Aan de slag met Battlerite Royale

Aan de slag met Battlerite Royale

De zoveelste Battle Royale, of...?

di 11/09/2018
Gepreviewed door Niels
0 reacties

Praga dropte last minute een paar codes in mijn mailbox voor de closed beta van Battlerite Royale, de aankomende battle royale game (de titel had het misschien al verraden) van Stunlock Studios. De oorspronkelijke Battlerite is een naar mijn mening sterk ondergewaardeerd spel en wellicht probeert men nu weer wind in de zeilen te krijgen door dezelfde inhoud in het gehypete royale-formaat te gieten.

Er is heel wat commotie rond de ontstaansgeschiedenis van dit spel en het feit dat ontwikkelaar Stunlock Studios de oorspronkelijke Battlerite en bijhorende community aan de kant heeft geschoven om deze Royale te maken. Wat initieel aangekondigd werd als een nieuwe modus werd al snel een volledig nieuw spel, dat bovendien nog eens te betalen zal zijn ook – valse beloftes ten koste van de fans dus. Dat is allesbehalve proper en het zegt veel over de attitude en aanpak van de developer, maar laat ons hieronder de focus op Battlerite Royale in haar huidige staat houden als losstaand product. Voilà, nu kunnen we met een zuiver geweten verder.

Al vanaf de tutorial valt het op dat dit min of meer knip- en plakwerk is van de originele Battlerite, maar dan in een ander formaat. Dat lijkt verdacht veel op een oppervlakkige cash-grab die inspeelt op de extreme populariteit van het battle royale-genre en in alle waarschijnlijkheid is die plotse omschakeling ook grotendeels financieel gemotiveerd. Toch levert de combinatie van een isometric champion brawler en een battle royale een verrassend plezierig resultaat op dat ik eerlijk gezegd niet verwacht had.

Champion Royale

Je hebt de keuze tussen een twintigtal personages (waarvan het aantal ongetwijfeld nog zal toenemen), elk met een zestal unieke vaardigheden. Daar zit onder andere stealth tussen, (de)buffs, crowd control, ranged nukes en verscheidene andere soorten vaardigheden die je in champion-based games terugvindt. Typerend voor Battlerite (Royale) is het snelle tempo waarin je die abilities aan elkaar rijgt om je vijanden een kopje kleiner te maken. Een aanzienlijk deel bestaat uit skillshots die afgevuurd worden naar de locatie van je muiscursor en het al dan niet landen er van hangt dus af van je mechanische skills. Bovendien heeft voor zover ik weet ieder personage ten minste één ability die specifiek rond beweging en herpositionering draait. Daarmee ontwijk je enerzijds vijandig onheil maar anderzijds manoeuvreer je er ook mee doorheen de maps, die nog steeds een typische battle royale lay-out hebben met verlaten huizen, ruïnes, bossen en zo voort. De skillshot-based combat in combinatie met het actief ontwijken van inkomende aanvallen zorgt voor een vloeiend, adrenaline-inducerend geheel.

Je hebt de keuze tussen een twintigtal personages, elk met een zestal unieke vaardigheden.

Je krijgt echter niet alles zomaar op een schoteltje aangeboden. De skills van ieder personage zijn aan het begin van iedere match nog geblokkeerd. Je speelt ze vrij door in klassieke battle royale-stijl drops op te scharrelen, kratten te looten of natuurlijk je tegenspelers aan flarden te knallen: zo unlock of verbeter je de skills in je repertoire en bouw je systematisch resources en kracht op om het tot de laatste overlevers te schoppen. Bovendien verzamel je op dezelfde manier goudstukken die je dan weer kan ruilen bij merchants op vaste locaties doorheen de map. Als RNJesus je slechtgezind is met de drops, dan is er zo een alternatief om tegenstanders met iets meer chance toch nog de baas te kunnen als je het slim aanpakt. De vaardigheden van ieder personage vervangen dus grotendeels de wapens, granaten en andere pick-ups uit ‘klassieke’ battle royale games.

Visueel beloftevol

Ook op grafisch vlak blijft de cartoony stijl en bijhorend isometrisch perspectief van de gewone Battlerite behouden. Zoals het een champion-based game betaamt heeft ook ieder personage naast een unieke moveset zijn eigen looks, animaties en (uiteraard) skins om zijn/haar grafische identiteit verder te accentueren. Aangezien het leeuwendeel van de vaardigheden skillshot-based zijn en actief dodgen een belangrijke rol speelt in de combat, is het cruciaal dat je beeldscherm niet stampvol staat met particle effects en visuele clutter. Alles blijft overzichtelijk en keurig afgelijnd ondanks dat de vaardigheden van de personages de nodige visuele flair meekrijgen. Kogels, valstrikken, vuurballen, magie en ga zo maar verder zorgen voor fantasievolle en kleurrijke scenario’s op je beeldscherm. De omgevingen staan hier voorlopig wel nog in schril contract tegenover: die zijn verlept, bevatten weinig tot geen detail en sluiten ook qua fantasy-stijl niet echt aan bij de frivole personages en hun speciale krachten. Hier zou men toch grafisch nog een tandje bij mogen steken.

Hoe zit het met de matchmaking?

Natuurlijk moet ook het multiplayer-aspect op punt staan om van een waardige battle royale titel te kunnen spreken. Voor een closed beta liep alles verbazingwekkend vlot: op minder dan 30 seconden vond ik een game, vervolgens sta je een minuutje in de pre-match lobby onozelheid te verkopen om tot slot nog een half minuutje naar een laadscherm te staren. Het was de bedoeling om een premade team te vormen met mijn kameraden maar die hebben me laten zitten – misschien toch eens nieuwe vrienden zoeken. In ieder geval heb ik er wel door ontdekt dat de solo matchmaking, toch voor de closed beta, heel vlotjes werkt.

Eens je match er op zit word je beloond met experience en currency.

De mensen waarmee ik speelde waren wel niet echt van hetzelfde niveau. Sommigen hadden duidelijk de tutorial nog niet doorgenomen terwijl anderen op hun eentje makkelijk een groepje premades in frieten hakten. En dan daartussen dobberde ik, de eeuwige middelmaat. Soms first blood geclaimd maar vooral first blood geworden. Ongeacht mijn niveau vond ik wel altijd heel snel een nieuwe game, waardoor Battlerite Royale me perfect lijkt om tussen de soep en de patatten wat tijd te vullen.

Rewards (in België?)

Eens je match er op zit word je beloond met experience en currency. Die geef je zoals gewoonlijk uit aan loot crates met allerlei icoontjes, skins en andere cosmetische rewards van verschillende zeldzaamheidsgraden. Er zal met andere woorden in alle waarschijnlijkheid ook een shop zijn waar je met echt geld diezelfde loot boxes of misschien specifieke skins/cosmetische collectibles kan aankopen. Denk daar van wat je wil. Misschien komt het met die nieuwe wetgeving er hier in België niet eens door, dus dat blijft voorlopig koffiedik kijken.

 

Conclusie van Niels

Kort samengevat ziet het er tot nu toe goed uit voor Battlerite Royale. ’t Is misschien een onalledaagse mish-mash van genres die je niet meteen zou samenzetten en toch heb ik me ferm geamuseerd in de closed beta. Vooral grafisch is er nog wat werk aan de winkel om de maps visueel even betoverend te maken als de speelbare personages. Verder voelen maps ook te groot aan en zitten er te weinig interessante elementen in – momenteel zijn het enkel de loot orbs, de merchants en vijandige players die de boel opvullen, dus daar mag zeker ook nog het een en ander bijkomen. Qua gameplay heb ik eerlijk gezegd weinig aan te merken: combat is fast-paced, skillshots afvuren en ontwijken verloopt vloeiend en intuïtief. Fingers crossed dat Stunlock Studios een volwaardig resultaat neerpoot dat ze bovendien in de toekomst blijven ondersteunen, en geen half afgewerkt spel op de markt smijten om snel hun zakken te vullen.