Pagina 74 van 75 Eerste ... 2464707172737475 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WHU Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb eens deftig dit topic bekeken, erg interessant! Ik heb wat vragen omdat ik over een aantal maanden afstudeer. Ik volg een bachelor opleiding elektromechanica (afstudeerrichting: meet- en regeltechniek).
    Ik wil stilletjes aan wat solliciteren op vacatures maar ik weet nog niet echt wat ik wil.

Mijn vragen dus:
    - Ik twijfel tussen E&I technician/meet en regeltechnieker of procesoperator. Wat zijn de pro's en contra's? Ik ben vooral geïnteresseerd in volgende parameters; loon, doorgroeimogelijkheden (als bachelor), stijging van loon en werkdruk.
    - Ik heb gehoord van wat vrienden en lees het hier ook terug dat bepaalde bedrijven wel degelijk veel minder uitbetalen dan anderen. (BASF erg laag, Evonik blijkbaar heel hoog etc.) Welke bedrijven betalen momenteel erg goed voor processoperators en meet en regeltechniekers?
    - Ik vind in deze topic veel lonen terug maar meestal gaat het om mensen zonder diploma/SIRA opleidingen. Wat voor loon kan ik als bachelor verwachten? Soortgelijk?
    - Wat doen jullie operators indien er niets hoeft te gebeuren? Ik zou graag mijn tijd toch wel nuttig besteden als dat kan.

Alvast bedankt, dit gaat me erg helpen met een uiteindelijke keuze van bedrijf en functie.
    In de chemie verdien je als procesoperator compleet hetzelfde als je dezelfde functie uitvoerd, ookal heb je een bachelor of niet.

Dat je sneller in aanmerking komt om door te groeien, daar zit wel in een verschil in. Of als je in de petrochemie wil werken, dan gaan ze je daar makkelijker aannemen dan iemand zonder bachelor. Maar dat is ook wel het enige verschil.

xxxracexxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    - Ik heb gehoord van wat vrienden en lees het hier ook terug dat bepaalde bedrijven wel degelijk veel minder uitbetalen dan anderen. (BASF erg laag, Evonik blijkbaar heel hoog etc.) Welke bedrijven betalen momenteel erg goed voor processoperators en meet en regeltechniekers?
    Klopt enkel als je startloon vergelijkt tussen evonik en basf.
    Na 10j dienst zal je loon op BASF hoger liggen.
    Bij evonik blijft je loon gelijk of je nu 1j kn dienst bent of 20j.
    Bij BASF komt er jaarlijks +/- 30€ (percentage dacht ik 1,5%) loon bij.
    Als je het verloop loon/dienstjaren ziet dan komt er op een bepaald moment een keerpunt waar je op BASF meer gaat verdienen en na verloop haal je de vorige jaren van evonik zelfs in.

Dus zeker niet blindstaren op nettolonen, maar het gehele plaatje bezien.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mijn vragen dus:
    1. Ik twijfel tussen E&I technician/meet en regeltechnieker of procesoperator. Wat zijn de pro's en contra's? Ik ben vooral geïnteresseerd in volgende parameters; loon, doorgroeimogelijkheden (als bachelor), stijging van loon en werkdruk.
    2.Ik heb gehoord van wat vrienden en lees het hier ook terug dat bepaalde bedrijven wel degelijk veel minder uitbetalen dan anderen. (BASF erg laag, Evonik blijkbaar heel hoog etc.) Welke bedrijven betalen momenteel erg goed voor processoperators en meet en regeltechniekers?
    3. Ik vind in deze topic veel lonen terug maar meestal gaat het om mensen zonder diploma/SIRA opleidingen. Wat voor loon kan ik als bachelor verwachten? Soortgelijk?
    4. Wat doen jullie operators indien er niets hoeft te gebeuren? Ik zou graag mijn tijd toch wel nuttig besteden als dat kan.

Alvast bedankt, dit gaat me erg helpen met een uiteindelijke keuze van bedrijf en functie.
    1. Wat de pro's en contra's zijn, kunnen wij niet zeggen. Een + bij mij, kan net een - zijn bij een u. Ifv u parameters zal het ook wat afhangen welk bedrijf.
    Als ik naar ons bedrijf kijk zou ik zeggen: Loon is meer als procesoperator (buiten de shiftvergoeding uiteraard), tel een 10% extra. Eenmaal als die achter bord kan zitten, wordt het verschil enkel groter. Doorgroeimogelijkheden of ingroeien in een andere functie zie ik vaker operators ipv techniekers voor die jobs. Stijging qua loon zie eerste puntje, werkdruk zal wel gelijk liggen.

