De eerste reviews van Anthem zijn allesbehalve mals te noemen

wo 20/02/2019
Praga
20 reacties

Is het nog een verrassing voor jullie? De eerste reviews verschijnen online en de reacties zijn alles behalve lovend. Sinds vorige week vrijdag kunnen pc-gamers en reviewers immers aan de slag met EA en BioWares prestigieuze online shooter (en in veel reviews aangehaalde Destiny look-a-like) Anthem. Zou dit het einde kunnen betekenen van BioWare?

BioWare leverde in het verleden geniale games af waaronder het legendarische Baldur's Gate, Dragon Age, Mass Effect en Star Wars Knights of the Old Republic. Met Mass Effect Andromeda ging de studio verrassend onderuit. Alle hoop werd dan ook gevestigd op Anthem, dat er voor moest zorgen dat de studio weer langs de grote poort het Walhalla der gamemakers kon betreden. Dat loopt dus even anders...

Bij het spelen van de private bèta en de publieke demo bleek al dat niet alles verliep zoals het hoorde. Denk bijvoorbeeld aan de serverproblemen om er een van de belangrijkste aan te halen. Ook wij geraakten het eerste weekend, na tig pogingen nooit online...

Daarnaast zijn er de frustrerende questen met op de kop de Tomb Trials-quest, en klagen de reviewers overal over de gigantische laadtijden, en laadschermen die zijn er in overvloed aanwezig zo blijkt, de immer aanwezige server issues, repetitieve combat, het platte verhaal, de gameplay, het design van de missies, bugs, crashes, de onoverzichtelijke en alles behalve gebruiksvriendelijke menu's, etc...

Daarbovenop zou Fort Tarsis een van de saaiste plekken uit het videogame-universum zijn, en scheelt er ook iets met de public matchmaking. Kortom het zijn niet meteen de resultaten waar wij op gehoopt hebben.

Op Metacritic is de gemiddelde score gestegen van 63 naar 70, maar voor een game van dit kaliber rekenden wij, en zeker ook EA/BioWare (hopen we toch) op een 8,5 of 9/10. Voorts rekent EA op een verkocht aantal van 5 miljoen exemplaren binnen de eerste twee weken na launch. Dat lijkt nu toch wel heel ambitieus.

Het is jammer, heel jammer...We moeten hier spontaan denken aan het verhaal tussen Activision en Bungie. Gaat het tussen EA en BioWare nu dezelfde kant op? Of krijgen we hier een nieuw Fallout 76-verhaal? Maar wie weet, misschien komt het allemaal nog wel goed en in het slechtste geval... is er Apex Legends natuurlijk.

Wij hebben vier redacteurs aan de slag in het Anthem-universum en hopen jullie deze week onze review te serveren.

Releasedatum
22/02/2019
Beschikbaar voor

20reacties

Meer en meer heb ik het gevoel dat ik op HLN zit IPV op 9Lives.

Alleen de sensatie en clichés aanhalen, maar niks over hoe Bioware hard werkt om alles te fixen. De helft van de aangegeven issues zijn al lang bevestigd als day one patch.

Als ook, gaan jullie nu in elk artikel Apex vernoemen...

Rating:3

"hard werkt" De game is totaal niet klaar om released te worden. Heeft zekers nog een jaar nodig om deftige op de markt te komen. Dat ze eens leren om hun games af te werken, ipv halfslachtig iets te maken en direct een Day One patch nodig te hebben

Rating:0

Day One-patch voor consoles, akkoord. Maar de mensen met een pc-code die al een week aan de slag kunnen met de game, die zitten met de gebakken peren. Heb je trouwens al eens gezien hoe lang en zwaar die patch is?

Rating:1

Correct, voor hun is dit echt bestolen. Mijn punt is maar, dat het spel continu overal in negatief daglicht gezet wordt. Zoals ik hier aan twee andere reactie zie, zijn er nog mensen die wel goeie ervaringen hadden (ik ook).

Rating:1

Als ook zijn er veel early access speler en reviewers die wel positief zijn en de nadruk leggen op alles waar Bioware mee bezig is om iedereen ASAP te helpen.

Rating:1

heb zelf enkel de demo gespeeld maar heb enkel streamers gevolgd die met early acces ondertussen de campaign uit hebben. al bij al zullen er toch niet zo erge bugs zijn want die spelen nu grandmaster difficulty missies, toch? en er is een 'day one patch' die veel 'klachten' verhelpt, of niet?

Rating:1

Voor de mensen met 'early acces' (pc en xbox) is het wel jammer dat de aangekondigde patch voor de 'echte' release datum bestemd is. klopt. en dus is early acces zowel 'geldklopperij als veredelde testfase). Ter persoonlijke titel, ik vind het een heel mooie game en wacht met ongeduld op de release

Rating:1

Ik heb het pel kort kunnen proberen via origin acces en eerste indrukken zijn positief, nog geen crashes, leuke visuals en niet iedereen wil een schooter met 99 abilities en funktieknoppen.
Het spel doet wel denken aan Destiny maar heeft zeker zijn doelgroep

Rating:1

Positief journalisme levert duidelijk nemeer genoeg views op. Alles moet tegenwoordig negatief zijn... klagen over de problemen in het spel (die er zijn) en dan klagen over de patch die ervoor komt. Het spel is ni perfect, maar het is fun en de makers lijken gemotiveerd om te problemen te fixen.

Rating:2

Had BioWare de game dan beter niet een paar maanden uitgesteld vraag ik me af? Het is een studio die doorheen de jaren een geloofwaarige reputatie heeft opgebouwd, en ik denk dat niemand het hen zou kwalijk genomen hebben. Zeker niet bij een belangrijk project als Anthem.

Day One Update Details

High level fixes

Improved loading times
Fixed many infinite loading screens
Fixed multiple challenges not tracking properly
A number of issues have been fixed that were causing players to disconnect or crash
Weapons and gear now have numbers present for modifiers

General Fixes and Improvements

Loot Reveal and Expedition Summary now correctly play during the end of expedition screen.
The gather party mechanic has been made more lenient in a number of situations
At the end of expedition screen players will no longer get stuck on "Recording Victories" or "Skipping All".
Game no longer hangs in Javelin menu when unlocking the second, third or fourth javelin
During the mission “What Freelancers Do” dying after killing Junkmaw & freeing Arcanists leaves you unable to progress, this has been fixed
Challenges now unlock for players at the correct levels
Fixed some camera issues during cutscenes
Legendary Contracts can now be accepted from the Social Hub contract board
Some enemies have had their shield values decreased
Loot now properly drops for players who are downed
The texture quality on the NPC Prospero has been improved
Final boss of strongholds now drop loot instead of only being shown on the end of expedition screen
Fixed the time outs on echoes and relics to prevent griefing and to handle disconnections properly
Players can no longer fall through the floor during the 3rd trial in the Fortress of Dawn
Completing the tutorial expedition will now show the correct Ranger appearance
After disconnecting, rejoining an expedition will now place you back into a squad if you were in one previously
Corrected an issue where players could not interact with each other in the launch bay in certain circumstances
Corrected an issue during the Mission "Bad Deal" where outlaws won't spawn, blocking progress
The start of expedition screen has been improved
Addressed a variety of situations where killing enemies does not properly progress world events
Opening a chest now increments Tomb of the Legionnaire progress for all squad members present
Scar snipers can no longer shoot through Storm Shield
Corrected an issue where players would get stuck on the end of expedition screen in some situations
Players will no longer get disconnected if joining the "Finding Old Friends" mission while the cinematic is playing
Addressed a number of situations where players can get stuck on the environment in the launch bay
Increased the damage of the electric status effect
Corrected an issue where the Shield of Dawn could be crafted with less materials then intended in some situations
The Platinum Mission feat now grants completion as intended
Status effects can more reliably be applied to Titans

Strongholds

Fixed an issue that would cause a Stronghold server crash after defeating the last boss
Temple of Scar - Players can no longer get stuck in the mined tunnel in the explosives room
Temple of Scar - Players can no longer be blocked from entering the explosives room due to fog wall
Fixed Tyrant Mine so people that join the stronghold in-progress do not end up locked away from their team
Adjusted lighting in Tyrant Mine underwater section to make it easier to navigate to the exit
The Swarm Tyrant will no longer get stuck in the side cave entrances in some situations
Corrected an issue where players would spawn into different areas of the Tyrant Mine in certain situations

Gear and Weapons

After having 1st pilot unlock suit after tutorials, creating a new pilot and going to forge no longer causes load screen hang
Ice damage bonuses are now correctly applied on ice gear
Suit-wide bonuses from inscription are now functioning properly
Players can no longer salvage equipped items
Javelin specific gear and/or weapons are no longer able to be used on javelins they aren't intended for
Corrected an issue where in some circumstances Masterwork Components do not have any inscriptions
The Endless Siege Masterwork Autocannon no longer displays a damage increase of 0% in its tooltip
 

Javelins

The Colossus javelin is now able to activate its shield more quickly after using an ability or firing a weapon
The Storm javelin now reacts to getting hit when its shields are up
Fixed an exploit that allowed the Storm's ultimate attack to be used more times than intended
The Colossus javelin can now shield and revive at the same time
Interceptor Combo Aura has been increased in power and now has a damage over time component

Crafting

Non-Masterwork materials purchased from the crafting store now show as their proper rarity instead of incorrectly showing as Masterwork

Controls

Additional Mouse and Keyboard control improvements have been made

UI

Some conversations were not popping up the reputation points post conversation completion, this has been fixed
The squad screen now displays the correct information for each player
Fixed a number of issues where subtitles will no longer get stuck on the screen after dialogue has finished as often
Settings should no longer reset upon exiting and restarting the game on Xbox One
Motion blur can now correctly be turned off
The Electric Status Effect now shows scaled damage properly
An option has been added to hide the Squad Member HUD
The edge of the compass will now pulse to indicate enemy locations
A notification has been added in Fort Tarsis if a player's vault is at the cap of 250 items
On the "Repair the Strider" step of "A Cry for Help" the search radar has been adjusted to correctly lead the player to all 4 tools
Primer and Detonator icons have been added to all Interceptor gear
Corrected a user interface issue where a player’s ultimate would show as available when it isn't

Rating:1

Ja tuurlijk, had ik ook liever gehad. Maar Anthem was al eens uitgesteld geweest en als ik niet mis ben zelf 2 keer (unsure). De kans is groot dat we hiervoor naar 1 iemand kunnen kijken (EA).

Rating:1

Ondanks dit, kijk eens welke weg Diablo3, Div1 en Destiny afgelegd hebben om te komen waar ze nu staan. Als je ziet wat werk ze er nu allemaal in steken, dan wil ik gerust eens 1 - 2 maand hoopvol afwachten en kijken waar we dan staan.

Rating:2

Destiny is ook pas goedgekomen na de launch van de Forsaken-DLC. Dus ik stel me gewoon de vraag of die mensen, ervaren als ze zijn, dan geen lessen trekken/getrokken hebben uit gelijkaardige projecten? Dan denk ik weer aan Destiny 1 en 2 of Fallout 76. Of waarom niet, Warframe? Ik hoop alvast dat Ubisoft zijn verstand er gaat bijhouden bij de release van The Division 2 (en lessen getrokken heeft uit The Division).

Rating:0

Hoop het echt want zit al vol spanning te wachten op The Division 2 na een leuk private beta weekendje zonder veel problemen :-)

Rating:0

Ik snap ook de negativiteit niet... Ik heb er al 30uur op zitten in het spel, en heb me nog geen enkel moment verveeld!

Rating:0

Day 1 patch of niet, de game moest gewoon uitgesteld worden, het is een onafgewerkt product zonder diepagang, met belachelijke kosten voor een skin en om deze vrij te spelen is duurt het veel te lang. De game is +5j in ontwikkeling, dan mag er toch wel verwacht worden dat de game niet broken is.

Rating:1

Er werd ook gezegd dat het een open wereld was zonder ( of toch minieme ) loadingscreens...en wat is er een groot issue in de game? Loadingscreens en deze zijn geen bug...

Rating:1

Maar door dit negatieve nieuws hebben ze toch maar lekker veel reacties :)

Anders bijna nooit commentaren op nieuws.

Rating:1

Heb intussen toch ook al even in-game vertoeft en moet zeggen: het is geen slechte game. Hij komt alleen te vroeg uit en verdient wat meer liefde van de devs om alle kinkjes uit de kabels te halen. Het moet gezegd: de makers zetten duidelijk alles op alles om bij release een veel beter product af te leveren.

Rating:0

En om het even over al het "negatieve" nieuws te hebben: scroll eerst eens door de koppen op onze homepage voor je begint te neuten. Het overgrote deel is minstens neutraal te noemen, zij het niet positief. Soms is er nu eenmaal ook minder leuk nieuws waar we over moeten berichten.

Rating:0