5 dingen die je zeker moet weten over de psychokinetische actiegame Scarlet Nexus

5 dingen die je zeker moet weten over de psychokinetische actiegame Scarlet Nexus

5 dingen die je zeker moet weten over de psychokinetische actiegame Scarlet Nexus

Als jonge kerel was ik grote fan van Japanse animatieseries als Capitaine Flam, Goldorak en Les Chevaliers du Zodiaque. Maar om de een of andere reden hebben Japanse games met een sterk manga/animetintje à la Dragon Ball Z, Naruto, Code Vein en vele anderen me nooit kunnen bekoren. Komt daar met deze Scarlet Nexus verandering in? Dat vertel ik jullie na mijn digitale previewsessie.

De presentatie werd gegeven voor producer Lizuka (Code Vein), game director Anabuki (Tales of-series) en art director Ochiai (SoulCalibur). Zij wilden met Scarlet Nexus een gloednieuwe, uitdagende en innovatieve JRPG ontwikkelen.

Het drietal begon ambitieus aan het nieuwe project en wist al snel de hoge bonzen van Bandai Namco te overtuigen om hen te steunen in dit nieuwe project. Hieronder dan ook 5 punten die ik wil jullie wil delen na mijn demosessie.

1. Brain Punk

Je hebt Steampunk, Dieselpunk en vanaf nu ook Brainpunk. Het is weer eens wat anders. De wereld van Scarlet Nexus neemt ons mee naar een technologisch geavanceerde setting waarin het menselijk brein centraal staat. Alles wat de mens doet of voelt wordt namelijk gestuurd door zijn brein in deze game. Anderzijds is deze technologie ook gebaseerd op de ontwikkelingsmogelijkheden van het brein.

Een bepaalde substantie in het menselijke brein verleent mensen buitenzintuiglijke krachten.

Dat merk je bijvoorbeeld aan de diverse personages en hun speelstijl die een mix is van speciale krachten, aangestuurd door de kracht van hun brein, en meleewapens. Ook de spelwereld op zich die lijkt op het Japan van begin jaren ’90, neemt ons mee naar een alternatieve realiteit die ontstaan is wanneer de wetenschap ontdekte wat de mogelijkheden waren van de substanties die in het menselijk brein werden aangetroffen. De wereld mag er dan wel uitzien als de onze, toch is hij helemaal anders geëvolueerd.

Yuito en zijn makkers op verschrikkelijk pijnlijke wijze met mekaar verbonden werden door middel van rode virtual brain link-cables, die zich letterlijk in hun rug boren.

2. Welkom in New Himuka

Scarlet Nexus speelt zich af in New Himuka, een gigantisch groot land, en in het bijzonder de steden Suoh en Seiran. Daartegenover staat dan weer de donkere en duistere locatie Togetsu. Het bijzondere aan deze steden, en het hele land eigenlijk, is dat de mensen geen (huishoud)toestellen meer gebruiken of andere apparaten zoals dat bij ons het geval is. Ook hier is de reden simpel: de kracht van het brein. Je moet die kracht zien als een vorm van elektriciteit, een kracht die de mensen gebruiken om te interageren met de wereld rondom hen.

Je hebt Steampunk, Dieselpunk en vanaf nu ook Brainpunk.

Een bepaalde substantie in het menselijke brein verleent mensen buitenzintuiglijke krachten en verandert de wereld zoals we die kennen. Daarbovenop is iedereen via zijn brein verbonden met een gigantisch netwerk genaamd Psynet. De mensen maken gebruik van de infrastructuur van Psynet om toegang te krijgen tot andere diensten zoals medische hulp, informatie, enzovoort. Dit alles nog eens onder het waakzaam oog van het Internet of Things onder Psynet. En dan stelt een mens zich natuurlijk meteen de vraag in welke mate dit gezond, veilig en wel aan te raden is…

Dit alles dus in een vreemde, maar familiaire wereld die tot leven gebracht wordt door moderne en futuristische visuals, en waarin nog een ander gevaar schuilt, namelijk The Others…

De speciale effecten worden bijzonder knap en kleurrijk in beeld gebracht, wat voor een schitterend contrast zorgt met de grauwe en grijze spelwereld.

3. Enter Yuito Sumeragi

Het hoofdpersonage in deze game is de jonge OSF-rekruut Yuito Sumeragi. Hij maakt deel uit van de familie die 2000 jaar geleden New Himuka bouwde. In tegenstelling tot wat zijn familie verwachtte kiest Yuito niet voor een politieke of bureaucratische carrière, maar wil hij soldaat worden. De reden hiervoor is dat hij als jongetje van 5 door een OSF-soldaat werd gered toen hij werd aangevallen door een Other. Het is altijd al Yuito’s droom geweest om lid te worden van het OSF, dat staat voor Other Suppression Force, en die droom ligt nu binnen zijn bereik.

Na een tijdje echter begint het wat te wringen bij Yuito. Handelt het OSF rechtvaardig, voor eigen gewin of is er meer aan de hand? Maakt het OSF misbruik van het feit dat het brein van hun soldaten, dat verbonden is via een soort van futuristische rode kabels die letterlijk in hun lijf geboord werden, met het brein van teammakkers? “Vergelijk het een beetje met de sociale media” zegt game director Anabuki, “iedereen zit op sociale media en iedereen is verbonden met iedereen in de wereld. Is misschien wel leuk, maar heb je er ooit al eens bij stilgestaan of jezelf afgevraagd of dit wel een goede zaak is?

Waar ik persoonlijk onder de indruk van was, was het design van The Others.

Maar Yuito gelooft in het goede van de zaak, wil andere mensen helpen en The Others bestrijden, maar het zwaarste gevecht, dat met zichzelf, zal hij later in de game toch moeten aangaan… In zijn strijd tegen The Others maakt Yuito gebruik van psychokinetische krachten en een langzwaard. Maar daarover later meer in het gameplay gedeelte.

Qua uiterlijk verwachten de liefhebbers van JRPG’s dat de helden er cool en flamboyant uitzien, ook in hun vechtstijl. Zoals gezegd willen de makers van Scarlet Nexus voor iets anders gaan deze keer. Zij kiezen voor een standaard en eenvoudige look waarbij rode lijnen (scarlet) en rode kabels (nexus – verbonden met mekaar), in combinatie met het zwaard en de krachten het verschil moeten maken. De coolheidsfactor komt dan van Yuito’s lange mantel met kap.Yuito is een 

Yuito is een kerel die weet hoe je foutparkeerders moet aanpakken.

4. The Others zijn de sterren van deze game

De slechteriken van dienst zijn The Others, gepijnigde mutanten die uit de lucht neerdaalden, en zeer resistent zijn tegen conventionele aanvalsmethoden en verdedigingen. Ze worden gekweld door de constante pijn die wordt veroorzaakt door hun mutatie en zijn op zoek naar de hersenen van levende organismen om hun waanzin te kalmeren. Ze hebben geen bewustzijn en vallen mensen aan op basis van hun instinct.

"Je kan ze in deze game vergelijken met de immer aanwezige dreiging van een aardbeving in Japan" zegt Anabuki. "Je weet dat de mogelijkheid bestaat dat er zich een zal voordoen, maar je kan niet op voorhand voorspellen waar, wanneer en hoe zwaar deze zal zijn". Dus ja kan niet op voorhand voorspellen waar en wanneer The Others zullen opduiken, met hoeveel ze zullen zijn en hoe gevaarlijk ze zijn op dat moment.

Scarlet Nexus laat zich omschrijven als een psychokinetische actiegame.

Waar ik persoonlijk onder de indruk van was, was het design van The Others. Die zien er niet alleen bizar en wereldvreemd uit, maar tegelijk origineel, creatief, familiair en ik kreeg bijna medelijden met hen. The Others, die ontworpen werden door Masakazu Yamashiro, lijken een mix van organische en non-organische dingen. Noem het een bizarre mix van dierlijke en/of menselijke elementen vergroeid met bloemen, planten, huishoudtoestellen, enzovoort.

Het zijn enerzijds afstotelijke combinaties, maar anderzijds intrigeren ze wel. Een wandelend korset op een been waaruit aan de bovenkant een bos bloemen ontspruit, de kruising tussen een gigantisch insect en een lampenkamp, een hert met een drilboor als hoofd, een olifant met in de flank een stuurwiel van een schip, een krokodil met een machinegeweer in de bek en gloeilampen op de poten, je moet het zien om te geloven en je zal onder de indruk zijn. En dan heb je de bosses nog niet gezien… Naarmate je vordert in de game zal je meer te weten komen over The Others, hun ontstaansgeschiedenis en hun achtergrond.

Een krokodil met een machinegeweer in de bek en gloeilampen op de poten, je moet het zien om te geloven!

5. Een psychokinetische actiegame

Scarlet Nexus laat zich omschrijven als een psychokinetische actiegame waarin de mix tussen speciale krachten, opgelet geen superheldenkrachten, en melee combat centraal staat. In de gameplay demo die we te zien kregen kregen we meteen te zien hoe rekruut Yuito en zijn makkers op verschrikkelijk pijnlijke wijze met mekaar verbonden werden door middel van rode, zogenaamde virtual brain link-cables, die zich letterlijk in hun rug boorden.

Tijd voor een tutorial waarin ik te zien kreeg hoe Yuito door gebruik te maken van zijn psychonkinetische krachten alles wat hij kan vinden in de omgeving, gaande van auto’s en blokken beton tot containers, fietsen en tafels naar de vijand smijt. Daarbovenop tovert hij de ene zwaardaanval na de andere uit zijn mouw, met bij momenten zotte combo’s in combinatie met zijn PK. Wat mij hier vooral opviel was dat je echt gebruik zal moeten maken van de mix tussen melee en PK, want hoe meer combo’s je uitvoert, hoe meer schade je doet.

Gelukkig staat Yuito er in de demo niet alleen voor. Je kan een party vormen van drie, maar hier kon hij enkel rekenen op de schattige Hanabi Ichiju die, eveneens beschikt over PK, maar het wel doet met een soort van wapenstok. Beide beschikken over stats zoals daar zijn health, power, attack en defense.

In een ander menu kreeg ik items (potions en jellies), equipment (wapens), brain map, de skill tree van de game waarin je kan gaan voor Expand (power based), Enhance (weapon based) en Support (meer algemeen). Om hierin door te gaan heb je Brain Points nodig die je verdient door tegenstanders te verslaan en missies tot een goed einde te brengen.

De speciale effecten worden bijzonder knap en kleurrijk in beeld gebracht.

In datzelfde menu zag ik ook quests, library (overzicht van tegenstanders en dergelijke) en een SAS-tab. Ik vermoed dat onder deze SAS-tab de abilities vermeld staan die je met de kabels, waarmee je verbonden met je makkers, kan gebruiken. Denk hier aan cooldown reduction, fire infusion, effect extension, enzovoort. Kortom meer dan genoeg mogelijkheden voor iedere speller om zijn eigen speelstijl te ontwikkelen.

Nog over de combat, de speciale effecten worden bijzonder knap en kleurrijk in beeld gebracht, wat voor een schitterend contrast zorgt met de grauwe en grijze spelwereld. The Others komen in alle kleuren, maten en gewichten en zien er werkelijk schitterend geanimeerd uit. Volgens mij gaan zij, en niet Yuito, de sterren worden van deze game. De levelbaas die ik te zien kreeg, laat me hem omschrijven als een gigantische buffel met een mechanisch onderdeel als gezicht, was niet van de poes.

Yuito en Hanabi moesten alles uit de kast halen om het monster klein te krijgen, hierbij gebruik makend van wat de omgeving hen te bieden had, waaronder een gigantische stapel buizen die in de lucht bengelde aan een kraanarm, en uiteraard de combinatie van hun krachten en wapens. En dit alles, net zoals al de andere gevechten, natuurlijk voorzien van een stevige technobeat en gitaarwerk of wat had je gedacht.

 
Releasedatum
12/31/2020

Conclusie van Praga

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door Scarlet Nexus. De combinatie tussen futuristische visuals en familiaire omgevingselementen creëert een bekende doch vreemde en bizarre spelwereld. Het verhaal is diepgaand en er werd danig nagedacht over de (maatschappelijke) vraagstukken die elk van ons persoonlijk kwellen. Zoals bijvoorbeeld onze verbondenheid met sociale media. We doen het allemaal omdat we het leuk vinden, en al onze vrienden het doen, maar anderzijds stellen we ons wel de vraag of dit wel een goed idee is. Wat me echter het meest wist te intrigeren was het design van The Others, dit is echt een tegenstander waarover ik meer wil ontdekken. De gameplay is best pittig, uitdagend en zal door de introductie van de powers voor een frisse wind zorgen in het genre. Ik blijf erbij dat deze game niet meteen iets voor mij is, maar op de een of andere manier heeft het team mij door deze presentatie en demo wel weten te triggeren. Misschien moet ik er me deze keer echt aan wagen? De toekomst zal het uitwijzen.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments