Diapz's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)

De job: copywriter + Opleiding copywriter Syntra

Beste 9livers

Momenteel volg ik een professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs (Nederlands en economie). Ik ben een laatstejaarsstudent en moet nog 1 semester studeren (eindwerk + stage). In januari zal ik dus afstuderen en wil ik graag beginnen werken. Om niet bij de pakken te blijven zitten, ben ik nu reeds op zoek naar wat ik kan, maar vooral graag wil doen. Het onderwijs lijkt een logische keuze, maar ik wil ook graag in de privé aan de slag gaan of zelfstandig worden (na enkele jaren ervaring).

Net omdat ik graag later zelfstandig wil worden, lijkt het me logisch/verstandig om nog een extra opleiding te volgen. Een van de opleidingen die me aansprak, was die van 'Copywriter' die je bij Syntra kan volgen.

Waarom spreekt deze job/opleiding me aan?
    - Ik ben vaak bezig met spullen te verkopen en advertenties te schrijven (9lives, 2dehands, Kapaza,...)
    - Ik schrijf graag, ben graag creatief bezig
    - Ik 'speel' graag met taal
    - ...

Wat denken jullie van deze opleiding? Heeft iemand ervaring met deze opleiding? Wordt dit diploma/getuigschrift (hoog) gewaardeerd? Maak ik met deze opleiding meer kans om aan de slag te gaan in de privé? Is deze opleiding nog nodig na mijn opleiding? Zou ik deze opleiding beter ergens anders volgen (postgraduaat, CVO, ...)? Volg ik beter een master Communicatiewetenschappen of BaNaBa Communicatiemanagement? ...?

Ook vroeg ik me af of er zich soms copywriters onder jullie bevinden die me wat meer informatie kunnen geven over wat de job echt inhoudt en welke opleidingen jullie genoten hebben?

Laat maar horen wat jullie denken

Alvast bedankt!

If you want to be the best, you need to beat the best.

What. The fuck?!
    no votes  

iTrader
    0
    Persoonlijk denk ik dat het met copywriting een beetje hetzelfde is als met journalistiek (niets op tegen trouwens, heb hier zelf een diploma van). Maar dit zijn zo van die beroepen waar je gewoon ontzettend veel geluk moet hebben om al ergens binnen te geraken. Denk op zich dat het diploma niet zoveel meerwaarde biedt. Het is eerder de kunst om ergens binnen te geraken, gewoon goed te zijn in je vak en te kunnen blijven.
    Maar als je echt geïnteresseerd bent zal de opleiding je zeker wel wat zaken bijbrengen.
    no votes  

iTrader
    0
    Wat denken jullie van deze opleiding? Heeft iemand ervaring met deze opleiding? Wordt dit diploma/getuigschrift (hoog) gewaardeerd? Maak ik met deze opleiding meer kans om aan de slag te gaan in de privé? Is deze opleiding nog nodig na mijn opleiding? Zou ik deze opleiding beter ergens anders volgen (postgraduaat, CVO, ...)? Volg ik beter een master Communicatiewetenschappen of BaNaBa Communicatiemanagement? ...?
    Ik heb bij mijn opleiding ing. EM-energie ook onderhoudsmonteur gedaan van Syntra. Misschien geen exact vergelijkbare situatie, maar voor mij was dit geen echte meerwaarde als dusdanig. Bewust gedaan voor de opvulling in feite, m.a.w. tonen dat je je wil bijscholen. Maar wanneer je reeds prof. bach doet, zou ik die Syntra opleidingen toch niet al te serieus nemen naar investering toe m.b.t. opleiding. In tegendeel zelf, kan je veel beter via zelfstudie aan de slag gaan lijkt me.

Een Master diploma is een veel zinvollere investering voor je toekomst denk ik.

vg
    no votes  

Diapz's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Bedankt voor de reacties!

Syntra raden jullie dus niet echt aan? De opleiding op zich lijkt me echter wel nog boeiend..

En zo'n zelfstudie, is dat dan iets waard? Want ze zeggen dat je ook een ' erkend diploma' krijgt na de opleiding: Cursus copywriter via thuisstudie!. Ik begrijp dat je het zou doen om aan te tonen dat je je wilt bijscholen, maar ik heb toch graag wat (werk)zekerheid na het behalen van een diploma

Een Master behalen lijkt me ook erg zinvol, maar ik weet niet of ik de tijd (en goesting) nog kan opbrengen om aan zo'n opleiding te beginnen. Ik ben nu 22 jaar en zou graag geld beginnen verdienen na mijn lerarenopleiding. Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen opleiding meer wil volgen, maar met een Master ben ik toch minstens 2 jaar bezig. Ook lijkt het me moeilijk om dit te combineren met werk. Zo'n zelfstudie of opleiding bij Syntra en dergelijke lijken me dan weer handiger om te combineren.

What. The fuck?!
    no votes  

iTrader
    0
    Kijk op bv vdab website of er veel vraag is naar copywriters. Ik heb zo'n vermoeden dat er niet veel werk is voor copywriters.
    no votes  

Diapz's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aap Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kijk op bv vdab website of er veel vraag is naar copywriters. Ik heb zo'n vermoeden dat er niet veel werk is voor copywriters.
    Goh, ik heb even snel gekeken en het valt nog mee... Het is wel mijn ambitie om later zelfstandig te worden, maar zou het wat optimistisch zijn om daar nu, zonder enige ervaring, reeds mee te beginnen?

What. The fuck?!
    no votes  

iTrader
    0
    Niet bij syntra gaan. Het is een oplichterscorporatie die zich voordoet als legitiem onderwijs. Het papier is ook drie keer niks waard die je krijgt voor al het geld en de moeite daar iedere keer op te dagen. Syntra wil ik je absoluut afraden sinds ik het zelf ooit deed vorig jaar en weet wat voor sfeertje daar hangt en wat ge werkelijk in handen krijgt.
    no votes  

Diapz's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dekloktikt Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Niet bij syntra gaan. Het is een oplichterscorporatie die zich voordoet als legitiem onderwijs. Het papier is ook drie keer niks waard die je krijgt voor al het geld en de moeite daar iedere keer op te dagen. Syntra wil ik je absoluut afraden sinds ik het zelf ooit deed vorig jaar en weet wat voor sfeertje daar hangt en wat ge werkelijk in handen krijgt.
    Bedankt voor de informatie. Syntra zal dus hoogstwaarschijnlijk afvallen...

Nog iemand goede of slechte ervaringen met Syntra en/of andere opleidingen? Iemand ervaring met deze organisatie: http://www.centrumvooravondonderwijs.be

Toevallig geen copywriters onder ons?
    Laatst gewijzigd door Diapz; 13 juli 2014 om 19:44

What. The fuck?!
    no votes  

iTrader
    0
    Een Master behalen lijkt me ook erg zinvol, maar ik weet niet of ik de tijd (en goesting) nog kan opbrengen om aan zo'n opleiding te beginnen. Ik ben nu 22 jaar en zou graag geld beginnen verdienen na mijn lerarenopleiding. Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen opleiding meer wil volgen, maar met een Master ben ik toch minstens 2 jaar bezig. Ook lijkt het me moeilijk om dit te combineren met werk. Zo'n zelfstudie of opleiding bij Syntra en dergelijke lijken me dan weer handiger om te combineren.
    Een Master betekent zoveel meer dan gewoon 2 jaar meer studeren. Je zal veel meer mogelijkheden hebben met dat diploma.

Ik beweer helemaal niet dat Syntra niks waard is, integendeel. Voor sommige mensen zal dit wel een meerwaarde zijn, voor mij als gediplomeerd ing. kan ik zeggen dat dit louter CV opvulling is. En zo voel ik het ook aan als je reeds een prof. bach hebt gedaan.

Met zelfstudie doel ik op het feit dat je de competenties van copywriter volgens mij ook kan beheersen via (online)studieboeken ? Ik raad niet perse af om een Syntra opleiding te volgen, maar aangezien je reeds prob. bach hebt, lijkt me investering in een Master meer zinvol. Of indien je wil kan je beide zelfs tegelijk doen..

Naar andere vormen van volwassenonderwijs heb ik geen echte kennis.
    no votes  

iTrader
    0
    Misschien kan je hier al eens aan deelnemen? ACC
    no votes  

Andante's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik zou jezelf inschrijven op nieuwsbrieven van creatieve organisaties (die creatieve ondernemers vooruit helpen, vb. flanders dc enzo), reclamebureaus, PR bureaus, etc. Maak jezelf een Twitter account aan en volg de belangrijkste mensen in de sector. Zo'n bedrijven organiseren regelmatig workshops, kan gaan van een echte copy workshop, tot algemeen creatief denken, etc. Als je daar naartoe gaat, doe je veel meer ervaring op dan een gewone syntra opleiding. Op die manier kan je ook netwerken en contacten leggen in de sector.

Er zijn heel veel sites voor design, die zullen er ook wel bestaan voor copywriting. Allemaal volgen en jezelf onderdompelen in die wereld.

Begin daar al eens mee en probeer ondertussen een portfolio op te bouwen door allerhande dingen te schrijven voor kleinere organisaties. Presenteer jezelf online, da's al een startpunt en een referentie voor je nieuwe contacten om eens te bekijken. Geleidelijk aan kan je iets voor jezelf opbouwen en misschien eens een opdracht voor een reclamebureau doen, ookal betalen ze niet in het begin (duh). Maar zo werk je aan je portfolio en aan contacten en doe je echte ervaring op. Als je zelfstandig wil worden, eerst in bijberoep en daarna in hoofdberoep neem ik aan, is dat the way to go.

Ik zou ook stages aanraden bij ofwel reclamebureaus, mediabureaus, of bij andere zelfstandige copywriters. Dit is mss wel moeilijker te combineren met je werk, maar als leerkracht kan je mss al je uren op een bepaalde manier inplannen, dunno.

Kern van de zaak: je kan zo'n syntra opleiding volgen als je echt wil, is mss een leuk startpunt. Maar bedrijven kijken daar niet naar hoor, ze kijken naar je portfolio en wat je al hebt gedaan. Als je echt in de sector aan de slag wil, is dat de grootste uitdaging.
    no votes  

Diapz's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Bedankt voor de informatie guys!

Sent from my iPhone using Tapatalk

What. The fuck?!
    no votes  

Regels voor berichten