BATALJ

BATALJ

"Gameplay-gewijs valt hier veel mee te doen"

di 18/12/2018
Gepreviewed door Niels
0 reacties

Dit weekend dook ik de closed beta van BATALJ in, een game waarvan ik niet met zekerheid durf zeggen hoe je de naam precies uitspreekt en bovendien een multiplayer only turn based strategy game. Voor zover ik weet, is dat niet zo’n uitgebreid genre (met uitzondering van card games natuurlijk, maar dat is iets volledig anders).

Uiteraard is er nog heel wat werk aan de winkel, en toch heb ik er afgelopen weekend al een paar leuke games opzitten.

Sappige duels (en hopelijk nog meer)

Laat ons beginnen bij het begin: BATALJ gebruikt klassieke turn-based strategy elementen die voor velen onder ons vertrouwd zullen aanvoelen. Je kiest voor je een match induikt 1 van de voorlopig 3 facties, elk met hun eigen speciale vaardigheden en hun eigen speelstijl. Tot nu toe zijn dat de Splicers, een soort futuristische vampierenclan, de Rusters, die wat weg hebben van de Aldi versie van Gundam Wing, en tot slot de Re-Linked als cybernetische ninja’s (of iets dat er op trekt). Nadat je je factie gekozen hebt, matcht het spel je met één enkele tegenspeler. Voorlopig heb je dus enkel de mogelijkheid tot duels, al zou ik er niet van verschieten dat er nog 2v2, 3v3 en zo voort modes uitkomen in de toekomst.

Per game is het de bedoeling om ofwel de line-up van je tegenstander af te maken, ofwel om als eerste 5 punten te verzamelen door je characters op bepaalde hotspots te hebben staan op het eind van iedere turn. Denk aan iets à la King of the Hill. Ten minste, dat is toch het geval op de enige map die in de closed beta speelbaar was. Ook hier komen er vermoedelijk nog een aantal bij.

Factions, heroes en minions

Naargelang de factie die je kiest, krijg je 1 champion ter beschikking en een aantal minions die verschillende vaardigheden hebben (tank, dps, long range, healer en zo voort). Ik speelde het meest met de Rusters, waar je champion een vrouw is die een giant ass mech bestuurt, samen met een verschillende types robots (onder andere hover drones of drilboor-robots). Je hebt zelf enigszins de vrijheid om te kiezen welke minions je inzet per ronde en hoeveel. Is je speelstijl eerder defensief en gericht op points cappen? Misschien is het dan verstandiger om een paar tank minions en healers te deployen in plaats van extra damage minions te voorzien, en vice versa. Wordt er eentje (of meerdere) aan flarden geschoten, dan krijg je die na verloop van tijd terug in roulage.

Mind games

Vervolgens geven beide spelers per ronde tegelijkertijd hun acties in. Je ziet dus niet wat je tegenstander doet tot het moment dat je zelf jouw acties hebt vastgelegd. Er komt met andere woorden wel wat denkwerk, anticipatie- en inschattingsvermogen bij kijken. Het zijn net die mindgames die BATALJ interessant maken en de voor de rest nogal basic gameplay omhoog tillen. Ook de combinatie van de 2 win conditions (ofwel 5 punten, ofwel vijandig team uitmoorden) heeft een gelijkaardig effect: zo kan je bijvoorbeeld eerst de indruk wekken dat je voor de control points gaat, om dan plots van tactiek te switchen en al je troops op de vijandige backline te storten.

Een beetje aan de korte kant

Ik had de indruk dat games wel niet zo lang duurden, wat een voor- en een nadeel is. Snellere drop in, drop out gameplay is in mijn ogen altijd een pluspunt voor wie niet zoveel vrije tijd heeft. Dat mag echter niet ten koste gaan van de gameplay in het algemeen, en net daar heb ik mijn twijfels bij. Doordat games aan de korte kant zijn, is er weinig kans op langdurige, uitgesponnen battles. Een strategisch duel met je tegenstander voelt niet zo epic aan als je spel maar een tiental minuten duurt. Voor mijn part had de spelduur per match dus ietsje langer mogen zijn.

Om op een positieve noot te eindigen: audiovisueel is er uiteraard nog veel poetswerk nodig maar het gaat de goede richting uit. De artstyle lijkt wat op een net iets minder cartoony Battlerite en richt zich (voorlopig toch, in ieder geval) op bio/tech/steampunk-achtige facties en personages. Ik ben fan.

 

Conclusie van Niels

Gameplay-gewijs valt hier veel mee te doen, het enige wat momenteel ontbreekt is rauwe content. Meer maps, meer facties, meer customization, meer game modes – dat zijn zaken die ongetwijfeld nog verder uitgebouwd moeten worden. Een turn-based strategy game vergt helemaal niets van mechanische skills zoals dat bij bijvoorbeeld shooters of zelfs real-time strategy games wel het geval is, en dus moet BATALJ het volledig hebben van de mindgames die je met je tegenstander speelt. Als je slechts keuze hebt tussen 3 facties, 1 game mode en een qua grootte enorm beperkte map, dan zal het niet lang duren vooraleer spelers hier mentaal op uitgekeken raken. Variatie in content is dus van groot belang, iets wat momenteel uiteraard nog in volle ontwikkeling is (hopelijk toch). Fingers crossed!