Assassin's Creed Unity

Assassin's Creed Unity

Vive la Révolution!

Assassin's Creed Unity

Vive la Révolution!

Met Assassin's Creed: Unity is de Assassin's Creed-reeks eindelijk terug in haar oude vorm, zo luidt de teneur. Maar het is een comeback die al vier jaar geleden gepland stond: voor de uitbreiding aan de stads- en sluipgameplay die het team achter de game voor ogen had, was gewoon nieuwe hardware nodig. "In de tussentijd hebben we een paar nieuwe dingen geprobeerd", zegt Bruno St. André, die het leveldesign van de game overzag voor Ubisoft Montréal.

Een camerasprong naar het first-person-perspectief, dat is niets nieuws in een videogame: ook niet wanneer dat sprongetje van één personage naar een ander gebeurt. Maar door de ogen kijken van een zopas afgehakt hoofd, dat zijn laatste 'levende' seconden meemaakt? Het gebeurt in een korte scène uit Assassin's Creed: Unity, de zevende aflevering uit Ubisofts uitdijende reeks van historische thrillers in openwereld-actiegamevorm, die deze keer de Franse Revolutie als achtergrond gebruikt. Het doelwit in de korte demo, die game director Vincent Pontbriant toonde tijdens de persconferentie van Microsoft Xbox, was markies de Launay, de directeur van de Bastille ten tijde van de befaamde bestorming, die tijdens de historische gebeurtenis zelf effectief door de woedende menigte werd gedood en onthoofd, waarna zijn hoofd op een staak werd gespietst. Je maakt het van héél dichtbij mee in Assassin's Creed: Unity. Maar niet voordat Arnaud Dorian, de nieuwe Assassin in de game, de markies eventjes daarvoor door het raam had gekeild, recht de menigte in.

Lange omvaart

Een nieuwe Assassijn, maar een terugkeer naar de klassieke setting: Assassin's Creed: Unity lijkt een forse retour en forme in te luiden voor de serie. Na een lange omvaart langs het Amerikaanse continent, met Assassin's Creed III en Assassin's Creed IV: Black Flag, lijkt de reeks een beetje te zijn thuisgekomen. De twee voorgaande afleveringen introduceerden een paar nieuwe componenten, zoals de onweerstaanbare zeeslagen uit ACIV en de eerder natuurlijke in plaats van stedelijke omgevingen in ACIII, maar bijna iedereen is het erover eens dat de reeks een beetje het Noorden kwijt was. Met Unity lijkt de terugkeer naar een levende stad en sluipgameplay te zijn gemaakt, maar dat is natuurlijk geen beslissing die pas vorig jaar is gemaakt: Pontbriants ploeg is liefst vier jaar bezig geweest aan deze game. "De volgende stap die we wilden zetten op gebied van stadsgameplay, na Brotherhood en Revelations, daar was nieuwe hardware voor nodig", zegt Bruno St. André, die het leveldesign van de game overzag bij Ubisoft Montréal. "Dit is ook de eerste game uit de reeks die uitsluitend op de nieuwe consoles uitkomt. Tussen het moment waarop we die beslissing maakten en het moment waarop de nieuwe hardware er kwam, hadden we natuurlijk nog enkele jaren te gaan, dus besloten we om voor de laatste edities op de oude consoles een paar nieuwe dingen te proberen."

Grijze zones

Die hernieuwde focus op stadsgameplay is meteen te merken wanneer we een korte demo van Unity te zien krijgen. Het Parijs van de late achttiende eeuw, dat het decor van de game vormt, ziet er levendiger uit dan eender welke stad uit de vorige games, er is ook véél meer volk op straat, en het gedrag van dat gepeupel - vechten met de politie bijvoorbeeld - is veel eigenzinniger. Er zit ook een grote nieuwigheid in de manier waarop points of interest in de game-omgeving werden ingebakken: de minimap is verdwenen, om plaats te maken voor markeringen die gewoon in het straatbeeld te zien zijn. Om een overzicht te krijgen, kleffer je gewoon ergens een hoog dak op. Klinkt omslachtig, zeg je? Niet noodzakelijk, want de designers bij Ubisoft Montréal sleutelden stevig aan de klimmechaniek, waardoor je via speciale Parkour-kneepjes op vijf seconden een gebouw ter grootte van de Bastille hebt beklommen.

In de E3-demo die we te zien kregen, moest er een sluipmoord worden gepleegd op een kapitein Xavier, die de guillotinering van een aantal Ancien Régime-types aan het regelen is. Het was een aanval die je in je uppie moest doen, in tegenstelling tot de sluipmoord op de markies de Launay tijdens de Xbox-conferentie, die werd uitgevoerd in de befaamde vierspeler-co-op-modus, waarbij je een 'brotherhood' van maximum drie andere spelers kunt opzetten. St. André nam meteen ondergetekendes belangrijkste bezorgdheid weg: natuurlijk hoef je niet andermans volledige single playercampagne in tweede viool te spelen. "Andere spelers springen gewoon even bij. Je kunt ook niet de volledige campagne in co-op spelen: het is beperkt tot een gedeelte van de missies."

Releasedatum
11/13/2014
Beschikbaar voor

Conclusie van Ronald

De Franse Revolutie vond plaats in 1789, maar onze E3-demo vond een viertal jaar later plaats tijdens het befaamde Terreurbewind, toen de revolutie haar eigen kinderen aan het opvreten was. Precies dat element maakte de Franse Revolutie een interessante periode om toch nog in een nieuwe Assassin's Creed te brengen, zegt St. André, in weerwil van het feit dat de revolutionaire periode met Assassin's Creed III al goeddeels gecoverd was: de Amerikaanse revolutie stond in verscheidene opzichten model voor de Franse. "Maar bij de Franse Revolutie heb je die grijze zone, zeker in de jaren nadat de opstand had plaatsgevonden", zegt St. André. "Dat gaf een handige dynamiek om onze assassijnen-en-tempeliershistorie in verder te zetten."

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments