"Games moeten weer korter worden, en zodoende goedkoper om te maken"

Games moeten korter worden qua spelduur en zo goedkoper om te maken zegt Shawn Layden, een PlayStation-veteraan die meer dan 25 jaar in de business werkzaam was. En hij heeft daar zo zijn gegronde redenen voor.

Shawn Layden, die dus meer dan 25 jaar werkzaam was bij Sony PlayStation, heeft een pak ervaring wanneer het aankomt op het ontwikkelen van triple-A games, de kleppers zeg maar. In een interview met Gamelab Live, verkondigde Layden zijn mening over de maniakale rush van de industrie zelf op het ontwikkelen van steeds grotere en uitgebreidere games, die bijgevolg niet alleen steeds duurder worden om te ontwikkelen, maar dus ook meer tijd nodig hebben.

Het ontwikkelen van videogames voor de huidige generatie consoles is momenteel qua productiekost bijna verdubbeld, van 80 miljoen dollar per game naar 150 miljoen per game. Iets wat ook het geval was bij de vorige generatie consoles. Volgens Layden kan deze tendens niet blijven duren om de simpele reden dat de doelgroep qua aantallen niet volgt, en dus niet groot genoeg is om deze sprong te ondersteunen.

The problem with that model is it’s just not sustainable,” zegt Layden in het interview. “I don’t think that, in the next generation, you can take those numbers and multiply them by two and think that you can grow. I think the industry as a whole needs to sit back and go, ‘Alright, what are we building? What’s the audience expectation? What is the best way to get our story across, and say what we need to say?

Want ook al stijgen de kosten voor het ontwikkelen van een game, de prijs blijft hetzelfde. Wat dus ook zijn weerslag heeft op de budgetten en de ontwikkelingskosten. Vroeger kostten games zo'n 59,99 euro, en dat is dezer dagen nog steeds, op een paar uitzonderingen na, ongewijzigd. 

Layden roept op om terug te keren naar kortere games die zo'n 12-15 uur duren om uit te spelen.

Maar er is nog een ander probleem zegt Layden. Het voorkomt dat bepaalde ontwikkelaars dit soort kortere games maken, omdat er van hen verwacht wordt dat hun games zo'n 50-60 uur duren om ze uit te spelen.

"Het is moeilijk voor ontwikkelaars om voor elke adventuregame een levensduur van 50 tot 60 uur te halen, omdat het zoveel duurder zal zijn om te bereiken", voegde hij eraan toe. "En uiteindelijk sluit je misschien een aantal interessante studio's en hun verhalen uit de markt als dat de criteria zijn waaraan ze moeten voldoen. We moeten dat opnieuw evalueren."

Layden roept de industrie dan ook op om terug te keren naar kortere games die zo'n 12-15 uur duren om ze uit te spelen. En zodoende ook meteen goedkoper worden om te ontwikkelen. Een game die, laat ons zeggen, goed is voor 15 uur spelplezier heb je klaar op een jaar of drie, terwijl je voor games met een spelduur van 50-60 uur reeds 5 jaar bezig bent, en dan hebben we het nog niet over games die goed zijn voor zo'n 80-100 uur als The Witcher 3 of Red Dead Redemption 2.

En mensen die games met een kortere spelduur kopen, zullen die ook allemaal uitspelen. En dus sneller een nieuwe game aanschaffen. Zeker de iets oudere gamers die werken en dus minder vrije tijd hebben zullen zich hierdoor nog meer aangesproken voelen.

7 reacties

Als je dan anderzijds kijkt hoe lang The Witcher 3 al mee gaat... Als je een goede game maakt, brengt het ook op. Niet lui zijn dus, maar investeren in goede games! Ongeacht de levensduur van het spel. 25 jaar geleden was dat mss te verkopen, maar nu niet meer.

Rating:1

De langste games ik die gespeeld heb waren anders geen Sony games. Het hangt ook veel af van het genre game vind ik je kan niet zomaar op alle games 15u game play plakken.

Rating:0

Wat wil die dan,4 uurkes doorboxen en uit, nee dank u, daar geef ik geen 60 euro voor uit!
zal ik wel enkel far cry spelen, waar voor je geld!

Rating:0

Snap de redenering wel dat games maken duurder en duurder wordt, maar zoals hier aangegeven. Red dead redemption en the witcher zijn toch wel uit de kosten geraakt denk ik? Die spellen verkopen nog steeds gelijk zot

Rating:0

Maar zijn dat niet de uitzonderingen?

Rating:0

Niet alle games moeten richting de 50u gaan e. Kijk maar naar God of War. Heeft er iemand ooit geklaagd over dat spel? Don't think so. Was geen 50.
Maar z'n verhaal klopt totaal niet, een game kost niet langer 60 USD/EUR (is nu meer) dankzij de vele DLC toestanden. Van season pass tot MTX.

Rating:0

GoW was weliswaar wel al de moeite in lengte ... maar Devil May Cry 5 heb ik wel zien klagen over de lengte, maar voor mij geen probleem.
DMC voorziet de herspeelbaarheid via moeilijkheidsgraden & 'grades'.

Nu ja ... voor mij moeten ze niet allemaal 60u zijn ze.

Rating:0

Commentaar toevoegen

Log in or to post comments