Vlaamse regering trekt 100.000 euro steun uit voor de Vlaamse gamesector om de coronaperiode te overbruggen

In deze tijden van corona heeft iedereen het moeilijk, ook de Vlaamse gamesector. Gelukkig kunnen ook zij rekenen op de steun van de Vlaamse regering. Dat laat minister Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, weten via een officieel persbericht.

De Vlaams regering trekt 100.000 EUR steun uit voor de Vlaamse gamesector om de coronaperiode te overbruggen, dat kondigt Vlaams minister van media, Benjamin Dalle aan naar aanleiding van de lancering van de nieuwe spelconsole PlayStation 5. “Vlaanderen heeft een bloeiende en innovatieve gamesector. De komst van een nieuw platform zorgt voor nieuwe technologische toepassingen en kansen. Het is belangrijk dat we investeren in onze gamebedrijven,” aldus Dalle

Vandaag ligt de nieuwe spelconsole van technologiebedrijf Sony in de winkel: de PlayStation 5. Vorige week lanceerde ook Microsoft twee nieuwe consoles: de Xbox Series X en S. De start van een nieuwe generatie dus, voor veel gamers een belangrijk moment.

Het is opnieuw een belangrijke mijlpaal voor de gamesector wereldwijd. “Zo’n nieuwe console heeft heel wat nieuwe toepassingen,” aldus Benjamin Dalle. “De nieuwste generatie consoles betekent een sterke vooruitgang qua hardware en biedt een unieke game-ervaring aan de spelers. De consoles worden ook steeds krachtiger en dit zorgt voor nog realistischere videogames en extra mogelijkheden: zo zit er wellicht een sterke push richting Virtual Reality voor consoles aan te komen.”

Voor Vlaamse bedrijven biedt dit belangrijke kansen. In 2018 waren er ongeveer 65 gamebedrijven gevestigd in Vlaanderen, dat is ongeveer 70% van alle bedrijven in België. De sector is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke economische speler, niet alleen in ons land maar ook wereldwijd.

Onze lokale bedrijven gooien grote ogen op het vlak van originaliteit en innovatie, met name Virtual Reality,” aldus David Verbruggen, woordvoerder van de Vlaams/Belgische videogame sector. “We hebben ook een heel divers aanbod. Ongeveer een derde van de ontwikkelde games in 2018 viel onder de noemer serious gaming: games die niet zuiver entertainment zijn maar ook een sociale of culturele boodschap uitdragen of gebruikt worden in het onderwijs.

Games in tijden van corona

De gamesector kende een serieuze boost tijdens de verschillende lock-downs. Zowel de verkoop van games als de gemiddelde gametijd stegen significant. Tijdens de eerste lockdown steeg de speeltijd in Europa met zo’n 1,5u per week om vanaf de versoepelingen opnieuw naar normale niveau’s te zakken. Gamen is voor veel jongeren een manier om met elkaar in contact te blijven. Online multiplayer games zijn dan ook enorm populair, ook in gezinsverband. Internationaal onderzoek toont aan dat ouders tijdens de pandemie steeds vaker met hun kinderen gingen gamen.

Games bieden tijdens deze moeilijke periode ook een uitlaatklep voor jongeren,” aldus minister Dalle. “Kinderen en jongeren hebben het bijzonder moeilijk nu er veel minder activiteiten in groep kunnen doorgaan. Gaming bevordert de interactie met elkaar, het geeft hen een gevoel van controle terwijl zo’n gevoel bij veel jongeren ontbreekt tijdens de pandemie.

Het blijft natuurlijk belangrijk niet in overdaad te vervallen. Ouders kunnen voor tips en advies rond het gamegedrag van hun kinderen terecht op www.speelhetslim.be, een initiatief van de ganse Belgische videogamesector waaronder FLEGA en BEA Interactive met onder meer de steun van het Vlaams kenniscentrum Mediawijs.

Extra financiële steun

Ook de gamesector wordt ernstig getroffen door de pandemie. Daarom voorziet de Vlaamse overheid extra economische steun. Er wordt een bedrag van 100.000 EUR uitgetrokken. Daarnaast investeert de Vlaamse overheid elk jaar ongeveer 1,5 miljoen euro via het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) in sterke gameprojecten.  In het kader van de relance wordt ook 15 miljoen euro extra voorzien voor betere ondersteuning van de producenten en versterking van het VAF. Een deel van deze middelen zal naar het Gamefonds van het VAF gaan.

De eerste Vlaamse games voor de next-gen consoles zijn alvast in de maak. Een mooi voorbeeld hiervan is Black Legend, een game die zich afspeelt in een fictieve stad in de 17de eeuw, die sterk geïnspireerd is door Vlaamse steden zoals Brugge en Gent. De ontwikkelaar Warcave ontving hiervoor reeds 284.000 EUR uit het Vlaamse Gamefonds.

2 reacties

Twee bedenkingen hierbij:

1) heeft de gamesector uberhaupt steun nodig ?
2) indien ja dan lijkt 100.000€ mij een peulschil voor de gehele sector

Rating:0

Ik stel me eigenlijk dezelfde vraag... Het had leuk geweest moest dat ook in het artikel opgenomen geweest. Enerzijds krijgen we een zeer rooskleurig beeld voorgesteld waarbij gesteld word dat de ' gamesector een grote boost' kreeg tijdens de Lockdown en een sectie later word er gesteld dat de gamesector eveneens zwaar getroffen is door de pandemie zonder enige uitleg verder... Vreemd

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments