordt Caliber een free-to-play klepper uit onverwachte hoek.

De game draait om diepgang en keuzevrijheid. Zo heb je verschillende wapens waarmee je aan de slag kunt, ieder met hun eigen kenmerken. 1C gaat zelfs zo ver dat geen enkel wapen dezelde scope heeft. Het moet echt aanvoelen, dus het moet ook echt zijn. Daarbovenop krijg je verschillende opties om je wapens te modden en te pimpen. Wargaming-gewijs zul je in deze free-to-play titel alles kunnen vrijspelen met credits die je in-game verdient, of voor de minder geduldige gamers kun je er ook echt geld tegenaan gooien. Daarmee koop je bijvoorbeeld nieuwe skins voor je favoriet wapentuig. Let wel, 1C trekt de lijn van het realisme zo ver door dat iedere skin een bestaand alternatief reflecteerd. Geen knalroze SMG’s dus in deze game. Tja, realisme heeft een prijs.

Met elkaar of tegen elkaar

Wanneer het op gameplay aankomt, krijg je de keuzevrijheid tussen zowel PvP als PvE-modi. De PvP komt momenteel nog gewoon neer op een soort team deathmatch-modus, waar het last team standing met de overwinning gaat lopen. Op gamescom kreeg ik echter de kans die laatste van de twee te testen. De PvE-missies van Caliber worden steeds in co-op gespeeld met drie andere teamgenoten. De spreiding van de verschillende rollen is een must. Je kan dus geen all assault-groepje vormen of twee medics meenemen. Ieder zijn rol, dus ik meet me het pak van de Russische assault aan. Die is normaal gezien first through the door en wordt ondersteund door een capabele medic en support terwijl de sniper verre vijanden eruit pikt.

De game ziet eruit als een AAA-shooter van de bovenste plank!

De missie is eenvoudig: we bevinden ons diep in vijandig gebied en moeten naar een rendez-vous punt geraken waar versterking ons komt oppikken. We bevinden ons in een verlaten shopping center waar achter elke hoek vijanden ons opwachten. Het moet gezegd: de gameplay van Caliber zit goed in elkaar. Het centrale third-person perspectief biedt een mooi overzicht over de omgeving, zodat je voorzichtig en tactisch tewerk kunt gaan. Resource management is de name of the game. Werkelijk alles in Caliber is een resource die op kan geraken. Zo heb je natuurlijk jouw munitie die er sneller doorheen gaat dan je lief is. Spelers als ik, die graag na iedere kill snel herladen, zullen hun gebruikelijke aanpak moeten herbekijken.

De cassettes aan kogels die je uit het wapen haalt, worden integraal vervangen. Dat wil zeggen dat de kogels die je nog niet uit de cassette opschoot ook uit het wapen worden gehaald. Wie veel reloadt zal op een gegeven moment dus rondlopen met een rugzak vol halfvolle clips. Geen ramp, maar wel iets om bij stil te staan. Een grotere aanpassing is het gebruik van je stamina-meter. Die gaat steeds verder leeg wanneer je bijvoorbeeld een spurtje trekt, maar in tegenstelling tot bij andere shooters vandaag de dag, vult deze zichzelf niet meer aan. Op is op, met andere woorden. Denk dus twee keer na voor je het op een lopen zet in Caliber.

Bovenste plank

De game ziet eruit als een AAA-shooter van de bovenste plank met gedetailleerde models en textures over de hele lijn. En zoals de game eruitziet, zo speelt hij ook. Wapens voelen realistisch aan wanneer je ze afvuurt, van cover naar cover bewegen is steeds een hartslagversnellende oefening, en het uitschakelen van iedere vijand zorgt steeds weer voor korte een vlaag van opluchting. Gelukkig speel ik de missie met drie devs van de game, die zeer goed weten wat ze doen. Anders had ik het einde van dit koopcentrumlevel nooit gehaald.

Vuurgevechten zijn bij momenten behoorlijk intens, wat een verdienste is van behoorlijk goed map design. Er zijn verschillende manieren van de map te doorkruisen. Zo nam ik bijvoorbeeld een deel van de missie positie op een balkon, terwijl de rest van het team op gelijkvloers met onze vijanden lood aan het uitwisselen was. Zo kon ik gemakkelijk vanuit onverwachte hoek meerdere tegenstanders uitschakelen voordat ik opgemerkt werd. Op dit soort momenten kun je gewoon de pret die je met je vrienden zal beleven al voelen aankomen.

 

Conclusie van Lazlo

Als je het mij vraagt, wordt Caliber een free-to-play klepper uit onverwachte hoek. Zoals je in deze hands-on al kon lezen, is er een hoop te vertellen over dit ‘gewoon’ gratis spelletje. En dan heb ik het nog niet over het progressie-systeem gehad, of de manier waarop de makers voortdurend content zullen blijven toevoegen. Noch vertelde ik je over de manier waarop 1C Game Studios verder wil gaan dan de cliché hedendaagse shooter omgevingen (lees: middenoosten). Ja, Wargaming, wij buiten de CIS staan te popelen voor dit soort games. Hup, maak maar snel dat ook wij aan de slag kunnen met deze hardcore tactische shooter.