Een Battle Royale-titel van Blizzard? Volgens de Overwatch Game Director is dat zeker niet uitgesloten

wo 04/04/2018
Lazlo
0 reacties

Battle Royale neemt stilaan de wereld over. PUBG populariseerde het genre dat Brendan Greene als Arma mod bedacht, en Fortnite scalede het bereik van de uit de kluiten gewassen spelmodus immens. Die populariteit gaat niet aan Blizzard voorbij.

Meer zelfs: er zijn heel wat Battle Royale-fans binnen de ontwikkelteams van Blizzard. Voornamelijk het Overwatch-team houdt van PlayerUnknown's Battlegrounds en droomt van een gelijksoortige modus in haar eigen game te implementeren. Dat vertelt Overwatch Game Director Jeff Kaplan in een interview met Kotaku.

Dat neemt niet weg dat het Overwatch-team realistisch is. Volgens Kaplan is de hero shooter van Blizzard geen ideale titel om een Battle Royale-modus in te voorzien. Het grootste probleem is de aard van het spel. Als speler kan je steeds een uniek personage spelen met eigen kenmerken en dus ook andere overlevingskansen. De Overwatch-heroes zijn dus niet ontworpen om in 1 versus 1 situaties een gelijke kans te hebben. Het is en blijft een team-focussed shooter, en laat dat net niet stroken met het core concept van Battle Royale, waar je als eenzaat 99 andere spelers moet zien neer te halen.

Je kan natuurlijk ook - net zoals Fortnite dat deed - het hero-concept in de aparte spelmodus volledig achterwege laten. Jammer genoeg zou Overwatch dan helemaal haar identiteit verliezen, aldus Kaplan. Dat is dus geen optie.

Daarnaast komt er het technische aspect nog wat lastig bovenop liggen. De standaard Overwatch-map is een kleine stulp met veel hoeken en kanten (de grootste maps hebben een lengte van om en bij de 40 meter, wat niet veel is vergeleken met bijvoorbeeld de PUBG-spelomgeving), en daar heeft Blizzard al ongelooflijk veel ontwikkeltijd voor nodig. Stel je voor dat hetzelfde team plots een heel eiland moet gaan ontwerpen.

Toch blijft Blizzard enthousiast naar de spelmodus kijken. Volgens Kaplan zou er een volledig nieuwe Blizzard-titel ontworpen moeten worden om een Battle Royale-concept te laten werken. Laten we even hoopvol zijn, en aan ons Blizzard-altaar dagelijks een tiental weesgegroetjes prevelen in de hoop dat de ontwikkelaar er ook effectief werk van zal maken.

Releasedatum
24/05/2016
Beschikbaar voor