Pagina 3 van 227 Eerste 12345671353103 ... Laatste

iTrader
    0
    Zever in pakskes, zo zit het bij de Vlaamse (maar voor zover ik weet ni bij de federale): Als uw trein meer dan 30min retard heeft, dan moet ge een attest van vertraging in het station gaan halen, een regularisatieformulier invullen en ingeven samen met het attest. Dan wordt dit van u prikklok afgetrokken, maar er wordt niet hoedanook per maand 30min afgetrokken.
    Op de site van de Vlaamse belastingdienst wordt dit nochtans uitdrukkelijk vermeld: Werktijden binnen de Vlaamse Belastingdienst | FIN-site | Internet van de Vlaamse overheid
    Het gaat zelfs niet om een half uur, zoals ik eerder dacht, maar om één uur per maand dat je "cadeau" krijgt om treinvertragingen te compenseren. Het zal misschien wel niet voor alle Vlaamse ambtenaren gelden.

PS, als ik mag vragen, maar ik bemerk dat je het er toch moeilijk mee hebt om dagelijks zo lang onderweg te zijn, waarom dan toch de beslissing om in Brussel te werken? Of ben je misschien van plan om binnenkort iets dichter te gaan wonen?
    Ik vind het inderdaad niet fijn om lang onderweg te zijn. Vandaar mijn vraag of er binnen enkele jaren een reële mogelijkheid bestaat om dichter bij huis te werken. Een paar jaren in Brussel werken, vind ik niet erg, maar op termijn wil ik dichter bij huis werken. Ik weet dat vele mensen het geen probleem vinden uren onderweg te zijn, maar ik ken ook een aantal mensen die een aanzienlijk stuk van hun loon hebben opgegeven om dichter bij huis te gaan werken. Dat is een persoonlijke voorkeur.

iTrader
    0
    Ik merk dat er velen zich afvragen waarom ik bij de overheid wil werken.
    Wel, ik heb eerst en vooral veel goede reacties gehoord van jonge mensen die bij de overheid werken. Ik ken ook enkelen die de overstap van privé naar de overheid hebben gemaakt en zeer tevreden zijn. Zij vinden ook dat het beeld van de luie ambtenaar en de logge ministeries fel overdreven is. Maar ik moet er meteen bij vertellen dat niemand onder hen bij Financiën werkt. En dat is het juist het ministerie waar dat idee van "ambtenarenmentaliteit" het sterkt aanwezig is. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel over de concrete ervaring van ambtenaren die bij deze FOD werken.
    Ten tweede vind ik het startersloon bij de overheid heel aantrekkelijk in vergelijking met de privé.
    Ten derde vind ik het ook feit dat je vele opleidingen kan volgen die dan nog eens aanleiding geven tot loonsverhoging heel positief. Het systeem van bevordering via examens vind ik nog altijd het meest eerlijke. Er zijn hier dan wel reacties dat je politiek connecties moet hebben, maar dat geldt denk ik alleen maar voor de hoogste posten.
    En gaat het er in de privé dan zoveel eerlijker aan toe? Hoeveel hardwerkende mensen worden echt beloond voor wat ze doen? Vele mooie plaatsen in de privé gaan ook naar de mensen met de meeste connecties en degenen die zichzelf goed kunnen voorstellen en mooi kunnen praten.

Verlofdagen en recupdagen zijn zeker niet de voornaamste reden om bij Financiën te gaan werken, want ik ken genoeg mensen in de privé die veel meer dan 26 dagen verlof hebben, dus daarvoor moet ik het niet doen. Ik gewoon even informeren hoe het zat met de overuren, ook omdat 26 dagen verlof niet zo heel veel is.

iTrader
    0
    Een prikklok is wel 't meest eerlijke systeem natuurlijk. Alleen bestaat het gevaar dat werknemers dan gewoon een uurke extra gaan zitten tokkelen voor de schijn om toch maar hun dagje recup te kunnen halen.
    Waar ik werk mag je alleen overuren doen als die op voorhand (??) worden goedgekeurd. lol.

xDama's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daphje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Op de site van de Vlaamse belastingdienst wordt dit nochtans uitdrukkelijk vermeld: Werktijden binnen de Vlaamse Belastingdienst | FIN-site | Internet van de Vlaamse overheid
    Het gaat zelfs niet om een half uur, zoals ik eerder dacht, maar om één uur per maand dat je "cadeau" krijgt om treinvertragingen te compenseren. Het zal misschien wel niet voor alle Vlaamse ambtenaren gelden.
    Bij de Vlaamse Overheid krijg je inderdaad elke maand 1 extra uur ter compensatie van vertragingen van de trein e.d. Echter is dat in mijn geval maar een magere troost, aangezien ik per maand toch zeker 2 uur verlies. Maar kom, het is iets.

Alsook heb je, zoals hier al eerder vermeld was, bij een vertraging van 30 min. recht om deze 30 min. terug te recupereren van je prikklok. Je moet dan enkel een regularisatieformulier invullen en afgeven op je secretariaat, de rest wordt automatisch gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiles_ Bekijk bericht
    Een prikklok is wel 't meest eerlijke systeem natuurlijk. Alleen bestaat het gevaar dat werknemers dan gewoon een uurke extra gaan zitten tokkelen voor de schijn om toch maar hun dagje recup te kunnen halen.
    Waar ik werk mag je alleen overuren doen als die op voorhand (??) worden goedgekeurd. lol.
    Bij ons, op het Ministerie van Onderwijs & Vorming, mag je per dag maximaal 9 uur werken én je moet daarvoor in principe toestemming krijgen van je afdelingshoofd. Je kan niet zomaar 5 dagen 9u op bureau zijn, om dan de volgende maand van die uren te genieten. Maar ik spreek nu voor mezelf, maar vaak ben ik om 17u ook klaar met mijn werk en is het niet meer de moeite om nog met iets nieuws te beginnen. Dan vul ik die laatste 20 min. ook gewoon mijn tijd.

Overigens hebben wij ook geen 'recup' met die overuren, alle uren die we op overschot hebben, kunnen we gebruiken om eens vroeger door te gaan, maar het is niet dat je per 7u36 overuren een dag extra verlof hebt. Maar ik begin elke dag om 8u35 en ik werk 2 dagen tot 17u20 en 3 dagen tot 16u20 en dan komen mijn uren min of meer uit.

Ik heb het daar al genoeg aan die prikklok gezien, mannen met 400-500 uren in overschot, maar waarom je dat in godsnaam zou doen?

iTrader
    0
    @xDama, Ik heb al gehoord dat de arbeidsvoorwaarden aan de Vlaamse overheid heel goed zijn, maar het feit dat je geen overuren kan recupereren is inderdaad een nadeel. Langs de andere kant heb je wel 35 dagen verlof, dus ik zou dat persoonlijk niet zo erg vinden. Ik zou heel graag aan de Vlaamse overheid werken, maar daar zijn weinig vacatures, zeker voor statutair personeel.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Smiles_ Bekijk bericht
    Of elke dag een kwartier langer op 't wc gaan zitten om vrijdag een uur vroeger naar huis te kunnen.

xDama's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    @xDama, Ik heb al gehoord dat de arbeidsvoorwaarden aan de Vlaamse overheid heel goed zijn, maar het feit dat je geen overuren kan recupereren is inderdaad een nadeel. Langs de andere kant heb je wel 35 dagen verlof, dus ik zou dat persoonlijk niet zo erg vinden. Ik zou heel graag aan de Vlaamse overheid werken, maar daar zijn weinig vacatures, zeker voor statutair personeel.
    Ik heb inderdaad niet te klagen. Er zijn betere jobs, zowel inhoudelijk als qua verloning, maar met mijn Bachelordiploma ben ik met mijn gat in de boter gevallen. Ik ben dus ruim tevreden.

Je kan inderdaad geen uren recupereren, maar dat is voor mijn geen probleem. Ik plan mijn werkweek zodanig, dat ik altijd balanceer tussen 1 en 4 'overuren'. Zo kan ik elke week minimum 2 dagen vroeger door en soms zelfs een volledige week. Het is maar hoe je het zelf regelt.

Qua vacatures zou het nochtans moeten meevallen. Hier op Onderwijs en Vorming zijn er de laatste 3 maand echt heel veel nieuwe mensen bijgekomen en blijkbaar willen ze in de nabije toekomst nog meer volk aanwerven. Jobpunt Vlaanderen is daarvoor de ideale bron.

Statutaire vacatures ga je wel maar zelden nog zien voor de Vlaamse Overheid. Bijna alle nieuwe WN worden als contractueel voor 1 jaar binnengehaald. Echter vertellen ze wel al van dag 1, dat als je je werk goed doet, je een volledige carrière kan/mag werken waar je zit, met vrijheid tot eventuele promoties e.d. Na mijn 1e jaar zal ik een contractueel van onbepaalde duur worden en als ik dit jaar nog mijn generieke proeven meedoe, dan ben ik statutair.
    Laatst gewijzigd door xDama; 13 april 2011 om 09:34

iTrader
    5 (100%)
    Blijft me toch verbazen hoor, al dat geregel met overuren, recup, treincompensaties, mensen die op een normale werkdag om 9u starten en al om 16u op hunne trein staan te wachten,...
    Niet enkel bij overheidsinstanties, ook bij sommige multinationals.

Werkt volgens mij goede prestaties of een efficiënte overheid/bedrijf niet echt in de hand.

xDama's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk bericht
    Blijft me toch verbazen hoor, al dat geregel met overuren, recup, treincompensaties, mensen die op een normale werkdag om 9u starten en al om 16u op hunne trein staan te wachten,...
    Niet enkel bij overheidsinstanties, ook bij sommige multinationals.

Werkt volgens mij goede prestaties of een efficiënte overheid/bedrijf niet echt in de hand.
    Dus, als je 7u/dag werkt kan je niet goed/efficiënt werken? Sommige mensen hebben nu eenmaal nog andere dingen in hun leven dan 12u/dag werken.

iTrader
    5 (100%)
    Tuurlijk wel. Het hangt eerder af van hoe strikt je die 7u neemt.

LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    41 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door clubje Bekijk bericht
    ik zit ook in deze selectieprocedure, en ik verwacht eerstdaags antwoord (en ik heb een gevoel dat het positief zal zijn) maar ik denk dat ik er toch niet op zal ingaan.

Ten eerste omdat het voor mij bijna 4 uur per dag treinen betekent, en verhuizen zie ik niet zitten. Daarenboven denk ik dat het werk op zich nogal saai zal zijn.

Al vind ik de overheid wel een leuke werkgever, al is het maar omdat je in de privé 90 % van de keren wordt uitgemelkt en dat ook daar praatjes verkopen belangrijker is dan echt goed uw werk doen.

Maar goed, daarover gaat de discussie niet, laten we gewoon de threadstartser proberen te helpen met haar onbeantwoorde vragen.

De grootste vraag is voor mij: is overplaatsing naar dichterbij mogelijk? De ene zegt: "ja, want velen gaan op pensioen". En de anderen zeggen: "nee, de ouderen krijgen voorrang, en er is tendens tot centraliserening". Tja.
    Ik hoorde ook al iemand zeggen dat telewerk bij de FOD Financiën niet mogelijk is, maar in een interview onlangs zei een hoge ambtenaar dat dit systeem meer en meer zal worden ingevoerd, samen met de satellietkantoren.
    lap, al mijnm oeite voor nix
    zoude t antwoord dak u gestuurd heb, eens aan threadstarter kunnen geven?
    heb geen zin om alles opnieuw te typen^^

demonkiller's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    vraagje: hoe lang zou het duren voor ze de geselecteerden contacteren voor de testen?

iTrader
    0
    Dus, als je 7u/dag werkt kan je niet goed/efficiënt werken? Sommige mensen hebben nu eenmaal nog andere dingen in hun leven dan 12u/dag werken
    Ik ben het eens met jou! Meer en meer bedrijven beginnen trouwens te beseffen dat de beste werknemers niet degenen zijn die dag en nacht aan hun bureau zitten, maar dat je veel meer hebt aan werknemer die nog ruimte heeft voor vrije tijd en ontspanning en die met plezier naar zijn werk komt. Hoeveel mensen lijden er de dag van vandaag niet aan stress, burn-out,... Met zo'n werknemer is een bedrijf ook niet veel.