2.Er zit veel verschil tussen de bedrijven qua verloning, evenals takenpakket. Als ik lonen vergelijk kijk ik meestal naar het totaal jaarloon en groei. De raffinaderijen zullen wel bij de betere horen. Zal ook wat afhangen of je kiest voor chemie of petrochemie. Wilt daarom niet zeggen dat chemie moet onderdoen van sommige bedrijven in petrochemie. Mijn broer heeft 2 weken terug een contract getekend in de chemie als technieker en was een proper startloon.

3. U diploma zal niets doen aan u verloning, je zult evenveel verdienen.

4. Eerste jaren zal dat vooral zelfstudie zijn, nadien besteedt je u tijd zo nuttig als je zelf wilt. Als je graag een job wilt hebben waarbij een baas tegen u moet zeggen wat je moet doen om nuttig bezig te zijn, zal het geen job voor u zijn. Bij mij varieert dat en zal dat afhangen waar ik zin heb op dat moment.
    Vandaag was een heel rustige dag en heb ik mij bezig gehouden met de volgende zaken (buiten het geen wat er diende te gebeuren).
    -In mijn zone een paar onveilige situaties in kaart brengen en werkaanvragen (bon) maken hoe dit aan te passen.
    -Een bon van mij nagekeken die was afgemeld (wilt zeggen dat die werkaanvraag is uitgevoerd.). Dan controleer en test ik datgene.
    -Heb ik mijn acta student beoordeelt.
    -Wat zelfstudie gedaan voor mijn volgende certificaat.
    -Heb tussendoor ook wat privé zaken gedaan en uiteraard met de collega's gelachen.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 19 januari 2020 om 01:32

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    -Wat zelfstudie gedaan voor mijn volgende certificaat.
    -Heb tussendoor ook wat privé zaken gedaan.
    Is dit iets wat acceptabel is in elk chemisch bedrijf of moet je wat geluk hebben met waar je terecht komt?

U diploma zal niets doen aan u verloning, je zult evenveel verdienen
    Dit was al mijn vermoeden, waar zitten dan wel de verschillen met een non-bachelor eens je in het bedrijf zit? Of heb ik net 3 jaar van mijn leven weggegooid

Er zit veel verschil tussen de bedrijven qua verloning, evenals takenpakket. Als ik lonen vergelijk kijk ik meestal naar het totaal jaarloon en groei. De raffinaderijen zullen wel bij de betere horen. Zal ook wat afhangen of je kiest voor chemie of petrochemie.
    Vind het zo gek dat er echt immense verschillen zijn. Heb al slechte dingen gehoord over de raffinaderijen qua veiligheid en mentaliteit maar ik weet ook niet meer wat ik nu wel of niet moet geloven. Raden jullie me aan om gewoon overal te solliciteren om achter het loonverschil/takenpakket te komen? Zie het nu niet zitten om dezelfde jobfunctie uit te voeren voor honderden euro's minder.

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is dit iets wat acceptabel is in elk chemisch bedrijf of moet je wat geluk hebben met waar je terecht komt?
    Ja, je krijgt veel vrijheid bij ons (Total) maar er wordt wel verwacht dat je daar verstandig met om gaat. Ik ben zelf trainingsverantwoordelijke voor mijn thuis-center en als ik merk dat iemand de kantjes er teveel afloopt dan zit er wel wat meer achter en ondervraag ik ze regelmatiger om de druk er wat op te houden. Bij 90% van de hulpoperators is dat niet nodig en zijn ze verstandig/volwassen genoeg om met die vrijheid om te gaan.

Dit was al mijn vermoeden, waar zitten dan wel de verschillen met een non-bachelor eens je in het bedrijf zit? Of heb ik net 3 jaar van mijn leven weggegooid
    Nee, als bachelor heb je een héél mooie basis, zeker als bachelor EM. Dat is een goede combinatie van theoretische kennis en praktische handigheid. Over het algemeen worden dat de beste operators heb ik zo het gevoel.

Vind het zo gek dat er echt immense verschillen zijn. Heb al slechte dingen gehoord over de raffinaderijen qua veiligheid en mentaliteit maar ik weet ook niet meer wat ik nu wel of niet moet geloven. Raden jullie me aan om gewoon overal te solliciteren om achter het loonverschil/takenpakket te komen? Zie het nu niet zitten om dezelfde jobfunctie uit te voeren voor honderden euro's minder.
    Wat heb je allemaal gehoord? Ik zal bevestigen, ontkennen of nuanceren
    Ik zou met jouw diploma enkel bij de raffinaderijen solliciteren als het is voor operator te worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DBK Bekijk bericht
    Wat heb je allemaal gehoord? Ik zal bevestigen, ontkennen of nuanceren
    Ik zou met jouw diploma enkel bij de raffinaderijen solliciteren als het is voor operator te worden.
    Ben nooit gedetailleerd ingegaan op bepaalde uitspraken en ze kwamen niet allemaal van operators maar vaak ook van techniekers. Wat ik vaak hoorde was dat het daar minder proper is als in lekken/plassen van producten en dat het daar in het algemeen meer geaccepteerd is dan bij niet raffinaderijen. En met die gedachte dus ook een slechtere mentaliteit qua veiligheid hadden.

