Biomutant

Biomutant

Gespeeld op gamescom

di 03/09/2019
Gepreviewed door Ard
0 reacties

Drie jaar. Drie lange jaren heb ik gewacht om zélf met Biomutant aan de slag te kunnen. Ik ben fan van het eerste uur en was er als de kippen bij om op gamescom de game hands-on te testen. Het geheel werd omringd door een waas van onzekerheid. Iets wat vreemd en vooral verontrustend aanvoelde. De game zette doorheen de jaren kleine stappen vooruit en ontwikkelaar Experiment 101 laat ook niet volledig in zijn kaarten zien. Als dat maar goed komt…

Stille getuige van die waas van mysterie? De presentatie die ik voor de hands-on te zien kreeg werd vergezeld van een opname van een gameplaysessie. De ervaring leert me dat er wel wat gesjoemeld wordt met dit soort video’s, wat dus meestal niet veel goeds belooft. Maar bon, het concept achter Biomutant zit nog steeds even strak als Margot Robie’s shortje in The Suicide Squad. Het idee achter de game, een action RPG in een kleurrijke setting waar jij de touwtjes in handen hebt, is een schot in de roos. Het geheel wordt aangevuld met stripeffecten à la ‘POW’ en ‘PANG’ in omgevingen waar de wezens iets weg hebben van de creaturen uit de Spore-reeks. Het concept is dus al dik in orde.

Onterecht sceptisch?

Na de verplichte presentatie trek ik richting beursvloer om te spelen. De demo die ik geserveerd krijg is nog steeds behoorlijk lineair in tegenstelling tot de open-wereld gameplay-video. Vreemd want de game wordt als op en top open-wereld verkocht. De timer rechtsboven mijn scherm getuigt van het feit dat de ontwikkelaar niet echt wil dat we veel verkennen in de spelwereld. Bizar, maar ik gun het allemaal het voordeel van de twijfel en begin te spelen.

Ongewassen wasbeer

Als eerste creëer ik mijn personage. Ik tweak wat parameters en skill points om zo een visueel grappig personage te verkrijgen. Ik geef mijn flink uit de kluiten gewassen wasbeer de meest belachelijke vachtkleuren en trek op pad. Ik krijg verschillende aspecten van de game te zien. Denk dan aan basic combat waarin knoppenrammen centraal staat, wat behendigheid waarin ik in een reusachtige luchtbel van platform tot platform moet zien te springen, en wat gameplay vanuit een stoere wasbeer mech.

Mysterie troef

Ook krijg ik wat meer te horen van het verhaal; het was al geweten dat de game draait rond een zogenaamde Tree of Life en dat onze beslissingen een invloed hebben op het al dan niet voortbestaan van de planeet. Deze keer krijg ik ook te horen dat er zes facties in de game zijn en alle verhalende evenementen ook echt event based zullen plaatsvinden.

Biomutant ziet er nog altijd even veelbelovend uit als in de originele reveal trailer.

Heb je met andere woorden een threshold bereikt van slechte karma, dan zal ter plaatste een event gestart worden in tegenstelling tot het traditionele opvolgen van queesten. Ook speelt de mysterieuze wolf in het verhaal een intrigerende rol; hij achtervolgt je gedurende het hele avontuur en geeft antwoorden op enkele existentiële vragen.

Vol goede bedoelingen 

Ik hoop oprecht dat Biomutant - ondanks mijn buikgevoel - toch op een klepper uitdraait. Er zitten zo veel goede ideeën in deze game dat het een zonde mocht zijn, mocht de uitwerking ervan falen. Zo zag ik in de video een stuk indrukwekkende combat, zowel op de grond als onder water en in de lucht. Ook werd er gekozen om zonder een dedicated quest marker te werken, iets wat ervoor zorgt dat de omgevingen en het verkenningsaspect des te meer geapprecieerd worden. Ook het veroveren van zogenaamde Outposts resulteert in nieuwe skills en enkele minuten intense combat. Dit is geen unicum, maar wel een aspect dat in vele games uit het genre gesmaakt wordt. 

Dodelijke WC-borstel

Tot slot werd het gloednieuwe klassensysteem geïntroduceerd. Spelers zullen los van het ras en skill points ook een speelklasse kunnen kiezen die enkele unieke skills zal bevatten. Klassen beperken zich, in tegenstelling tot andere games, niet tot een subset van alle wapens. Iedereen kan elk wapen op ieder moment gebruiken. En over wapens gesproken; wapens en gear craften staat centraal in Biomutant. Zo worden in de video een WC-borstel, een banaan en wat glasschilfers omgetoverd tot een dodelijk wapen. Ook de juiste kleding craften op het goede moment is cruciaal; je bent maar beter dik aangekleed wanneer je de besneeuwde bergtoppen intrekt!

 

Releasedatum
2019

Conclusie van Ard

Biomutant ziet er nog altijd even veelbelovend uit als in de originele reveal trailer van drie jaar geleden. De Spore-achtige setting, het gezellige sfeertje, de verschillende verhaallijnen en de tonnen leuke features doen het beste vermoeden. Hoe dan ook krijg ik het steeds benauwder als ik terugkijk op de progressie die de voorbije jaren werd gemaakt. Ik kreeg een vooraf opgenomen gameplay-video te zien, het open-wereld gedeelte bleef op de achtergrond, en het team wil nog steeds niet met een concrete releasedatum of window op de proppen komen. Moet ik me (dan toch) zorgen maken?