5 redenen waarom we moeten uitkijken naar Project Cars 3

5 redenen waarom we moeten uitkijken naar Project Cars 3

5 redenen waarom we moeten uitkijken naar Project Cars 3

Ik heb een vroege pc-versie van Project Cars 3 kunnen spelen en... ik vond het geweldig. Mind you, ik ben geen pure autosimliefhebber, integendeel. Games als Forza Horizon, GRID en DRIVECLUB vond ik net wat leuker dan een Forza Motorsport, Gran Turismo, Assetto Corsa en Project Cars (al hadden die ook wel hun momenten). Maar dit derde deel lijkt resoluut te kiezen voor de richting van die eerstgenoemde titels en dat stemt me best blij.

1. Ontwikkeld door brein achter DRIVECLUB

Het is geen toeval dat Project Cars 3 meer die fleurige kant opgaat van wat minder strakke regels en een kleurrijkere weergave van een racegame. Meer dan anderhalf jaar werkte Paul Rustchynsky mee aan deze titel en dat zal je ogenschijnlijk niet veel zeggen, maar misschien ken je hem beter als Rushy, zijn alter ego dat verantwoordelijk was voor de ontwikkeling en de promotie van DRIVECLUB, een PlayStation 4-exclusive nog steeds geroemd om z'n levendige visuals, kwalitatieve sound design en weergaloze snelheidsgevoel. En laat dat nu net elementen zijn die ik ook makkelijk spotte in de vroege build van Project Cars 3.

2. Uitgebreide Career Mode

Het grootste stuk vlees aan Project Cars 3 is ongetwijfeld de Career. Neen, het vertelt geen slap verhaaltje à la Need for Speed - gelukkig - maar ontwikkelaar Slightly Mad Studios heeft wel gekozen voor een traditionele menustructuur, zij het met wat moderne (en toegegeven, soms wat irritante) invloeden.

Hoe zich dat concreet vertaalt? Net als in bijvoorbeeld een DRIVECLUB of Forza Horizon worden races hier ook gepresenteerd als events met vaste criteria en omstandigheden. Een downhill circuit tussen Italiaanse heuvels bij een ondergaande zon is net even wat anders dan een enkele rondes op een Engels racecircuit in de gietende regen. Je baant je een weg door races, events en championships en verzamelt gaandeweg XP en geld om nieuwe wagens toe te voegen aan je garage. Dat op z'n beurt er weer voor zorgt dat je nieuwe events aan kan. Simpel in opzet, maar genoeg wortel om achterna te zitten.

3. Knappe kleurrijke visuals

Ik speelde het spel op een i7-6700K @4.00GHz, 32GB RAM en een Nvidia 1080 Ti op 2560x1440 en raakte vlotjes aan 60 frames per seconde. En dit is nog maar een previewversie van de game. Maar nog meer dan de technische hoogstandjes als druppels die op je ruit reageren op de snelheid van je bolide, is het vooral de art direction die van Project Cars 3 een ronduit knappe racetitel maakt.

Grote 'schuldigen': de belichting, het gebruik van kleur en de visuals en snelheid van menu's. Het oogt allemaal wat edgier, hipper en cooler en ik besef dat dat een kwestie is van smaak, maar ik vind dat best aantrekkelijk. De laadtijden zijn trouwens superkort - terwijl de game niet eens geïnstalleerd staat op een SSD - en de pc-versie biedt een veelvoud aan grafische opties die je kan instellen, inclusief de HUD die je naar wens kan aanpassen.

4. Sound design is on point

Ook hier weer merk ik invloeden van games binnen hetzelfde genre. De filmische muziek - inclusief strijkers en blazers - doet denken aan GRID, terwijl de muziek in de menu's dan weer flarden DRIVECLUB-herinneringen oproepen. Op dat vlak zit het dus meer dan goed. En ja, mijn Mitsubishi Lancer Evolution VI bijvoorbeeld weet op een overtuigende en realistische manier te brullen - zéker in ellenlange tunnels. Ook wanneer je vanuit cockpit view rijdt - yup, zit er ook in - dan klinkt de motor net als in het echt op een realistische manier gedempt.

5. Lage instapdrempel en toch een vrij realistische besturing

M'n stuurtje doet het niet meer - sad, I know - dus het werd noodgedwongen bochten strak nemen met een Xbox One-controller, maar dat voelde eigenlijk best goed aan. Laat er geen twijfel over bestaan: stuur, pedalen en versnellingspook zijn nog steeds dé zaken die je als speler van racing games wilt, maar laat het een geruststelling zijn dat het gewicht en de wendbaarheid van de racewagens ook goed worden overgebracht naar een controller.

 

Dat de game ook gericht is naar spelers die nog niet al te veel ervaring hebben met titels van dit genre, dat blijkt uit verschillende zaken. De vele Assists die je kan instellen bijvoorbeeld. Of hoe in het begin van de Career alles en iedereen een eitje is. Toch kunnen geavanceerdere spelers vooral inzetten op de side objectives per event. Dat kan gaan van zoveel procent perfecte bochten te nemen tot een bepaalde tijd in de slipstream hangen van x-aantal voorliggers. Inderdaad, dat zijn ook zaken die je in DRIVECLUB kon/moest doen. En dat is iets positiefs.

Releasedatum
08/28/2020
Beschikbaar voor

Conclusie van Randy

Project Cars 3 zal niet voor élke raceliefhebber zijn. Daarvoor leunt de game te hard naar de kant van titels als GRID, DRIVECLUB en Forza Horizon. Dat gezegd, het lijkt er wel op dat het een steengoeie racegame wordt, met een pak events die je kan voltooien, de moeilijkheidsgraad die je ver boven je eigen skill set kan instellen en een visual en sound design die je gewoon bent van de Project Cars-games. Op 28 augustus verschijnt deel 3 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

1 reactie

Laat maar komen, Grietje! Coolbrows

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments