4 redenen waarom WRC 9 dé racegame voor rallyfans lijkt te worden

4 redenen waarom WRC 9 dé racegame voor rallyfans lijkt te worden

4 redenen waarom WRC 9 dé racegame voor rallyfans lijkt te worden

Je moet het de mannen en vrouwen van ontwikkelaar Kylotonn nageven: ze zaten de afgelopen 5 jaar niet stil met de WRC-reeks. Sinds 2015 sleutelde het Franse ontwikkelteam verder aan de franchise en met WRC 9 zitten ze aan hun vijfde game binnen de reeks. Een stijgende lijn, ook in kwaliteit, want de vroege speelbare build die ik mocht spelen, legt de lat behoorlijk hoog. Thierry Neuville achterna, potverdorie!

1. Lage instapdrempel, hoge leercurve

Ik ben best bedreven in racegames - if I may say so myself - maar de WRC-games bleken toch steeds een uitdaging te zijn. WRC 9 lijkt dat ook te worden. Laat er geen twijfel over bestaan: dit is een simracer, een simulator die - met een goed racestuurtje - je zo dicht mogelijk bij de echte ervaring kan brengen. Een steen van een vuist groot is al voldoende om je razende bolide de lucht in te katapulteren.

Dat je co-piloot je precieze aanwijzingen geeft, zou moeten helpen, al had ik bij momenten liever dat hij z'n godverdomde kop hield. Maar dat ligt aan mij. Na enkele uren oefenen op een paar tracks leek ik mooie vorderingen te maken om m'n wagen heelhuids over de finishlijn te krijgen, maar een goeie tijd neerzetten, dat is nog een brug te ver. En zo hoort het ook.

2. Haarscherpe controls

Ik heb de game zowel met een Xbox One-controller als de Logitech G923 gespeeld en het spel is zoveel malen leuker met die laatste. Pas op, met de controller kan je ook nog exacte manoeuvres uitvoeren, daar niet van, maar het gevoel van bijvoorbeeld op grind je door bochten te laten glijden, is wel een pak intenser met een stuurwieltje. Zeker als er dan nog eens deftige force feedback in verwerkt zit, zoals in de eerder genoemde G923.

3. Grafisch meer dan degelijk

WRC 9 mag dan niet met de prijs van mooiste racegame ooit gaan lopen, maar het spel staat z'n mannetje. Kylotonn koos voor realisme en dat zien we ook grafisch. Hoe het zonlicht de cockpit binnenvalt, hoe de koplampen voor enige nachtelijke dramatiek zorgt, hoe modder op je voorruit kleeft en je actief je ruitenwissers moet activeren, hoe gedetailleerd het schademodel van je wagen is,...

Alleen jammer dat de textures en de models van rotsen en publiek nog niet helemaal op punt staan. Maar goed, dat lijken me wel kleine zaken die verholpen kunnen worden. De game staat gepland voor een release op 3 september, dus vermoedelijk is het team nog bezig met minstens een patch of update.

4. Véél challenges en races

In de preview build kon ik enkel kiezen voor een Quick Play met een heleboel aan tracks verspreid over verschillende locaties. Zitten er in: Monte Carlo, Zweden, Mexico, Argentinië, Portugal, Italië (Sardinië), Kenya, Finland, Nieuw-Zeeland, Turkije, Duitsland, Wales en Japan. Ook een heleboel teams en instellingen trouwens, waaronder dynamisch weer. Al kan je ook even compleet loco gaan en kiezen voor stormweer, waardoor bomen en takken hevig heen en weer bewegen en een bliksemschicht de hele track opschrikt. Knap sound design ook onder die omstandigheden.

Releasedatum
09/03/2020

Conclusie van Randy

2020 lijkt op een mooi jaar te worden voor racefans en dat is onder meer te danken aan deze WRC 9. Met deze vroege build toont Kylotonn zich terecht zelfzeker en kunnen we met een gerust gemoed de release op 3 september afwachten. Indien ze visueel nog de nodige puntjes op de 'i' zetten, dan gaan we waarschijnlijk kunnen spreken van een topper binnen het genre. WRC 9 staat gepland voor PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox Series X, Xbox One en pc.

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments