Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0

Rechten of psychologie studeren?

hoi allemaal,
    ik zit nu in m'n laatste jaar economie moderne talen en moet dus een studiekeuze maken. ik heb geen idee wat ik later wil worden, en kies dus liefst voor een richting waarmee ik nog veel kanten opkan.
    ik heb al vele brochures bekeken en zaken opgezocht, en er blijven twee studierichtingen over die me interesseren: rechten & psychologie
    maar in de boekjes staan ze natuurlijk allebei mooi uitgelegd.
    iemand van jullie die deze richting doet en me hier iets meer over kan vertellen?
    (de leukste/lastigste vakken, veel studeren?, blij van je keuze?, ...)
    no votes  

Profitable's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Raar dat je tussen zo'n 2 uiteenlopende richtingen twijfelt..

Een vriend van mij doet rechten aan de KUL en komt uit latijn-wiskunde.
    Rechten = veel studeren en je moet ook inzicht hebben in het hele rechtssysteem. Er zitten sowieso wel rechtenstudenten hier die het beter zullen verwoorden, maar hoe ik het zie is dat rechten absoluut niet gemakkelijk is en zeker voor iemand die eco-mt gedaan heeft en het dus niet gewoon is om veel en regelmatig te studeren.
    Pas op, ik heb ook Eco-MT gedaan, dus ik weet wat voor personen die richting volgen. Tenzij je echt primus van de klas bent (en dan nog), zou ik niet voor rechten kiezen.

Psychologie doet een vriendin van mij. Allemaal leuk en boeiend, maar ze zegt zelf dat ze haar toekomst niet rooskleurig ziet. Een job vinden die aansluit bij uw studies waar er elk jaar honderden afstuderen... succes!

Aangezien je zo een 2 uiteenlopende keuzes hebt, lijkt het mij dat je nog geen duidelijk toekomstplan hebt. Denk eerst hier eens over na en kies dan de gepaste richting.

Voor Eco-MT zou ik, moest economie u interesseren, Handelswetenschappen, TEW (als wiskunde geen probleem is) aanraden. Andere klasgenoten doen nu Taal en letterkunde, lerarenopleiding, geschiedenis,...
    Met TEW/Handelswetenschappen kan je bijvoorbeeld nog in de Human Resources gaan werken (worden zelfs verkozen boven echte bedrijfspsychologen) of als je voor accountancy of fiscaliteit kiest als afstudeerrichting kan je ook een carrière gericht op belastingen of audit beginnen.

Maw: zeer brede opleidingen en je beslist pas in uw laatste 2 jaar welke kant je op wilt. In de eerste 2 jaren krijg je van elke afstudeerrichting een voorproever
    Life is all about being Profitable.
    no votes  

iTrader
    0
    wel, het liefst zou ik later iets zelfstandigs doen (eigen winkel/ bed & breakfast)
    maar moest dit niets worden, heb ik toch liever een mooi plan B..
    psychologie lijkt me een boeiende richting, ik heb al lang spijt dat ik niet voor humane wet heb gekozen, maar ik was altijd goed in eco dus bleef ik maar in die richting.
    toch zie ik het niet zitten om nu verder te gaan in een economische richting (ook deels door de wiskunde)
    als ik kijk naar de toekomst stel ik me ook wel vragen bij een psychologische richting,
    maar op een hr-afdeling van een bedrijf werken of als headhunter etc lijkt me ook wel wat, en deze mensen hebben meestal een psychologie diploma.
    no votes  

xversex's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eerst en vooral zou ik willen zeggen dat rechten toch echt niet te onderschatten is. Rechten is (imo) zwaar underrated.

@ Profitable: waarom is rechten quasi onmogelijk vanuit eco-talen? Voor rechten is toch geen voorkennis vereist, enkel een sterk doorzettingsvermogen? Maat van mij zit in 3e jaar rechten Ugent en komt uit eco-talen, hij heeft ook nooit veel herexamens gehad, maar hij is wel een goede student.

Voor rechten is er echter geen voorkennis vereist. 't Belangrijkste voor rechten lijkt me de inzet, het doorzettingsvermogen én de interesse.
    .
    no votes  

iTrader
    0
    Dan lijkt mij Handelswetenschappen ideaal eigenlijk...
    Wiskunde is niet overdreven moeilijk lijkt mij (afgaand op verhalen van vrienden en hier op het forum).

Nuja als ge niet graag economie doet houdt het verhaal wel op...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xversex Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Eerst en vooral zou ik willen zeggen (net zoals Profitable zei) dat rechten toch echt niet te onderschatten is. Rechten is (imo) zwaar underrated.

@ Profitable: waarom is rechten quasi onmogelijk vanuit eco-talen? Maat van mij zit in 3e jaar rechten Ugent en komt uit eco-talen, hij heeft ook nooit veel herexamens gehad, maar hij is wel een goede student.

Voor rechten is er geen voorkennis vereist. 't Belangrijkste voor rechten lijkt me de inzet, het doorzettingsvermogen én de interesse.
    Uit eigen ervaring weet ik dat mensen die in Eco MT zitten vaak weinig moeten leren om erdoor te komen, omdat het vergeleken met andere richtingen zwaarder is. Je ontwikkelt geen zelfdiscipline om te studeren elke dag, iets wat toch nodig is als je een richting als rechten gaat doen lijkt mij. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als ik naar de medestudenten kijk doet er geen één een zware richting, buiten 2 anderen die met mij TEW begonnen zijn.

Aangezien de TS ook meer interesse toont in psychologie denk ik niet dat de interesse/doorzettingsvermogen op de juiste plaats zit.
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Profitable Bekijk bericht
    Uit eigen ervaring weet ik dat mensen die in Eco MT zitten vaak weinig moeten leren om erdoor te komen, omdat het vergeleken met andere richtingen zwaarder is. Je ontwikkelt geen zelfdiscipline om te studeren elke dag, iets wat toch nodig is als je een richting als rechten gaat doen lijkt mij.
    dit klopt inderdaad, ben helemaal niet iemand die elke dag studeert of z'n lessen herhaalt, en merk ook dat in drukke periodes dit voor mij nogal moeilijk is.
    maar ik weet natuurlijk ook dat ik er volgend jaar niet kom met de dag voor het examen te beginnen leren, dus zal ik wel een tandje bijsteken
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cath Bekijk bericht
    dit klopt inderdaad, ben helemaal niet iemand die elke dag studeert of z'n lessen herhaalt, en merk ook dat in drukke periodes dit voor mij nogal moeilijk is.
    maar ik weet natuurlijk ook dat ik er volgend jaar niet kom met de dag voor het examen te beginnen leren, dus zal ik wel een tandje bijsteken
    Wees gerust, dat zal niet gebeuren Dacht ik ook wel, maar ik doe nog steeds gewoon genoeg om "erdoor te zijn". Als ik medestudenten nu zie die elke dag alles bijhouden, elke les uitleg vragen, actief meewerken in de les,... respect hoor. Ik kan het niet

Maar langs de andere kant, onderscheiding of geen onderscheiding is niet hetgene dat telt in het bedrijfsleven. Ik heb al een contract bij de Big4, terwijl die studenten de kat uit de boom kijken en zich volledig focussen op het halen van hoge cijfers. Ze zullen ook wel een job vinden, maar ik zal ook wel slagen
    no votes  

Vincort's schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    Waarom dan geen psychologie? Een diploma bedrijfspsychologie lijkt me geen absoluut k*tdiploma, en ook hier: mits de interesse en inzet zou dit wel moeten kunnen lukken...
    no votes  

Racing_Genk's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Wees gerust, dat zal niet gebeuren Dacht ik ook wel, maar ik doe nog steeds gewoon genoeg om "erdoor te zijn". Als ik medestudenten nu zie die elke dag alles bijhouden, elke les uitleg vragen, actief meewerken in de les,... respect hoor. Ik kan het niet
    Dikste zever ooit

Ik deed vorig jaar int middelbaar gene klop. Ik had 62 procent uiteindelijk en mocht blij zijn dat ik geen herexamens had..

Nu dit jaar unief leer ik om de één of andere reden juist veel, echt het tegenovergestelde van vorig jaar.. Wrs omdat ik weet dat het nu nie meer gaat zonder te leren + kvind het interessanter dan vorig jaar. Dus op voorhand zeggen dat ge uzelf iets wijsmaakt als ge zegt da ge meer gaat leren is onzin imo

@topic: ik zou voor rechten kiezen, meer werkgelegenheid. Maar zoals gezegd zult ge dan wel veel moeten studeren. Ziet ge da nie zitten, zou ik hogeschool (rechtspraktijk?) ofzo iets doen
    no votes  

Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Profitable Bekijk bericht
    Psychologie doet een vriendin van mij. Allemaal leuk en boeiend, maar ze zegt zelf dat ze haar toekomst niet rooskleurig ziet. Een job vinden die aansluit bij uw studies waar er elk jaar honderden afstuderen... succes!
    ...

Met TEW/Handelswetenschappen kan je bijvoorbeeld nog in de Human Resources gaan werken (worden zelfs verkozen boven echte bedrijfspsychologen)
    misschien omdat ze niet genoeg bedrijfspsychologen vinden ^^
    als het over werkgelegnheid gaat, vindt ge als bedrijfspsycholoog meestal wel vrij snel werk

het is vooral bij klinische psychologie dat het wat moeilijker gaat, en dan moeilijker in de zin van: niet direct een job vinden die gij per se wilt/ in uw interessegebied ligt
    er zijn zoveel onderverdelingen waar ge als klinische psycholoog aan de slag kunt (CLB, ziekenhuizen/neuropsychologie, zelfstandig therapie, diagnostiek, kinderen, volwassenen, welke stroming (psycho-analyse, gedragstherapie, relatietherapie, ...)
    no votes  

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tha_nOn Bekijk bericht
    ...
    rechten is beter dan psychologie voor werkzekerheid... die cijfers zijn hier al genoeg op't forum gepost.
    no votes  

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    88 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cath Bekijk bericht
    (de leukste/lastigste vakken, veel studeren?, blij van je keuze?, ...)
    Voor rechten:

- Leukste vakken zijn imo de rechtsvakken die je krijgt. Daarnaast heb je nl veel algemene vakken zoals filosofie e.d., maar ook economie. Verder krijg ook een serieuze portie geschiedenis.

- Het is inderdaad vrij veel studeren. 't Is niet allemaal puur vanbuiten blokken, maar ook leren werken met het recht (hangt uiteraard af van het vak).

- Jups, nog geen seconde spijt van gehad .

Later meer kans op werk zou btw niet je enigste reden moeten zijn, interesse gaat voorop.
    no votes  

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bladwijzer Bekijk bericht
    rechten is beter dan psychologie voor werkzekerheid... die cijfers zijn hier al genoeg op't forum gepost.
    Bij beide is er werkgelegenheid genoeg hoor.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    no votes  

Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bladwijzer Bekijk bericht
    en gelijk ik zei kunt ge psychologie niet in zijn geheel valideren aan de hand van die cijfers
    bedrijfspsychologie en experimentele psychologie staan er een pak beter voor dan klinische psychologie, maar die wegen minder door in de algemene cijfers omdat klinische de grootste afstudeerrichting is
    en als ge bij klinische u een beetje flexibel opstelt is dat ook ni zo'n groot probleem, maar der zijn er gewoon veel die per se enkel in de richting zoeken die ze willen

en gezien de TS meer richting bedrijfsspychologie wilt gaan, zijn de algemene cijfers ni bepaald interessant eh
    no votes  

iTrader
    0
    Ik zou misschien ook eerder richting Handelswetenschappen ed. denken.
    Deze komen zeker ook in aanmerking bij de HR-dienst van ieder bedrijf, maar natuurlijk ook bij zoveel andere functies.

Bij psychologie ben je eerder "verplicht" naar de HR / psychologie kant te gaan.
    no votes  

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten