id Software legt uit waarom Quake Champions niet naar consoles komt

do 30/06/2016
Lazlo
0 reacties

Toen id Software ons tijdens Bethesda's E3-persconferentie omver blies met een nieuwe Quake-titel, bleven we met een hoop vragen achter. Die beantwoordt de spellenmaker nu geleidelijkaan in de nasleep van de aankondiging.

Zo weten we nu waarom Quake Champions enkel op pc zal verschijnen. Creative Director Tim Willitis legt uit dat de focus onder andere op hoge framerates ligt, wat je niet kan halen op de huidige spelconsoles.

It’s everything from input sampling of the mouse to making sure that your monitor refresh rate is fast enough”, vertelt Willitis in een interview aan Gamespot. “Because even with Quake Live, we have found throughout the years that going from 30 to 60 is huge, but even 60 to 120–is noticeable.

Die focus heeft niet meteen te maken met wat de makers zelf uit de game willen halen, maar eerder bij de klemtoon die hedendaagse competitieve gamers leggen op hun online ervaringen.

Most of us, and even me, I can’t really tell the difference, but there are some players who are inhuman. And we can’t come out and say we’re going to make a game for them and not run ridiculously fast. Because if we lose the pro guys, we’re in trouble.

Een statement waarmee Willitis ook meteen bevestigt dat id Software met de komende Quake-titel weer de kaart van competitief gamen wil trekken. Die speelde al een belangrijke rol bij voorbije uitgaven in de reeks, waaronder vooral Quake Live een sterke focus op wedstrijdgebonden gamen legde.

Uiteindelijk gaat de ontwikkeling van de game op pc maar over één zaak die een constante vormt in gamedesign voor het platform:  “No excuses. No limitations.” 

Releasedatum
2017