Bee Simulator

Bee Simulator

Gespeeld op gamescom

vr 30/08/2019
Gepreviewed door Ard
0 reacties

Titels als Bee Simulator laat ik vaak aan mij voorbijgaan; veelal onterecht oordeel ik op voorhand dat dit soort games mij niet kunnen boeien. Deze keer was het echter de Nerdland-podcast (met Lieven Scheire) die mijn aandacht op de game vestigde. De uitnodiging van Bigben om de game te bezichtigen op gamescom liet ik deze keer niet links liggen.

Bee Simulator is een echte simulatiegame waarbij je in de huid kruipt van, opgelet hier komt ie, een bij en spelenderwijs bijleert over die insectensoort. Het is ook een poging van ontwikkelaar Varsav Studio om de soort - die het overigens steeds moeilijker heeft om te overleven - in de spotlight te plaatsen en hun belangrijke rol in de natuur te benadrukken.

Het verhaal gaat als volgt

Een verhaal aan het single player-gedeelte van een game als deze hangen is geen evidente taak. Zo kom je als bij terecht in het drukke Honey Park; een park dat sterk geïnspireerd is op het Central Park in New York. De ontbossing en toenemende bebouwing dwingen jou als werkbij betere oorden op te zoeken. Het is aan jou om als verkenner nieuwe oorden te zoeken waar jij en de hele kolonie terecht kunnen. Eenmaal ik de controller in handen krijg ervaar ik meteen dat de controls poepsimpel zijn.

Bigben hamert er op dat de educatieve content in de game waarheidsgetrouw is. 

Logisch, want zo blijkt, in Bee Simulator kan je niet sterven. De game draait om het verkennende en educatieve gedeelte, niet zozeer om de actie of een complexe besturing. Doorheen het verhaal zal je voornamelijk nectar verzamelen, nieuwe zones verkennen en een resem minigames doorlopen.

Door middel van de nectar en specifieke challenges zal je Knowledge Points verzamelen. Die punten kun je op hun beurt inzetten om zaken vrij te spelen in jouw gepersonaliseerde glossarium; gaande van bijensoorten tot unieke bloemsoorten. Het is de bedoeling dat je doorheen de game geregeld pauzeert en eens door het glossarium bladert om zo het één en ander bij te leren.

 

Niet echt BIJzonder leuk

Aanvankelijk voelt het verzamelen van nectar of de race-minigames wel leuk aan, maar ze gaan snel vervelen. Eenmaal je de controls helemaal onder de knie hebt voelt het bewegen van punt A naar punt B eerder saai aan. Ook de vijanden - die voor wat potentiële spanning hadden kunnen zorgen - voelen eigenlijk maar heel saai aan; in Bee Simulator kun je simpelweg niet sterven.

Er is echter wél een coöperatieve modus (splitscreen) in de game die misschien wat soelaas kan brengen. Een echte uitdaging in deze modus zul je ook niet vinden. Het samenspelen is eerder gefocust op het familiegebeuren waarbij een ouder samen met zoon/dochter een educatieve namiddag beleven.

Ideaal educatief materiaal voor op school

Ikzelf zie me de game niet echt vanuit mijn luie sofa spelen, al kan het wel een leuke manier zijn om bij te leren over de bijensoort. Misschien is dit een uitgelezen kans voor leraars in Vlaanderen die een educatieve game aan hun leerlingen willen voorschotelen?

Uitgever Bigben hamert er dan ook keihard op dat de educatieve content in de game wel degelijk waarheidsgetrouw is; verschillende wetenschappelijk instanties werkten mee aan de game. Last but not least; de muziek van de game werd geschreven door Mikolaj Stroinski. De componist is onder andere verantwoordelijk voor de muziek in games zoals The Witcher 3 en Age of Empires 4. Bee Simulator wordt met andere woorden een educatief en muzikaal genietbaar avontuur.

 

Conclusie van Ard

Voor het eerst in mijn gamescom-carrière stond ik open voor een educatieve game zoals Bee Simulator. Mijn ervaring met de game is quasi exact zoals ik die in mijn hoofd had; het is leuker dan een boek over de materie te lezen, al valt de ervaring moeilijk te classificeren onder de noemer ‘game’. Bee Simulator verschijnt op 14 november op pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.