Xbox One S/X ondersteunen binnenkort AMD FreeSync 2

Mooiere, vlottere graphics op komst

di 13/03/2018
Michael
0 reacties

Wie zich thuis voelt tussen alle hardwarespecificaties omtrent pc-gaming, zal al weleens van screen tearing gehoord hebben. Omdat je frames per seconde en verversratio van het beeld niet meer overeenkomt, zal je horizontaal rare beelden te zien krijgen. Op pc heb je met AMD FreeSync 2 daar een erg goede remedie tegen en die zal binnenkort ook op Xbox One S en Xbox One X beschikbaar zijn.

Even concreet nu; wat loopt er fout, waarom treedt screen tearing (zie onderstaande afbeelding) op?

Elk scherm heeft een refresh rate, de frequentie waaraan je scherm afbeeldingen kan verversen. Die heeft ook een link met de maximale frames per seconde die kunnen worden getoond.

De standaard voor een refresh rate is nog steeds 60Hz, met uitschieters  - bij betere schermen - tot 120Hz en 144Hz. Een game-ontwikkelaar plakt dan een vast aantal frames per seconde op een game, op consoles althans, gaande van 30FPS tot 60FPS. Wanneer een spel plots een dipje meemaakt, omdat de grafische vereisten hoger liggen dan de capaciteiten van het toestel, zal je refresh rate en aantal frames per seconde tijdelijk niet synchroon zijn, waardoor er screen tearing optreedt.

AMD Freesync zorgt ervoor dat zo'n FPS-dipjes meteen opgemerkt worden en zo past deze techniek de refresh rate onmiddellijk aan, waardoor screen tearing verleden tijd is. Je moet wel een HDMI-kabel aan je Xbox One S/X hangen om hier binnenkort van te kunnen profiteren.

Als releaseperiode spreekt Microsoft over de lente, dus binnenkort krijgen we alweer vlottere graphics op onze Xbox One-consoles. Enkel de initiële Xbox One valt uit de boot.