Borderlands 3

Borderlands 3

"Borderlands 3 is gewoon een visueel verbeterde en mechanisch aangescherpte Borderlands 2"

di 20/08/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Met nog maar een kleine maand voor de release kreeg ik een wellicht laatste brok previewcontent van Borderlands 3 te spelen in Londen. Is het derde deel in 2K Games' 'loot shooter'-reeks klaar voor primetime?

"You look better with bullet holes!" -  "I died doing what I love!" - "My chili recipe dies with me!" - De schimpscheuten en doodsreutels van de mafketels wier hachje je aan stukken knalt in Borderlands 3 staan weer uitzonderlijk scherp. Welkom - terug - op Pandora, al wordt de noodlottige planeet waarop Borderlands (2009), Borderlands 2 (2012) en Borderlands: The Pre-Sequel (2014) zich afspeelde na een uur of drie voor 't eerst verlaten voor nieuwe oorden - alwaar het leven echter maar even triest en gewelddadig blijkt als op de planeet waar de Borderlands-reeks zich het afgelopen decennium onledig hield.

Ik speelde die drie eerste uren primair om een nieuw personage in de vingers te krijgen: nadat Raf tijdens eerdere demo's van de game al kennismaakte met de met bovennatuurlijke krachten behepte Amara, de schietgewerenexpert Moze en de aanmatigende huurmoordenaar Zane Flynt, draaide het in mijn preview rond de robotcowboy Fl4k. Die heeft net als de andere protagonisten een complexe 'skill tree', maar weet verder goed van wanten met vuurwapens én hij commandeert - als 'Beastmaster' - een gepantserd Skag-beestje dat vijanden alvast naar de strot vliegt voordat je ze verder afmaakt.

Geperfectioneerd

Wie fan is van de twee eerste Borderlands-games, zal zich meteen thuis voelen in deze langverwachte derde aflevering: aan de kern van de formule werd in essentie niets veranderd. De al erg complexe rpg-systemen achter al het schietgeweld zijn nog verder verfijnd, er is weer een ontzettend brede keuze in wapentuig (met opnieuw honderdduizenden mogelijke combinaties), en vanzelfsprekend ziet het er allemaal véél beter uit dan de voorgaande games: deze derde aflevering is natuurlijk de eerste genummerde aflevering die rechtstreeks en uitsluitend op de huidige generatie hardware verschijnt, waar de voorgangers nog uit het PS3- en Xbox 360-tijdperk stammen.

De sabbatical van vijf jaar die de Borderlands-reeks nam is natuurlijk een lange tijd in een medium dat op computerkracht drijft, waardoor de klarelijngraphics deze keer strakker staat dan ooit.

"We kozen destijds voor die 'cel-shaded'-technieken omdat we een eigen stijl wilden leveren op de hardware van die tijd", zegt creative director Paul Sage. "Maar natuurlijk is die hardware ondertussen veel krachtiger geworden, en hebben wij dus ook de visuele technieken die we hanteren verbeterd. In de graphics van Borderlands 3 zul je onder meer een verschil merken wat de kleuren betreft: de consoles en de meeste tv's van vandaag hebben High Dynamic Range (HDR), een technologie die een veel breder kleurenspectrum mogelijk maakt. Bovendien hebben we onze rotoscopietechnieken (een 'getekende' laag die bovenop een 3D-model wordt gelegd) sterk geperfectioneerd."

Andere werelden

Er gebeurt tijdens die drie eerste uren Borderlands 3 erg weinig dat we niet al in de eerstelingen waren tegengekomen: er moeten kampementen met 'wastelanders' worden uitgemoord, meestal om de vage agenda van een of ander sujet dat je in de woestenij tegenkomt te helpen doorduwen. Al snel kun je ook voertuigen besturen om sneller je weg te vinden in de grote open velden, en die lijden nog altijd onder de wat rare besturing die ze ook in de voorgangers hadden: de rechter duimstick beweegt tegelijkertijd de richting van het voertuig en de camera.

Maar na een paar missies verbreedt de Borderlands-franchise zich in dit derde genummerde deel van een soort buitenaardse Mad Max naar een waarachtig ruimte-opus: kalefater de Sanctuary 2 op, het ruimteschip dat je na wat omzwervingen bemachtigt, en je kunt dus naar andere werelden reizen.

Loot shooter

Zoals Eden 6, bijvoorbeeld, een planeet die ik mocht aandoen met een ander personage (ik koos voor de met een zachtjes rollend Iers accent behepte Zane Flynt), en aan het veel hogere personagelevel van 16. Het toont alweer aan dat een Borderlands-game aanvankelijk een beetje zwoegen is: zelfs voor de onnuttigste creaturen moet je aan een lager level iets langer kogels in je tegenstander blijven ploegen voordat hij dood is. Maar daar komen natuurlijk de hogere levels in het spel, het verbeteren van de uitrusting, en natuurlijk het kiezen van krachten die bij je passen in de uitgebreide skill tree. In die lichtjes gedwongen progressie toont Borderlands 3 opnieuw zijn pedigree van 'loot shooter', een genre dat de eerste game destijds quasi heeft helpen lanceren: de kern van de actie is schieten, maar het solide rpg-variabelensysteempje erachter is net zo belangrijk om te hanteren.

Ik merkte dat al tijdens de eerste uren van Borderlands 3, wanneer ik tijdens een baasgevecht vier keer ten onder ging, tot ik tijdens de voorlaatste poging een hoger level bereikte, het daardoor vrijgekomen extra 'skill point' efficiënt inzette, en hij vervolgens snel door de knieën ging.

Ice-T's indahouse

Het duurt eventjes voordat je het perfecte wapen vindt. Het duurt ongeveer even lang voordat je je personage en diens mogelijkheden goed genoeg kent om ook de skills te kiezen die precies bij je speelstijl passen. Die verschrikkelijk brede keuze schrikt eerst wat af, maar verandert zoetjesaan in een zegen. Zoals Sage het samenvatte tijdens zijn inleiding bij de demo: "You do you".

Maar het is minstens even prettig wanneer je voorbij de allerzwaarste keuzes bent, zoals dus in die sequentie met een hoger level die ik mocht doorkruisen in het laatste uur van m'n demo. De Zane die ik bestuurde was niet alleen wat moeilijker neer te krijgen, maar hij beschikte ook over een redelijk efficiënt arsenaal aan wapens (persoonlijke favoriet voor het moment: de Shock Shotgun) en skills waarmee hij wat meer panache had tegenover zijn vijanden. Bovendien was Balex, zijn nieuwe tijdelijke medestander op deze met een groot oerwoud bedekte planeet gevoiced door Ice-T, dus hij moest wel een beetje badass zijn om mee te kunnen.

 

Releasedatum
13/09/2019

Conclusie van Ronald

Borderlands 3 is gewoon een visueel verbeterde en mechanisch aangescherpte Borderlands 2: voor de grote vernieuwingen in de gameplay zul je het niet moeten doen. Maar het behaaglijk crapuleuze universum van de serie had dringend nog eens een nieuwe duik nodig, in nieuwe oorden, nieuwe verhalen en nieuwe personages, en de plons die Borderlands 3 daarin maakt lijkt me behoorlijk diep.