Borderlands 3

Borderlands 3

"Ik speelde Borderlands 3 op de E3"

do 13/06/2019
Gepreviewed door Raf
0 reacties

Een dikke maand geleden bracht ik jullie exclusief verslag uit van, de wereldwijd eerste hands-on, met Borderlands 3. Daarin kon ik met Zane de Operative en Amara de Siren aan de slag op Promethea. Op de E3 kreeg ik de kans om de Gunner en mech-pilote Moze door een horde bad guys te laten maaien.

Met Moze trokken we naar Eden 6, na Pandora en Promethea de derde bevestigde planeet in Borderlands 3. Een weelderig overwoekerde jungle- en moerasplaneet. De gameplaybeelden daarvan heb je ondertussen al gezien, maar ik geef je graag toch nog even een indruk van hoe die jonge Gunner en haar Iron Bear-mech echt speelt. Eerst en vooral is het activeren van die mech een cool-down skill, dus je zal tussen die ritjes in dat zwaarbewapende en -gepantserde stalen monster ook heel wat tijd te voet doorbrengen.

Perfect om van het gestoord-tot-oneindig uitgebreide arsenaal van Borderlands 3 te klooien. Perfect ook om te genieten van de nu veel soepelere shootergameplay. Je jumpt, slidet en klautert alsof de game een stage is gaan volgen bij de jongens achter Doom en Wolfenstein.

Railgun, of mortier, of … of …

Wat je mech betreft zijn er drie, onderling te combineren routes (skill trees) om die te upgraden en augmenten. Weet dat het chassis twee bevestigingspunten heeft en je kan op elk daarvan een raketwerper, railgun, mortier, vlammenwerper, machinegeweer, of noem maar op bevestigen. Mixen en matchen is de boodschap en de drie skill trees volgen min of meer het pad voor de speler die het graag allemaal up close & personal wil aanpakken, liever vanop afstand vecht of eerder gaat voor ondersteuning van zijn teamgenoten. Ook goed om weten: met een van die augments wordt het mogelijk om een teamlid op de schouders van je Iron Bear te laten meerijden. Een positie van waaruit hij of zij uiteraard ook vrolijk kan blijven verderknallen.

Pantser boven wapens

Andere upgrades geven je de mogelijkheid om de duurtijd om die mech actief te houden te verlengen, maar uiteindelijk zit je toch weer door je batterij heen. Inzetten wanneer hij het meeste effect heeft is de truc. Net zoals je de mobiliteit van je mech kan verhogen, maar hij nooit de vlotte beweeglijkheid van een voetganger-vaulthunter zal scoren. Maakt niet uit, je bent quasi onkwetsbaar (tegenover standaard en mid-level vijanden toch) en je haalt uit als een m*therf*cker. Alhoewel, die slagkracht minder was overpowered dan ik had verwacht of gehoopt. Ik merkte dat ik meer voordeel uit de defensieve sterkte van Iron Bear puurde dan uit de offensieve. Al kan dat natuurlijk liggen aan het feit dat ik op level 9 amper enkeldiep in de skill tree kon dippen.

Slimme co-öp

Tot slot nog even meegeven dat deze game zoals gezegd perfect solo te spelen is maar nog meer – en vooral slimmer - dan de voorgangers aanzet om er een coöp-feestje van te maken. We hadden het in die eerste preview al over loot instancing en level balancing. Maar er is meer. Zo kan je loot die je zelf niet gebruikt, in de game naar je vrienden ‘mailen’ en het past zich dan automatisch aan naar hun level. Verkoopt een van je vrienden een zeldzaam item, dan zie jij dat in de catalogus van elke wapenautomaat opduiken. Slim gezien toch. Bijna net zo slim als de couch coöp via split-screen.

 

Releasedatum
13/09/2019

Conclusie van Raf

Ik was al half verleid door Borderlands 3, nu komt daar nog een kwart bij. De Gunner-klasse lijkt me geweldig voor spelers die zich minder zeker van hun stuk voelen, maar brengt tegelijk een interessante meerwaarde naar elk co-öp groepje. De nieuwe planeet ziet er weer helemaal anders uit en hoewel ik nooit echt uitgekeken raakte op de eerder schrale wereld van Borderlands 3, omarm ik de variatie in setting met beide armen … en die van mijn IJzeren Beer erbij.