Anno 1800

Anno 1800

"Anno 1800 lijkt alles wat je je van een Anno-game in het Victoriaanse tijdperk moet voorstellen"

vr 05/10/2018
Gepreviewed door Lazlo
0 reacties

De Anno-reeks staat intussen al jaar en dag (Anno 1602: Creation of a New World uit 1998) bekend als Ubisofts city builder-klassieker, met titels in zowel de verre toekomst als het verre verleden. Het Franse team achter de serie luistert maar al te graag naar welk tijdperk fans van de serie liefst van al heen willen. Bij deze: welkom in de Victoriaanse tijd. Een tijd van industriële revolutie, ontdekkingsreizen en kolonisatie.

Ik geloof dat er maar weinig tijdperken in onze geschiedenis zijn waar mensen zo liefdevol op terugblikken als de Victoriaanse tijd. Ik moet bekennen; top hats, koepeljurken, geklinkerde straten, paard en kar, maar ook een meer robuuste klassevolle bouwstijl, om maar te zwijgen over historische fictiepersonages als Sherlock Holmes; het roept bij mij ook charmante beelden op. Maar dat is natuurlijk niet alles waar de tijd voor bekendstaat. Zo was het de periode waarin sociale ongelijkheid een hoogtepunt kende, hele bevolkingsgroepen door blanke kolonisten de kop ingedrukt werden, en we actief aan het vervuilen van onze aardbol begonnen. Met andere woorden, evenzeer een zwarte pagina in onze geschiedenis als een romantische tijd. En laat dat net de ideale mix zijn voor een city building en management-titel als Anno.

Herkenbare structuur

Zo zal je beginnen met een kleine nederzetting op de grote spelmap die Anno 1800 je ter beschikking stelt. Idealiter aan de rand van een waterloop, zodat je niet alleen jouw afgebakende grond ter beschikking hebt, maar ook de wijde zeeën waar je jouw territorium nog langs kan uitbouwen. Gameplay zal voor Anno-fans zeer vertrouwd aanvoelen. Je begint klein, met enkele eerste settlers die met eenvoudige beroepen een simpele economie op gang trekken. Enkele vissers aan de waterkant, een boer die schapen kweekt en die recht tegenover een wolweverij woont. Je kent het wel: Anno zoals het door de jaren heen gegroeid is.

In Anno 1800 ligt de focus niet alleen op het uitbouwen van je lokale stad.

In Anno 1800 ligt de focus niet alleen op het uitbouwen van je lokale stad. Je zal ook bezig zijn met het verkennen van de wijde wereld, die je dan weer verborgen schatten kan opleveren. Denk aan exotische groenten en fruit die je op termijn ook in je eigen stad kan cultiveren en verkopen. Of zeldzame diersoorten die je in een andere nieuwe toevoeging in je stad kan tentoonstellen; een dierentuin met aanpasbare kooien. Een bouwwerk dat gelijkaardig is aan een andere Victoriaanse uitvinding: het museum. Ook hier kan je speciale ontdekkingen zoals bijvoorbeeld Inca standbeelden tentoonstellen aan je upper middleclass inwoners.

Upper middleclass

Over die uper middleclass inwoners gesproken: Anno 1800 lijkt meer dan ooit in te spelen op de verschillende klasses waaronder je bevolking kan vallen. Zo heb je de arme boeren die zich eerder buiten de stadsrand settlen, waar arbeidersvolk in grimmige buitenwijken samentroepen, meestal onder de krinkelende zwarte rook die op constante basis uit een nabijgelegen fabriek gespuwd wordt. De hogere bevolkingsgroepen klitten dan weer samen in netjes opgekuiste stadscentra met brede, netjes geplaveide wegen, veel parken, een dierentuin links, een museum rechts, en de mogelijkheid tot het kopen van een echte bonten jas of minksen sjaaltje.

Anno 1800 lijkt meer dan ooit in te spelen op de verschillende klasses waaronder je bevolking kan vallen.

Al die bevolkingsgroepen hebben een aantal eisen waaraan jouw stad moet voldoen om zich goed te voelen in jouw stad. Zo zullen de rijke aristocraten in jouw stad allesbehalve prat gaan op de geur van een perfect functionerende fabriek. De arbeiders zullen dan weer schreeuwen om een goede pub in hun nabijheid en voldoende bier om hun arbeidersloontje aan te verkwisten. Voldoe je aan die wensen, dan bestaat de kans dat je bevolking kan 'upgraden' naar een hogere klasse. Maar weet wel: een hogere klasse betekent andere eisen, en dus ook weer een inbreuk op de tevredenheid van je inwoners. Je weet wel: de herkenbare formule waar Anno al jaar en dag op teert.

Reis rond de wereld

De grote nieuwigheid is duidelijk het verkennen van de spelwereld, wat dan ook het deel is waar de makers me tijdens de gamescom hands-on demo maar al te graag op wijzen. Zo zijn er verschillende kapiteinen met verschillende vaardigheden die je op pad kan sturen afhankelijk van het type ontdekkingsmissie dat je op poten wil zetten. Daarnaast moet je proviant voor de manschappen op het schip meerekenen, en kan je nog een slot vrijhouden voor een diplomaat die met iheemse bevolking kan onderhandelen indien nodig.

In de demo die ik te spelen kreeg, was er een trip naar een junglegebied gepland waarin mijn ontdekkingsreizigers een lokale stam ontdekken. De manschappen op het schip bleken al snel aan te pappen met de lokale dames, wat het stamhoofd met enkele vragen op de proppen deed komen. Is de liefde oprecht? En wat met de vrouwen die misschien zelfs al zwanger zouden zijn van mijn blanke indringers? Gelukkig was de onderhandelaar die ik meestuurde zeer overtuigend in het overhalen van de man dat het een start van een mooie toekomst samen zou kunnen zijn. We onderhandelden dat mijn mannen in het kleine dorpje konden blijven en dat we in ruil enkele inheemse bewoners meenamen naar onze thuisstad om daar een toekomst uit te bouwen. Eind goed al goed. En volgens de makers ook maar één van de vele scenarios die zich zouden kunnen aanbieden.

 

Releasedatum
26/02/2019

Conclusie van Lazlo

Anno 1800 lijkt alles wat je je van een Anno-game in het Victoriaanse tijdperk moet voorstellen. Het potentieel van de industriële revolutie ligt aan je vingertoppen, en de verschillende bevolkingsgroepen doen je actief nadenken over de stadsplanning van je toekomstige metropool. Die kan je trouwens al verder uitplannen door blueprints van gebouwen neer te ploffen zelfs wanneer je nog geen geld hebt om bepaalde structuren te bouwen. Het ontdekkingsreizen zou daarnaast nog wel eens een management-game op zich kunnen worden in de bestaande Anno-mèta. Ongetwijfeld een titel die fans reikhalzend naar februari 2019 kan doen uitkijken, wanneer de game in de rekken zou liggen.