Bravo Team

Bravo Team

Aangename verrassing

do 07/12/2017
Gepreviewed voor PS4 door Joeri
0 reacties

Ontwikkelstudio Supermassive Games heeft momenteel de handen vol. Terwijl het team vorige maand de PlayLink-game Hidden Agenda op ons afvuurde, is datzelfde team ook nog bezig met twee games die onlangs werden uitgesteld. Enerzijds gaat het om het in januari te verschijnen The Inpatient, anderzijds gaan ze de gamers trachten te plezieren met Bravo Team. Als ik mag kiezen tussen die twee, dan gaat mijn voorkeur uit naar Bravo Team.

Bravo Team werd nog niet zo lang geleden aangekondigd, want dat gebeurde pas tijdens de voorbije E3-beurs toen het een plaatsje kreeg op het podium tijdens Sony's persconferentie. Bravo Team zou een jaar later in de winkelrekken te vinden zijn, maar enkele weken geleden werd de game helaas uitgesteld. Daar waar The Inpatient eind januari al verschijnt, moeten we nog iets langer wachten op Bravo Team. De huidige releasedatum staat namelijk op 7 maart. En hoewel de game nog even op zich laat wachten, kon ik Bravo Team eerder deze week aan de tand voelen tijdens een persevenement waar enkele PlayStation VR-games stonden uitgestald.

Moderne Time Crisis

Voor alle duidelijkheid: Bravo Team is een PlayStation VR-game en is niet te spelen zonder dat extra stukje hardware. En daar waar je zo goed als alle VR-games in je eentje speelt, is het aangeraden om online een partner te vinden om Bravo Team te doorlopen. Het blijft echter perfect mogelijk om de game in je eentje te spelen. Hierbij word je dan bijgestaan door een AI-teamlid, maar iedereen weet dat dit nooit even goed werkt als het spelen met een echte medespeler. En wil je echt de ultieme ervaring meemaken, dan beschik je best over de VR aim controller. Die controller werd geïntroduceerd bij de lancering van Farpoint, maar ook Dick Wilde ondersteunt die nieuwe controller. En daar blijft het niet bij, want ook toekomstige games zullen die controller ondersteunen. Helaas was het niet mogelijk om een vergelijking te maken met de andere controllers.

Tijdens mijn speelsessie speelde ik samen met 9liver Reaper. De controls werden eerst uitgelegd door een jongeman van Sony, terwijl we niet veel later een in-game tutorial voorgeschoteld kregen. Herladen, van wapen wisselen, schieten, rechtstaan en naar andere locaties lopen. Meer houdt de eenvoudige besturing van Bravo Team niet in. De gameplay op zich is te vergelijken met Time Crisis. Uren heb ik indertijd versleten op zo'n arcadekast in diverse lunaparken en het geld vloog er sneller door dan het binnenkwam. Ook in die game was je standaard gebukt en kon je door middel van een pedaal rechtstaan om de tegenstanders op wat kogels te trakteren. Een pedaal is er niet bij Bravo Team, maar dat wordt opgelost door het indrukken van de L1-toets waarbij je dan blootgesteld wordt aan vijandelijk vuur.

Kogelregens

In Bravo Team sta je voor een moeilijke opdracht, want je bent samen met je teamgenoot omsingeld door tientallen vijanden die het op je hebben gemunt. In de demo kregen we als wapenuitrusting zowel een pistool als machinegeweer, al was dat machinegeweer niet zo automatisch als ik gewend ben. Door het overhalen van de trigger schoot ik maar één kogel af, terwijl er normaal gezien in diezelfde tijdspanne tien keer zoveel kogels richting de vijand afgevuurd zouden moeten worden. Daarnaast blijkt het eenvoudige pistool even krachtig te zijn als je gigantische machinegeweer. Beide wapens hebben ongeveer evenveel kogels nodig om een tegenstander om te leggen. Daarnaast lijken de vijanden ook heel wat kogels te kunnen absorberen. Bij headshots bleven ze vrolijk verder functioneren en een tiental kogels in de borst leek hen ook weinig te deren. Maar ... dat veranderde weinig aan het enorme plezier dat ik aan Bravo Team beleefde.

Op je machinegeweer staat er een vizier en daarmee kan je bijzonder nauwkeurig richten. Daarbij moet wel verteld worden dat een deftige kalibratie van de volledige setup nodig is. Je hoofd over de aim controller buigen en je kijkt werkelijk door het vizier, waarbij je nauwkeurig bepaalde lichaamsdelen kunt raken. En hoewel Bravo Team bijzonder lineair is, heb je toch een beperkte vrijheid. Je kiest zelf achter welke obstakels je dekking zoekt en dus welke weg je volgt. Afspreken met je teamgenoot is hier wel belangrijk. Zo kwamen we bij een stukje waarbij een gepantserd voertuig aan te pas kwam. Bovenop zat een soldaat met een MG42 en een schild die het gemunt had op beide spelers. Hier moest de ene speler die tegenstander afleiden, zodat de ander die bewuste soldaat kon flanken of in rug kon aanvallen. Missie geslaagd, waarna niet veel later de wel heel erg korte demo afgelopen was. Helaas, al mocht ik diezelfde demo nog een tweede keer doorlopen. En zo was mijn dag door die ene game al geslaagd.

 

Releasedatum
07/03/2018
Beschikbaar voor

Conclusie van Joeri

Bravo Team heeft me verrast. Ik wist na het zien van de korte E3-aankondigingstrailer totaal niet wat ik mocht verwachten en dan komt zo'n speelsessie bijzonder goed van pas. Bravo Team speelt bijzonder vlot met de aim controller, al heb ik helaas geen idee hoe de game het doet met de andere controllers. Qua gameplay mag je je vooral aan Time Crisis verwachten, maar dan zonder pedaal en halve euro's die je elke drie levens in de gleuf moet steken. Ik ben alvast verkocht en kan met zekerheid zeggen dat Bravo Team hier hoe dan ook op dag één binnenkomt. Inclusief die aim controller, dus.