Huybie_3's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Vreemd, ik stond op plaats 5(Inactief, wat dat ook betekent?!) En nu sta ik terug op plaats 23 (actief), mijn initiële plaats.
    Weet iemand hier wat dit betekent?

marbs's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dag iedereen,

Zoals enkele andere hier ben ik ingeschreven voor Douane en accijnzen niveau B.
    Enkele weken geleden heb ik mijn generieke screening positief afgerond.
    Ik heb gisteren ook een mail gehad dat proef 2 niet zal doorgaan en we rechtstreeks naar het interview zullen gaan. Deze zal voor mij eind oktober plaatsvinden.

Nu had ik wel nog enkel vragen In verband met de selectie/opleiding en jobinhoud.

1) Selectie: Wat verwachten ze juist tijdens het interview? Op Selor kan je wel een korte samenvatting vinden van de belangrijke punten maar dit lijkt mij toch maar een minieme uitleg. Dat motivatie belangrijk is spreekt voor zich, maar verwachten ze ook dat je veel over Douane zelf weet? Ik heb namelijk 2 bachelors maar geen enkele met een achtergrond waar ik een vak Douane of iets soortgelijks heb gehad. iemand een idee waar ik hier een goede samenvatting/info over kan vinden die nodig zal zijn voor tijdens het interview?

Graag zou ik ook weten wat nog belangrijk is buiten de motivatie en eventuele kennis over Douane. Eventuele voorbeeldvragen zouden ook altijd handig zijn.

2) Opleiding: Eens aangeworven, hoelang duurt de opleiding ongeveer en ik begrijp uit vorige reacties dat je een voorkeur mag geven van waar je deze wilt volgen? Ik kom namelijk uit Leuven dus voor mij zou Zaventem de beste oplossing zijn. Mag ik bijvoorbeeld weigeren als ze mij naar Antwerpen zouden sturen? En zo ja, word ik dan uitgesloten of heb ik de kans dat ze mij terugbellen wanneer er wel een mogelijkheid is in de buurt van Zaventem?

3) Jobinhoud: Op selor blijft ik een beetje op mijn honger zitten in verband met de jobinhoud. Kan iemand of kan ik ergens een meer uitgebreide tekst vinden van wat een Bachelor Douane nu juist moet doen? Ik zou graag weten welke verschillende jobs je allemaal hebt binnen de Douane en waar je meestal zal geplaatst worden als beginnend werknemer.

Nog een laatste vraag: klopt het ook dat je in Zaventem (Brussel) vaak shiften hebt van 12 uren? Ik zou dat namelijk een leuk gegeven vinden. En zo ja, werk je dan 3 x 12 uur per week en 4 dagen vrij of werkt dat anders? Kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor 2 keer 12 uur te werken in het weekend en de rest dan vrij te hebben?

Alvast bedankt voor verdere info!

Marbs
    Laatst gewijzigd door marbs; Vandaag om 10:21

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marbs Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

1) Selectie: Wat verwachten ze juist tijdens het interview? Op Selor kan je wel een korte samenvatting vinden van de belangrijke punten maar dit lijkt mij toch maar een minieme uitleg. Dat motivatie belangrijk is spreekt voor zich, maar verwachten ze ook dat je veel over Douane zelf weet? Ik heb namelijk 2 bachelors maar geen enkele met een achtergrond waar ik een vak Douane of iets soortgelijks heb gehad. iemand een idee waar ik hier een goede samenvatting/info over kan vinden die nodig zal zijn voor tijdens het interview?

Graag zou ik ook weten wat nog belangrijk is buiten de motivatie en eventuele kennis over Douane. Eventuele voorbeeldvragen zouden ook altijd handig zijn.
    https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod
    bij mij hebben ze gevraagd naar de taken (de missie) van de douane, en over de diensten van de FOD Financiën (waar douane onder valt). Dat vind je gewoon terug op hun site.
    het eerste deel van het interview gaat over die motivatie, dan vragen ze naar uw redenen waarom ge solliciteert, en of je wel moeite gedaan hebt voor dat interview
    tweede deel gaat over ervaring: met conflictsituaties, samenwerken met collega's, etc. alles wat relevant kan zijn voor de job.