Ik zou later trouwens ook graag kindjes willen en het is dan niet mijn bedoeling om hen meer tijd in de kinderopvang dan thuis te laten doorbrengen. Als ik nu zie dat er ouders zijn die om 7u hun kindje naar de opvang brengen en het om 19u terug gaan halen, 5 dagen op 5, dan vind ik dat toch maar triestig. Dat is één van de redenen waarom ik in de toekomst dichter bij huis zou willen werken en waarom ik het aantal vakantie- en recupdagen niet helemaal onbelangrijk vind. Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik slechte werknemer zal zijn.

iTrader
    0
    @demonkiller: dat is bij mij heel snel gegaan. Eens de termijn voor inschrijvingen afgesloten was, duurde het maar een paar dagen voor ik een opgeroepen werd voor de computertest en die ging één of twee weken later door.

iTrader
    1 (100%)
    Hallo,

Ik ben nu bezig aan mijn laatste masterjaar en heb meegedaan aan selecties om aan te slag te gaan bij de FOD Financiën.
    Ik heb al veel aan dit forum gehad om wat meer te weten te komen over werken aan de overheid. Maar ik had nog een aantal vraagjes, waarop jullie misschien een antwoord weten:

- Eerst en vooral zou ik graag weten hoe het zit met de sfeer of de FOD Financiën. Ik ben een enthousiaste en gemotiveerde starter en zou het erg vinden om de hele dag in gezelschap van uitgebluste en gedemotiveerde mensen te moeten werken. Ik besef natuurlijk dat dit gaat om een grote FOD en de sfeer van dienst tot dienst wel zal verschillen, maar toch zoch ik graag wat algemene reacties horen.

- Daarnaast zou ik ook graag weten hoe het eerste jaar eruit ziet. Ik weet al dat je cursussen moet volgen en een thesis moet schrijven. Maar ik vraag me af of je daarnaast ook al echt moet werken. Na vijf jaar studeren zou ik graag een eerste echte werkervaring opdoen.
    Ook vroeg ik me af of de opleiding van een goed niveau is. Zouden andere werkgevers er belang aan hechten (mocht ik na een paar jaar tot het besluit komen dat de overheid toch niets voor mij is)?

- Verder zou ik ook willen weten hoe het met de overuren zit. Als ik het goed heb, zijn er 26 vakantiedagen, maar daarnaast kan je nog recupdagen opnemen. Ik zou graag weten hoeveel uren je per dag moet werken en vanaf wanneer je overuren maakt. Ik had op dit forum in een oude post gelezen dat een half uur van de middagpauze meetelt als werkuren, maar ik heb die post eigenlijk niet goed begrepen. Ik stel deze vraag omdat ik waarschijnlijk 3 uur per dag onderweg zal zijn en daardoor niet meer veel overuren zal kunnen maken.

- Ik zou verder nog willen weten of er op termijn mogelijkheden zijn om dichter bij huis te werken (ik zou nu in Brussel beginnen). Ik heb al van iemand gehoord dat je als master heel moeilijk buiten Brussel of Antwerpen aan een plaats zou raken.

- Ik zou ten slotte ook nog willen weten of er op termijn mogelijkheid is tot thuiswerk. Ik zou het wel fijn vinden om één of enkele dagen in de week thuis te kunnen werken, zodat ik geen tijd aan vervoer verlies.

Alvast mijn excuses voor de vrij uitgebreide vragen, maar ik zou mij heel goed willen informeren omdat een eerste job een belangrijke stap in mijn toekomst is.

Daphje
    ik heb een kameraad die werkt op FOD fin (minfin)
    werkt niet in brussel en is nog aangenomen door het "lange arm" principe...

situatie nu: er werken 26 mensen op zijne dienst, terwijl het werk er door 6 personen gemakkelijk kan gedaan worden.

Zijn werkdag begint om 07h30 en stopt om 12h15.
    Dit betekent dat hij +/- 5 uren werkt voor een volledige full time.
    Hoe is dit gekomen? Een uitvloeisel van de zogenaamde "zomerdienst". Tot 2 jaar geleden moest hij ook zijn 38 uren werken, behalve in de zomer. Maar wat bleek, het werk was toen ook gedaan en toen heeft zijne baas maar beslist om dit door te trekken, nu doen ze dus het hele jaar "zomerdienst". Elke dag is hij dus thuis om +/- 12h30.

Hij is nu 36 jaar en had in het begin van het jaar 62 verlofdagen opstaan + bloedgeven = 1 dag verlof extra
    Elk jaar zijne opslag + geregeld wat examens voor wat meer loon

Echt ongelooflijk en eigenlijk toch wraakroepend...
    Als ge dan ook nog de verhalen hoort vanop de werkvloer....er zijn er dus nog die vinden dat ze hard moeten werken....
    Laatst gewijzigd door jedisparkle; 14 april 2011 om 15:35 Reden: typo

Pagina 3 van 227 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten