Ex-werknemer BioWare: EA wil alleen maar geld

"Openwereldspellen brengen meer geld op"

di 24/10/2017
Michael
0 reacties

De introductie van microtransacties, DLC's en andere manieren om extra omzet uit een videogame te halen ligt al lang achter ons, maar het besef blijft pijnlijk. Een ex-ontwikkelaar van BioWare, die dus voor Electronic Arts werkte, getuigt nu hoe dat bedrijf er alles aan doet om spelers meer geld te laten spenderen. De kwaliteit van games lijkt niet langer het belangrijkste te zijn.

Het is zoals een open deur intrappen: iedereen weet dat games tegenwoordig meer geld opbrengen dankzij DLC-inhoud en microtransacties. Volgens Manveer Heir, een voormalig ontwikkelaar van Mass Effect 3 en ook nog Andromeda, vertelt nu over de achterliggende reden van de vele spellen met card packs, openwereldgames en multiplayer-toevoegingen.

Volgens hem draait het enkel nog om winst maken. Budgetten liggen vaak hoger dan 100 miljoen dollar, en dus wordt er niet naar de kwaliteit van een spel gekeken, maar wel naar de manier hoe die berg geld kan worden terugverdiend.

Hij praat specifiek over de microtransacties bij de Mass Effect 3-multiplayer. Die bleek zo succesvol (voor de uitgever) te zijn, dat een soortgelijke modus aan Dragon Age: Inquisition en Mass Effect Andromeda werd toegevoegd. Hij kent spelers die meer dan 15.000 dollar aan de multiplayer-kaarten hebben gespendeerd. Eigen schuld dikke bult denk je dan misschien, maar eigenlijk zouden games pure ontspanning en geen zakkenleegroverij moeten zijn, toch?

We zijn ervan overtuigd dat EA geen alleenstaand geval is, maar deze getuigenis tijdens een aflevering van de Waypoint-podcast is toch pijnlijk om te beluisteren.