Baldur's Gate III

Baldur's Gate III

"Baldur's Gate III is een monster dat ons helemaal opslokt"

vr 07/06/2019
Gepreviewed door Ronald
0 reacties

Niet 'Divinity III', maar 'Baldur's Gate III' is dus die mysterieuze game waaraan het Gentse Larian Studios blijkt bezig te zijn. Larian kondigde dat recent aan op de Google Stadia-presentatie. Een paar dagen geleden praatte ik al met oprichter Swen Vincke over het nieuwe prestigeproject van Vlaanderens grootste gamebedrijf.

Een paar dagen geleden werd de eerste pagina van Larian Studios' website overgenomen door een korte teaservideo met een in een soort runesteen gestileerd Romeins cijfer III. De speculaties gingen op social media gingen aanvankelijk naar 'Divinity III', een potentiële derde genummerde aflevering van Larians al zeventien jaar lopende fantasy-rpg-serie. De twee succesvolle voorgaande afleveringen, 'Original Sin' en 'Original Sin 2', waren namelijk eerder spin-offs, in het klassieke isometrische oogpunt van de allereerste games. Ze waren ook prequels, die zich afspeelden in een tijdsgewricht van fantasywereld Rivellon dat zich ver voor de gebeurtenissen van 'Divine Divinity' (2002), 'Beyond Divinity' (2004) en 'Divinity II: Ego Draconis' (2009) voltrok. Een 'Divinity III' was dus niet zo gek geweest.

Maar toch volgde al snel het vermoeden dat het om een andere game ging. Een slimmerik lichtte namelijk de metadata uit de video, en ontdekte daar de titel 'Baldur's Gate III' in. Toen die ontdekking online werd gedeeld werd het bewegende beeld snel vervangen en Larian ging compleet incommunicado, maar het kwaad was wel al een beetje geschied. "Dat was natuurlijk een onverwacht foutje", vertelt Swen Vincke, oprichter van Larian, me. "Maar goed, we moésten nog even zwijgen."

Grootse productie

Vandaag moest namelijk pas de grote verrassing komen: 'Baldur's Gate III', een nieuw genummerd vervolg op een reeks iconische rpg's waaraan Larian al eventjes bezig blijkt te zijn. De verrassing had nog één extra dimensie waaraan wellicht niemand had gedacht: de game zal - naast de gewoonlijke pc-platformen - ook te spelen zijn op Google Stadia, de nieuwe, ambitieuze cloudstreamingdienst voor videogames van Google. "Het is belangrijk dat een zo breed mogelijk publiek de game kan spelen", zegt Vincke. "Diensten als Stadia zullen naar ons gevoel een grote rol spelen in het democratiseren van games. Je hoeft je niet meer druk te maken over platform, systeemvereisten, enzovoort. Je kiest de game en je speelt."

Baldur's Gate III is een monster dat ons helemaal opslokt.

Om je een idee te geven van de gewichtsklasse waarin Larian nu speelt met 'Baldur's Gate III': de twee eerste genummerde games uit de reeks, uit 1998 en 2000, werden ontwikkeld door Bioware. Die Canadese studio is de laatste jaren een beetje uit de gratie gevallen door 'Anthem' en 'Mass Effect: Andromeda', maar ze drukte onmiskenbaar haar stempel op het rpg-genre met 'Neverwinter Knights', 'Star Wars: Knights of the Old Republic', 'Jade Empire', 'Mass Effect' en 'Dragon Age'. En natuurlijk de twee 'Baldur's Gate'-games, waarmee de studio zichzelf twintig jaar geleden op de kaart zette.

Dat opstapje is vooral te merken aan het team dat aan 'Baldur's Gate III' bezig is: driehonderd mensen, verdeeld over Larians vestigingen in Gent, Québec City, Sint-Petersburg en Dublin. Ter vergelijking: aan 'Divinity: Original Sin II', de tot hiertoe grootste game die Larian uitbracht, sleutelden 135 devs. "We hebben tweehonderd mensen intern op Baldur's gate zitten, plus nog eens een honderdtal externe krachten", zegt Vincke. "Ja, we zitten dus nog verder in de groei. Maar we boeren ook goed: van 'Divinity: Original Sin II' hebben we ondertussen bijna 3 miljoen exemplaren verkocht."

Cirkel rond

De twee eerste 'Baldur's Gate'-afleveringen waren, twintig jaar geleden, echte iconen in het genre van de computer role playing game (CPRG) in een isometrisch perspectief (lees hier onze Retromania van twee jaar geleden over de eerste game). Larian zal dus aan torenhoge verwachtingen moeten voldoen met zijn derde deel. "De druk is vanzelfsprekend groot", zegt Vincke. "Maar we hebben besloten ons daar niets van aan te trekken, en ons eigen ding te doen. We hebben een duidelijke visie voor 'Baldur's Gate III', waarin ook ons eigen dna als gamemaker zit. We hebben dit project jaren geleden al aan rechtenhouder Wizards of the Coast voorgesteld, en die vonden ons aanvankelijk nog te 'groen'. Maar na het succes van 'Divinity: Original Sin II' kregen we ze snel overtuigd. Ons dna als gamemaker, gespecialiseerd in role playing games, vertoont ook een goeie match met de titel."

De twee eerste Baldur's Gate-afleveringen waren, twintig jaar geleden, echte iconen in het CRPG-genre.

Meer nog: de originele 'Baldur's Gate'-edities waren ook een van de redenen waarom 'Divine Divinity' er uiteindelijk in 2002 kwam, het startpunt van Larians succesvolle eigen reeks. Wat dat betreft maakt Larian een zekere cirkel rond. "De Baldur's Gate-serie was een belangrijke inspiratiebron voor onze eigen games", zegt Vincke. "Niet de enige, want onze passie voor het genre ontstond al veel vroeger, maar ze hebben ons wel enorm beïnvloed. Vooral het gevoel van exploratie dat de games naar de speler brachten heeft ons enorm geïnspireerd. En de tweede game bevatte een hoop nieuwe gameplaymechanieken die ons op ideeën heeft gebracht."

Uitbesteed

Ondertussen houdt ook Larians eigen 'Divinity'-reeks niet op. Gelijktijdig met 'Baldur's Gate III' heeft de studio spin-off 'Divinity: Fallen Heroes' in de steigers staan: een game die zich afspeelt na het canonieke einde van 'Divinity: Original Sin II', en eerder een mix tussen rpg en een Xcom-achtige tactische game is. Een zijsprongetje in een ander genre, zoals 'Divinity: Dragon Commander' (2013) eerder al de strategiegame aanvatte. Het grote verschil is wel dat Larian 'Fallen Heroes' niet zelf afwerkt: tijdens een design- en voorontwikkelingsperiode sleutelde de Gentse multinational aan de game samen met de Deense studio Logic Artists, die hem nu uiteindelijk ontwikkelt.

Logic Artists is geen bekende gamestudio: het enige wat ze op hun naam hebben staan zijn de historische turn-based rpg's 'Expeditions: Conquistador' (2013) en 'Expeditions: Viking' (2017). "Maar we hebben alle vertrouwen in hen", zegt Vincke. "Vanzelfsprekend is het stressy om je eigen IP uit handen te geven, maar we konden niet anders. Heel eventjes hebben we eraan gedacht om ook 'Fallen Heroes' zelf te doen, maar we hebben daar simpelweg de tijd en de middelen niet voor. 'Baldur's Gate III' is een monster dat ons helemaal opslokt."

 

Releasedatum
TBA