Belgisch bedrijf maakt VR-game om groepsdruk rond e-sigaretten te weerstaan

vr 17/11/2017
Randy
0 reacties

PreviewLabs, een softwarebedrijf uit Wetteren - en tevens gespecialiseerd in het ontwikkelen van prototypes met speltechnologie - werd gekozen door het nieuwe play4REAL-onderzoekslab in het Center for Health & Learning Games van Yale University voor het uitwerken van een prototype voor “smokeSCREEN VR”, een virtual reality-game gefinancierd door Oculus VR, het bedrijf van Facebook achter de Oculus Rift.

Het prototype zal gebruik maken van inzichten uit de psychologie en virtual reality om tieners onder te dompelen in scenario's in verband met het weerstaan van groepsdruk rond het gebruiken van elektronische sigaretten.

“Met VR krijg je als speler een echt eerstepersoonsstandpunt en voelt het echt alsof je midden in de virtuele omgeving staat”, zei Dr. Kimberly Hieftje van het play4REAL-lab. “We willen onderzoeken hoe we precies VR kunnen gebruiken om het gevoel van sociale druk op te roepen in scenario's rond het gebruik van e-sigaretten. Kunnen we de druk bijvoorbeeld opvoeren door het gebruik van omgevingsgeluiden en het nabootsen van het geluid van je eigen hartslag? We zijn alvast enthousiast om samen te werken met PreviewLabs. Hun ervaring in het ontwikkelen van innovatieve virtual reality-prototypes voor onderzoeksgroepen zal de sleutel zijn tot het succes van dit project”, zo vertelt Hieftje.

“Moeilijke sociale situaties tot leven wekken in een speelbare virtual reality-game, en dit alles natuurlijk laten aanvoelen is de unieke uitdaging van dit project”, zo vertelt Bernard Francois, oprichter van PreviewLabs. “We zijn zeer enthousiast om samen met Yale te werken aan dit project voor Oculus VR”. Het project toont nogmaals de veelzijdigheid en verscheidenheid van VR-toepassingen aan.