2) Opleiding: Eens aangeworven, hoelang duurt de opleiding ongeveer en ik begrijp uit vorige reacties dat je een voorkeur mag geven van waar je deze wilt volgen? Ik kom namelijk uit Leuven dus voor mij zou Zaventem de beste oplossing zijn. Mag ik bijvoorbeeld weigeren als ze mij naar Antwerpen zouden sturen? En zo ja, word ik dan uitgesloten of heb ik de kans dat ze mij terugbellen wanneer er wel een mogelijkheid is in de buurt van Zaventem?
    opleiding weet ik zelf niet, ik wacht nog op plaatsing.
    Maar je kan wel zelf een voorkeur geven. Als je hoog genoeg staat op de lijst zal je die wel krijgen, vermoed ik. Ik had als eerste optie Zaventem gegeven, en nu hebben ze het in alle correspondentie over "aanwerving zaventem", maar nog niks officieel.

over die 12u shiften, pin u daar niet te hard op vast. ik weet niet hoe dat bij de douane zit, maar ga er niet van uit dat je altijd zo'n lange shiften gaat doen, of dat je dan 3 dagen per week gaat werken

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marbs Bekijk bericht
    Dag iedereen,

Zoals enkele andere hier ben ik ingeschreven voor Douane en accijnzen niveau B.
    Enkele weken geleden heb ik mijn generieke screening positief afgerond.
    Ik heb gisteren ook een mail gehad dat proef 2 niet zal doorgaan en we rechtstreeks naar het interview zullen gaan. Deze zal voor mij eind oktober plaatsvinden.

Nu had ik wel nog enkel vragen In verband met de selectie/opleiding en jobinhoud.

3) Jobinhoud: Op selor blijft ik een beetje op mijn honger zitten in verband met de jobinhoud. Kan iemand of kan ik ergens een meer uitgebreide tekst vinden van wat een Bachelor Douane nu juist moet doen? Ik zou graag weten welke verschillende jobs je allemaal hebt binnen de Douane en waar je meestal zal geplaatst worden als beginnend werknemer.

Nog een laatste vraag: klopt het ook dat je in Zaventem (Brussel) vaak shiften hebt van 12 uren? Ik zou dat namelijk een leuk gegeven vinden. En zo ja, werk je dan 3 x 12 uur per week en 4 dagen vrij of werkt dat anders? Kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor 2 keer 12 uur te werken in het weekend en de rest dan vrij te hebben?

Alvast bedankt voor verdere info!

Marbs
    Naast de juiste motivatie is het ook interessant om het organogram van de Douane te kennen. Weet voor welke dienst je solliciteert, weet wie de administrateur generaal is, weet wie de minister van Financiën is, weet wat zowat de kerntaken zijn van de douane,...
    Daarnaast verloopt zo'n interview altijd via de star-methode.
    Wanneer je aangeworven wordt begin je onmiddellijk op je standplaats waarbij je dan om de zoveel weken een paar dagen/weken naar de opleiding moet, zeker in je eerste stagejaar.
    Je kan er voor kiezen om een jobaanbieding te weigeren indien dit niet je voorkeurplaats is zonder gevolg dacht ik maar daar weet ik het fijne niet van.
    Jobinhoud is afhanlijk van de dienst waar je terecht komt.
    In Zaventem hebben alle diensten door de week 8 uren shiften, in het weekend zijn er sommige diensten die 12 uren shiften werken.
    In Brussel is het de CRC dienst die continu 12 uren shiften draait.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    rechtstreeks van eerste ronde naar de interviews??
    Tja, zo wordt het wel heel makkelijk natuurlijk.

Robin75's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rasetsu Bekijk bericht
    Er zijn niet zoveel geînteresseerden voor shiftdiensten als voor dagdiensten. Doe er nog de gebrekkige bereikbaarheid bij en de goede kans op een kutjob met continu rechtstaan.
    Daar zit je niet op te wachten met een bachelor.
    ben universitair en ben ook gewoon als B niveau nu bezig hoor.
    Ik zit een ganse tijd hoor, geen spataders van heel de dag recht te staan...
    en een kutjob, ach ja..

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk bericht
    Ik ben in jan-feb ergens begonnen aan een B procedure en geslaagd in juni.
    Heb ook geen 2e testmoment moeten doen, direct naar het interview dus en geslaagd in juli.

Stond op een lijst rond de 58e plaats...
    De aanbieding laten verstrijken omwille van het woon-werk issue.
    Ik heb geen auto, nooit nodig gehad en voor deze job heb je ALTIJD een auto nodig om gemakkelijk te zijn.
    Het werd hier gezegd reeds (lees mijn recente posts hier) én heb contact op genomen met de douane zelf.
    Vergeet niet dat je ook mogelijks shiften moet doen he, openbaar vervoer is dan niet de betrouwbaarste naar afgelegen plaatsen in het midden van de nacht.

Heb dat nu opgelost, private lease, en ben ondertss opgeschoven naar plaats 14
    De oude lijsten krijgen voorrang en worden opgevuld met mensen die recent meedoen.
    Dus da gaat nog maanden (half jaar?) duren voordat de mensen die nu slagen voor het interview ook effectief gaan mogen beginnen met de job?

Pagina 264 van 264 Eerste ... 164214254260261262263264

Regels voor berichten