Discussie: Big Four - Deel 2

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Racing_Genk Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    1840 - 1880 - 2020 ruwweg hier.
    Damn dat is een lekker nettoloon voor die bruto's die je eerder postte

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Goeiemiddag,

Eind dit academiejaar studeer ik af met een Master in TEW en een Master in Information Management. Het is mijn wens om in september in de (technology) consultancy te gaan starten, maar nu is de vraag natuurlijk welk bedrijf. Ik twijfel voornamelijk tussen de Big 4 (vooral PwC en Deloitte) en Accenture. Zijn er mensen die met beide ervaring hebben en die mij enkele voor- en nadelen kunnen vertellen? Denken jullie dat er veel verschil is qua werkdruk en verloning in deze bedrijven onderling?
    Ik heb momenteel bij Accenture al enkele online testen moeten doen en die waren positief. Het HR gesprek dat daarop volgde ook dus ik mag normaal gezien binnenkort naar een "meet and sign day". Momenteel heb ik dus vooral twijfels in hoeverre ik verder wil gaan met deze applicatie, aangezien er natuurlijk nog heel veel andere interessante bedrijven zijn.

Alvast bedankt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De reputatie van Accenture in mijn ogen is maar 1 ding 'gigantisch verloop, hele hoge werkdruk en weinig kennis'.
    Maar mijn ervaring met hen gaat dan ook verder dan enkel België.

Al heb ik daarnaast ook al regelmatig van anderen gehoord die via hun werk in contact zijn gekomen met Belgen die bij Accenture werken dat de werkdruk er enorm hoog ligt.

Van IT consultants van de big 4 heb ik nog niets gehoord, ik ben ze ook nog niet tegengekomen.
    Zijn er daar ook veel van?

davoty's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    IT consulting, zijn dat niet meer bedrijven zoals Delaware, Cegeka, Realdolmen, etc?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ze bestaan alleszins, zelf ooit nog voor developer gesolliciteerd daar maar uiteindelijk bij een ander bedrijf getekend.
    Maar ik ben wel eens benieuwd hoe de sfeer en werk situatie daar is als developer of gelijk wat als IT'er.
    Online vind ik bijna niets van informatie er over.

W!mpix's schermafbeelding
    iTrader
    93 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Big4 heeft ook developers. Spreek vooral vanuit mijn ervaring bij KPMG, dus kan niet echt spreken voor de andere 3. Er is een afdeling die focust op interne projecten (Sharepoint, ERP, interne toepassingen), een afdeling van developers specifiek voor klant-gerelateerde projecten (KTS), en dan nog developers / hybride profielen die binnen Advisory zitten, meestal voor projecten ivm data analyse enzo.
    Waar ik niet echt weet van heb is dat typische outsourcing-model van bvb Cegeka, waarbij een klant naar ons komt en zegt "ik wil een .NET profiel voor 3 maanden op project X". Theoretisch is het wel mogelijk, maar dat is tot nu toe niet onze core business

Sowieso heb ik van EY al de nodige reclame voor RPA gezien in de Tijd, dus ik veronderstel dat daar ook wel technische profielen rondzwerven. Hoewel ik de eerste ben om te erkennen dat software development een totaal ander profiel vereist dan RPA.

In Duitsland (waar ik momenteel zit) hebben ze zelfs 3 fully-fledged IT afdelingen. Intern, intern voor klanten, en extern met een focus op "nieuwe" technologieën. De laatste focust op cognitive, natural language processing,... Wordt "Lighthouse" genoemd, maar hebben ook "standaard" developers.

Achtergrond: heb zelf graduaat informatica en werk bij KPMG binnen Tax in samenwerking met KTS.
    Laatst gewijzigd door W!mpix; 26 november 2017 om 21:18
    Xbox Live en PSN: Acer113 Steam: W!mpix
    3DS (en pokémon) Friendcode: 2337-3116-3417

Brython's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Damn dat is een lekker nettoloon voor die bruto's die je eerder postte
    Dit vind ik een heel belangrijke opmerking . Toen ik in 2013 startte bij Deloitte (Consulting) was dit nog aan het toenmalige €2.000 brutoloon. Veel van mijn medestudenten lachten me toen ook uit omdat ik voor zo een "hongerloon" wou werken. Je moet echter alle nettovoordelen er bovenop tellen en dan vind ik het toch een correcte verloning voor een startersfunctie. Inmiddels is het startersloon ook al erieus opgetrokken naar €2.300 ofzo denk ik.
    Daarnaast stijg je percentueel gezien jaar op jaar met dubbel digits. Mijn bruto loon evolutie zag er als volgt uit: 2.000 --> 2.400 --> 2.750 --> 3.300 (een level overgeslaan en hierdoor op senior consultant niveau wat extra increase met zich meebracht) --> 3.700 (huidig loon)
    Vandaag heb ik als 27-jarige een nettoloon van €2.592 plus alle extralegale voordelen. Volgend jaar stijgt dit naar €4.000 bruto zonder promotie. Indien ik alsnog een promotie naar manager zou bekomen, dan stijgt dit nog veel aanzienlijker (al zit er wel een limiet van 20% stijging op die het jaar nadien wordt gecompenseerd). Daarnaast krijg je als manager ook meer nettovergoedingen wat het hele pakket nog aantrekkelijker maakt. Als manager zou ik waarschijnlijk tegen €3.000 netto aanleunen wat ik op mijn leeftijd meer dan correct vind . Een lave start maar een faire stijging in lijn met de werkdruk en verantwoordelijkheden.

Kortom vind ik consulting een topkeuze als starter. Veel van mijn medestarters die in een bank begonnen zijn en me indertijd uitlachten, komen nu toch ook terug op hun initiële beslissingen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Om te starten is het wel aan te raden want je gaat heel veel leren maar langer dan 2-3 jaar moet je bij de big four niet echt blijven.
    Ze hebben uiteraard allemaal hun IT afdeling (wat dacht je want daar zit veel geld) maar mijn persoonlijke ervaring is dat bedrijven die daar hun core business van maken daar dan ook beter in zijn.

Weet wel dat je daar als junior heel veel uren gaat mogen klokken.

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als junior vallen de uren best wel mee. Je zit eerder in een ‘volgende positie’, je doet wat in jouw bak wordt gedropt. En soms ga je daardoor langer bezig zijn en weet je niet altijd op voorhand hoe lang een nieuwe opdracht voor jou gaat in beslag nemen maar die opdrachten zijn jouw enige bekommernis. Het is pas als senior, waarin je zelf verschillende projecten tegelijkertijd moet trekken dat er geen einde lijkt aan te komen .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Everybody wants to be hollywood

Brython's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chysko Bekijk bericht
    Om te starten is het wel aan te raden want je gaat heel veel leren maar langer dan 2-3 jaar moet je bij de big four niet echt blijven.
    Ze hebben uiteraard allemaal hun IT afdeling (wat dacht je want daar zit veel geld) maar mijn persoonlijke ervaring is dat bedrijven die daar hun core business van maken daar dan ook beter in zijn.

Weet wel dat je daar als junior heel veel uren gaat mogen klokken.
    Niet langer dan 2-3 jaar? Ben ik het totaal mee onns. Je hebt dan net een eerste "promotie" gekregen en krijgt wat meer verantwoordelijkheid. Als je na 2-3 jaar vertrekt, kan je beter niet in consulting starten imo. Het enige dat een overstap zou motiveren is een hoger loon. Dit laatste is echter relatief als je de jaarlijkse loonstijging vergelijkt tussen de industrie en consulting. Persoonlijk vind ik mijn job net interessanter worden omdat je na een aantal jaren ook verantwoordelijkheid krijgt over een project en team. De eerste jaren kan je het onderscheid maken door hard te werken maar die vlieger gaat minder op naarmate je langer meedraait. Mensen aansturen en gelukkig houden op een project is een heel andere zaak en geeft een nieuwe dimensie aan mijn job. Op basis van sollicitaties bij andere bedrijven en gesprekken met vrienden en kennissen in de industrie zou ik dergelijke verantwoordelijkheden (i.e., de grootte van de projecten en teams die ik stuur) niet krijgen in de industrie.

Ik vind het persoonlijk altijd zonde als mensen zo vroeg vertrekken. Al degene die ik nadien nog gesproken heb, spreken over een keuze gedreven door een drang naar meer geld, vrije tijd, weg gaan uit "gebakken lucht" verkopen, ... Allemaal hebben ze echter op de een of andere manier spijt van het zo snel op te geven. Het gras is niet altijd groener aan de overkant .
    Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat mensen voor eeuwig in consulting moeten blijven meedraaien, integendeel. Ervaring in de industrie is onontbeerlijk. Maar ongeacht of het een job in consulting is of niet, vind ik een switch na 2-3j echt snel. Dit zou voor mij meer een keuze zijn als je de job écht niet graag doet. Een stap hogerop zetten na 2-3j consulting ervaring lijkt me eerder opportunistisch dan een goede carrièrekeuze. Just my two cents .

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Niet vergeten dat je 40 jaar moet werken, dus na 2-3 jaar weggaan is zonde.
    Ik zelf ben na 10 jaar weggegaan was net iets te laat maar aan het wachten op de juiste opportuniteit.

Dit is mijn verloop

5 jaar Brussel ( 2 jaar junior - 3 jaar senior): bruto was 2000-2200-2400-2700-3100 EUR
    4 jaar USA ( 2 jaar senior - 2 jaar manager): bruto was 6600 - 7000 - 9000 - 10500 USD
    1 jaar Zwitserland ( manager - snr manager) : bruto was 10800 CHF - 12500 CHF

Maand salaris (bruto): 2000 – 3100 EUR / 6600 – 10500 USD / 10800 - 12500 CHF
    Maand salaris (netto): 1500 – 2000 EUR / 4200 – 6700 USD / 7800 - 8800 CHF

Nu naar industrie voor 16.000 CHF, dus ieder moet zelf de keuze maken wanneer het juist is om te springen.
    Maar onderschat nooit de leercurve, zelfs na 5-8 jaar leer je elke dag superveel in Big4 en maakt je industrie waarde hoger en hoger.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Snel vraagje: Senior Consultant (7 jaar ervaring) bij Business Process Solutions, wat kan je daar verwachten als salarispakket én werkdruk (voornamelijk geïnteresseerd in aantal uren per week, verplaatsingen buitenland én mogelijkheid tot thuis werken). Alvast bedankt!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brython Bekijk bericht
    Vandaag heb ik als 27-jarige een nettoloon van €2.592 plus alle extralegale voordelen.
    Dat is ongetwijfeld een mooi pakket, maar ik denk dat je bedoelt "alle courant gegeven extralegale voordelen"

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brython Bekijk bericht
    Niet langer dan 2-3 jaar? Ben ik het totaal mee onns. Je hebt dan net een eerste "promotie" gekregen en krijgt wat meer verantwoordelijkheid. Als je na 2-3 jaar vertrekt, kan je beter niet in consulting starten imo. Het enige dat een overstap zou motiveren is een hoger loon. Dit laatste is echter relatief als je de jaarlijkse loonstijging vergelijkt tussen de industrie en consulting. Persoonlijk vind ik mijn job net interessanter worden omdat je na een aantal jaren ook verantwoordelijkheid krijgt over een project en team. De eerste jaren kan je het onderscheid maken door hard te werken maar die vlieger gaat minder op naarmate je langer meedraait. Mensen aansturen en gelukkig houden op een project is een heel andere zaak en geeft een nieuwe dimensie aan mijn job. Op basis van sollicitaties bij andere bedrijven en gesprekken met vrienden en kennissen in de industrie zou ik dergelijke verantwoordelijkheden (i.e., de grootte van de projecten en teams die ik stuur) niet krijgen in de industrie.

Ik vind het persoonlijk altijd zonde als mensen zo vroeg vertrekken. Al degene die ik nadien nog gesproken heb, spreken over een keuze gedreven door een drang naar meer geld, vrije tijd, weg gaan uit "gebakken lucht" verkopen, ... Allemaal hebben ze echter op de een of andere manier spijt van het zo snel op te geven. Het gras is niet altijd groener aan de overkant .
    Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat mensen voor eeuwig in consulting moeten blijven meedraaien, integendeel. Ervaring in de industrie is onontbeerlijk. Maar ongeacht of het een job in consulting is of niet, vind ik een switch na 2-3j echt snel. Dit zou voor mij meer een keuze zijn als je de job écht niet graag doet. Een stap hogerop zetten na 2-3j consulting ervaring lijkt me eerder opportunistisch dan een goede carrièrekeuze. Just my two cents .
    Vanaf senior niveau worden overuren niet langer uitbetaald. In ruil daarvoor krijg je de normale jaarlijkse loonsstijging (200EUR) en een bonus (hoeveel euro is dat eigenlijk)?
    Ik hoor verschillende seniors klagen dat men minder verdient dan het jaar daarvoor (net omwille van de overuren die niet meer worden verrekend);
    Een daling in nettoloon (kwalitatief gezien per gepresteerd werkuur) lijkt voor mij wel een voordehandliggende reden te zijn dat zovelen in hun senior promotie jaar stoppen...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat zijn de ervaringen bij de Tax & Legal departementen van de Big Four? Mensen die kennis/ervaring hebben over mogelijke jobinhoud, loon, promoties, sfeer,...?

Pagina 122 van 165 Eerste ... 2272112118119120121122123124125126132 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten