PS Pro-update voegt SSAA toe

Veel mooiere graphics op niet 4K-schermen

zo 11/02/2018
Michael
0 reacties

Sony werkt momenteel verder aan de nieuwe firmwareversie voor de PlayStation 4. Wie een PS4 Pro in de huiskamer heeft staan maar daarmee op een 1080p-scherm gamet, zal scherpere graphics krijgen aangezien het bedrijf SSAA toevoegt. Wat is dat voor een beest? Ik leg het je uit!

SSAA is de afkorting van supersampling anti-aliasing, een term die vooral bij pc-gamers een belletje zal doen rinkelen. Kort uitgelegd gaat het systeem bij gekartelde lijnen stiekem pixels toevoegen om een mooier en strakker beeld tevoorschijn te toveren. Daarvoor is natuurlijk rekenkracht nodig, maar aangezien de PS4 Pro 4K-beelden kan creëren, is er dus voldoende overschot om die anti-aliasing te verzorgen wanneer er 'slechts' 1080-graphics moeten worden getoond.

SSAA is een aangepaste vorm van de gewone anti-aliasing waarbij het systeem intern 4K-beelden voorbereid, om die dan te laten krimpen en op de juiste resolutie te tonen. Zo krijg je meer details op een kleinere oppervlakte aangezien de afbeelding krimpt maar de 4K-kwaliteit wel behouden blijft. Op onderstaande afbeelding krijg je te zien wat ik hiermee bedoel.

Opgelet: wanneer een game standaard 1080p verkiest om je een stabiele 30FPS te kunnen voorschotelen (zoals The Last Guardian), is het geen goed idee om SSAA in te schakelen. Daarom is het ook een instelling die je manueel kan in- en uitschakelen. Als je die 1080p namelijk tot 4K gaat pushen om daarna te downsizen richting 1080p, ga je ook FPS verliezen.

Firmware 5.5 is momenteel in een bètafase, we weten niet wanneer dit zal worden uitgebracht.