Google Vice President Phil Harrison brengt wat verduidelijking rond Stadia

di 26/03/2019
Lazlo
10 reacties

Google Stadia - de streaming service van de techgigant- overheerste zonder twijfel het GDC nieuws de voobije dagen. Het gamesstreamingplatform van het Amerikaanse bedrijf werpt meer vragen op dan antwoorden. In een Gamespot-interview brengt Vice President Phil Harrison alvast meer duidelijkheid over enkele van de meest prangende vragen.

Harrison zit maar al te graag neer om wat meer duidelijkheid te scheppen in de meer technische vraagstukken. Zo is de grootste vraag nog steeds of het echt mogelijk lijkt met hedendaagse internetinfrastructuur een streamingplatform voor volwaardige games te bolwerken. Daar is de VP vastberaden over. Wie 1080p tegen 60 frames per seconde wil streamen, heeft een bandbreedte van 25 megabit per seconde nodig, maar kan eigenlijk al optimale kwaliteit halen met 20 megabit per seconde. Voor 4K gameplay tegen 60 FPS zou je een bandbreedte van 30 megabit per seconde nodig hebben. Volgens Harrison is dat zeker haalbaar voor het merendeel van de markt waar Stadia zal releasen (VS, Canada, en een groot deel van Europa). De man kijkt ook vooruit naar een toekomst waarin we aan 5G gaming doen. Hij is er dan ook rotsvast van overtuigd dat de data cap voortdurend verder zal stijgen, zoals dat al gebeurde dankzij muziekstreaming en videoplatformen als YouTube.

Harrisson beseft ook dat niet ieder huishouden optimaal gebruik maakt van zijn internetcapaciteit. Daarom wil hij via Stadia ervoor zorgen dat mensen thuis hun omgeving kunnen aanpassen, zij het door fysiek een draadloze router te verplaatsen, of door aan te bevelen een router te vervangen. Hoe Google dat net wil doen, weet Harrison nog niet.

Verder in het interview geeft Harrison aan dat het product voor een breed publiek bestemd is, maar daardoor niet de hardcore gamer uit de weg wil gaan. De reden waarom Stadia inzet op 60 FPS 4K gaming -en later ook 8K gaming- is voornamelijk om de verknochte diehard gamers tegemoet te komen. Veel zal op dat vlak ook aankomen op pricing, maar daar vertelt Harrison in dit interview niet veel meer over. Hij lost enkel dat de prijs alvast bepaald is, en dat we komende zomer meer info kunnen verwachten.

Het lijkt erop dat veel hardcore gamers momenteel niet bereid zijn hun fysieke band met hun geliefde medium op te geven. Veel gamers houden nog even vast aan hun fysieke console die onder de tv staat en waar ze al dan niet nog een schijfje in kunnen schuiven. Volgens Harrison zal dat hoe langer hoe meer verleden tijd worden. Hij vertelt hoezeer hij zelf een muziek- en filmliefhebber is, en vroeger dozen vol cd's en BluRay's kocht. Intussen heeft hij dat allemaal ingeruild voor een digital-only aanpak, dankzij streaming. Volgens hem zal hetzelfde uiteindelijk ook met gaming gebeuren.

Nog een interessante noot die aangehaald wordt: wie verwacht dat je games kunt downloaden via Stadia om offline te spelen, is eraan voor de moeite. Waar services zoals Spotify of Netflix een optie aanbieden content lokaal op te slaan, is dat voor Stadia technisch gewoonweg niet haalbaar. No internet, no gaming dus.

Er blijven nog een hoop vraagtekens rond Stadia. Harrison belooft meer nieuws komende zomer, wat wil zeggen dat we tijdens E3 (wat net nog binnen het lenteseizoen valt) wellicht geen Stadia-nieuws mogen verwachten van Google zelf. Of ontwikkelaars hun projecten voor het platform daar wel aankondigen, is natuurlijk best mogelijk. De inhouse studio die Google met het platform lanceert, heeft trouwens ook meerdere projecten in de maak. Of we daar tijdens E3 iets van te zien zullen krijgen, is nog even koffiedik kijken.

De focus van het volgende nieuws zal meer op de speler liggen, geeft Harrison aan. Minder technische details, meer games, gebruiksvoordelen en uiteraard een prijs. Ik ben in ieder geval benieuwd.

10reacties

Als dit al zijn beloftes kan waar maken en de prijzen blijven binnen de perken dan denk ik dat dit potten gaat breken.
Zonder aankoop van een dure console of PC toch alle Triple-A games kunnen spelen lijkt me echt de max.
Dan zou de PS5 mijn laaste fysieke console kunnen zijn.

Rating:0

Ik ben hier geen voorstander van want ze zullen de prijzen van games bewust hoog houden waar er nu nog concurrentie is om de laagste prijs te hebben.
Het zal al zeker geen echte 4K zijn maar gecomprimeerde 4K en zelfs dan nog zal je zeer vlug aan 7 giga per uur zitten.

Rating:0

Als het bijvoorbeeld 20€ is per maand dan ben ik nu goedkoper af met een console, tel maar is uit op 5 jaar tijd.

Rating:0

OK... Ik reken uit: Google Stadia 20 euro/maand = 240 euro/jaar en dat voor 5 jaar = 1200 euro
Ik heb 1 PS4 gekocht bij lancering (400 euro) en heb 1 nieuwe controller moeten kopen wegens versleten (60 euro) (en dan ben ik zuinig geweest op mijn materiaal)

Rating:0

Ik koop een 5 tal games per jaar aan 60 euro (en dat is absoluut niet overdreven. Games kosten vaak meer als ze compleet nieuw zijn. En 5 nieuwe games op één jaar is ook niet veel)
Wat maakt dat ik 400 + 60 + 1500 (5 * 60 * 5) = 1960 euro

Rating:0

Ik weet niet hoe jij gerekend hebt? Maar ik doe een gouden zaak als Google 20 euro per maand vraagt.
Temeer omdat ik waarschijnlijk meer games ga kunnen spelen op meer plaatsen.

Rating:0

Oké ik reken uit ik heb sinds 2015 de aankoop van mijn ps4 47 games uitgespeeld waar ik helft van geleend heb bij vrienden en mij dus niks gekost hebben. De andere vergelijk ik via budgetgaming.nl of met de ps store en ik geef eigenlijk nooit meer dan 45€ voor een game vaak zelfs 20€ en minder.

Rating:0

Om nog een voorbeeld te geven ik heb Detroit become human 6 maanden geleden voor 20€ gekocht dat staat nu nog 69€ in de store.
Denk ook dat data limiet het grote probleem gaat zijn op dit moment.
En met stadia zal je ook aankopen in online store moeten doen.

Rating:0

Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat je die games niet meer koopt.. je kan ze enkel huren...
Gamers die graag een special edition of collector's editions van een game kopen kunnen dat niet meer want alles is digitaal....

Rating:0

Je kan ze ook niet meer verder verkopen en dat doe ik nu ook nog met fysieke games.
Als 5G de standaard wordt zijn de data limiet problemen opgelost maar in de volgende generatie zie ik het nog niet gebeuren.

Rating:0