Waarom enkel bij raffinaderijen solliciteren? Zoveel betere omgeving tegenover anderen?

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    .
    In het bedrijfsleven is het 10% diploma en 90% mentaliteit.
    Maar een diploma is vaak wel een goede indicatie van een goede mentaliteit.

Met deze uitspraak bewijs je vooral dat je niet de correcte mentaliteit hebt. Vergeet niet dat er een verschil zit tussen starten en eindigen. Operator is zo een functie waar lager geschoolden tot ingenieurs op hetzelfde niveau starten. Maar waar deze laatste wel de allergrootste kansen heeft om bovenaan te eindigen. Heel uw organogram moet ook gevuld zijn, dus ook de onderste laag.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Met deze uitspraak bewijs je vooral dat je niet de correcte mentaliteit hebt. Operator is zo een functie waar lager geschoolden tot ingenieurs op hetzelfde niveau starten.
    De uitspraak was dan ook sarcastisch, ik ben erg blij met de kennis en kansen die ik heb gekregen uit mijn bachelor. Echter dacht ik wel dat er een niveauverschil was bij het starten, ik heb namelijk van mensen gehoord dat ingenieurs/bachelors bijvoorbeeld veel sneller tot bordman kunnen raken (soms zelf starten?) terwijl lagergeschoolden vaak de ronden doen.

Maar nogmaals ik hoor vanalles en nogwat waaronder heel veel onzin, daarom ben ik ook hier met vragen

xxxracexxx's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij mij een grote reden om destijds bij evonik te starten en nadien bij Basf was omdat eens je daar begonnen was je niet echt afhing van examens. Bij de raffinaderijen kreeg je (toen, mss tegenwoordig niet meer) na vaste tijdstippen examens, was dat slecht kreeg je 1 herkansing en als dat ook niet goed was lig je buiten. Ook al ben je paar jaar aan het werk en door een bepaalde reden je niet erdoor geraakt met je bord opleiding dan lig je buiten. Die onzekere factor heb je in de 'gewone' chemie niet.

Wilt niet zeggen dat ik het niet wou of zou kunnen. Als ik wou was ik al 3j in de ploegleiding, dus aan kunnen ligt het niet, enkel het willen

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    De uitspraak was dan ook sarcastisch, ik ben erg blij met de kennis en kansen die ik heb gekregen uit mijn bachelor. Echter dacht ik wel dat er een niveauverschil was bij het starten, ik heb namelijk van mensen gehoord dat ingenieurs/bachelors bijvoorbeeld als bordman kunnen veel sneller tot bordman raken (soms zelf starten?) terwijl ondergeschoolden vaak de ronden doen.

Maar nogmaals ik hoor vanalles en nogwat waaronder heel veel onzin, daarom ben ik ook hier met vragen
    Er is ook een niveauverschil. Maar dat verschil is dan niet merkbaar op loon. Wel op doorgroeimogelijkheden.
    Maar alles is wel heel afhankelijk van hoe je zelf presteert.

Starten als bordman kan op sommige bedrijven financieel. Maar qua job ga je toch eerst in het veld moeten rondlopen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xxxracexxx Bekijk bericht
    Bij mij een grote reden om destijds bij evonik te starten en nadien bij Basf was omdat eens je daar begonnen was je niet echt afhing van examens. Bij de raffinaderijen kreeg je (toen, mss tegenwoordig niet meer) na vaste tijdstippen examens, was dat slecht kreeg je 1 herkansing en als dat ook niet goed was lig je buiten. Ook al ben je paar jaar aan het werk en door een bepaalde reden je niet erdoor geraakt met je bord opleiding dan lig je buiten. Die onzekere factor heb je in de 'gewone' chemie niet.
    Wow hier heb ik nog nooit van gehoord, iemand die dit kan bevestigen?

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ben nooit gedetailleerd ingegaan op bepaalde uitspraken en ze kwamen niet allemaal van operators maar vaak ook van techniekers. Wat ik vaak hoorde was dat het daar minder proper is als in lekken/plassen van producten en dat het daar in het algemeen meer geaccepteerd is dan bij niet raffinaderijen. En met die gedachte dus ook een slechtere mentaliteit qua veiligheid hadden.

Waarom enkel bij raffinaderijen solliciteren? Zoveel betere omgeving tegenover anderen?
    Minder proper hangt van het type installatie af, bij één met zware producten (genre topping, vacuüm destillatie, ontzwaveling van residu, etc...) ga je elk klein lekje dat er is geweest blijven zien op de beton en structuren waardoor het er allemaal vies uit ziet. Ik geef ook wel toe dat de meeste onder ons niet echt wakker liggen van een spindelpakking dat om de minuut een druppeltje lekt op een ongevaarlijke locatie van de het proces.
    Op het vlak van veiligheid is het heel hard verbeterd de laatste 20 jaar en is iedereen echt wel mee in het verhaal en doen we het zelfs beter dan het gemiddelde van de sector.
    Waarom de raffinaderijen? Complexiteit. Het is veel om te studeren, je leert veel verschillende 'fabrieken', je bent niet direct rond met je opleidingen. Wat ik hoor van mensen die kunnen vergelijken is dat alles veel groter en meer is in de petrol. Wat ook leuk meegenomen is dat de raffinaderijen het beste betalen.

De uitspraak was dan ook sarcastisch, ik ben erg blij met de kennis en kansen die ik heb gekregen uit mijn bachelor. Echter dacht ik wel dat er een niveauverschil was bij het starten, ik heb namelijk van mensen gehoord dat ingenieurs/bachelors bijvoorbeeld veel sneller tot bordman kunnen raken (soms zelf starten?) terwijl lagergeschoolden vaak de ronden doen.

Voor bordman te worden wordt enkel gekeken naar je capaciteiten en niet naar je diploma. Bij ons in de ploeg is ongeveer 25% ingenieur maar daar zit voorlopig niemand bij die kans maakt om bordman te worden. Terwijl er wel iemand die acta gedaan heeft klaar is voor promotie te maken. Sommige mensen hebben nu eenmaal feeling voor de job en sommige hebben dat niet.

Bij ons is dat niet het geval. Het gebeurt trouwens zelden dat iemand meer dan 2 keer een slechte test doet.

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Is hier toch ook niet het geval.
    Toen ik begon met werken was de helft van de buitenmannen +50 jaar (zijn serieus aan het verjongen door pensioen) en die gaan niet meer voor bordman gaan. Maw hebben die heel hun carrière door gebracht zonder te gaan voor bordman, voor hun waren er ook al veel op pensioen gegaan die nooit bordman zijn geweest.
    Er zijn er bij ons ook verschillende die bewust kiezen om niet voor bordman te gaan, alsook verschillende waarbij de leidinggevende zeggen dat die niet geschikte zijn.
    Dus die stelling klopt niet.

Examens worden afgenomen (zoals andere bedrijven) en als je echt niet slaagt, dan zullen ze u intern verplaatsen voor een andere job, maar dat wilt dan ook gewoon zeggen dat je echt niet thuis hoort in een job als operator. Om eerlijk te zijn heb ik ook niet graag een collega die zijn job niet deftig kan uitvoeren, want dat belast enkel maar de ploeg meer.
    Bij mij weten is er nog nooit iemand ontslagen, omdat die niet slaagde voor zijn test. Ik ken er wel waar ze een andere job intern voorstelde, maar dan zijn we over uitzonderingen bezig en waar de aanwerving een fout hebben begaan.
    Ik vind echt wel dat ze heel goed omgaan met hun personeel, ze zullen u nooit afdanken, zullen altijd meekijken naar een oplossing.

Heb toevallig 2 weken geleden nog een gerucht gehoord van iemand.
    Raffinaderij waren zeveraars, omdat zijn zoon niet was aangenomen, omdat deze geen studie had gedaan waarbij de raffinaderij een subsidie krijgt. Ze nemen daar enkel volk aan die een opleiding hebben gedaan waarbij ze een subsidie hebben gekregen.
    Als ik dan zijn naam zeg bij de verantwoordelijke van de aanwerving, heb ik wel een vermoeden waarom die dat zegt. Sollicitatie was niet goed en waarschijnlijk een verhaal verzonnen thuis, omdat hij beschaamd was.
    Tja dan verschiet ik er niet van dat je veel cowboy verhalen hoort en op de duur alles een leven gaat leiden.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 20 januari 2020 om 01:25

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bedankt iedereen ik heb het gevoel dat ik het allemaal wat door begin te hebben nu. Mijn voorkeur gaat toch wel wat meer richting procesoperator.
    Nog een laatste vraag dan, tijdens de sollicitatie, wat zijn technische vragen die ik kan verwachten? Zo kan ik wat inschatten hoe hoog/laag het niveau ligt.

KingNine's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand interesse in VAPRO B PROCES OPERATOR cursussen? Heb er hier nog liggen van mijn opleiding, betreft: procestechnieken 1& 2, chemie, wiskunde, fysica, meet en regel 1&2, elektriciteit.

Alles in topstaat.

Pagina 74 van 75 Eerste ... 2464707172737475 Laatste

Regels voor berichten