Pagina 2 van 227 Eerste 1234561252102 ... Laatste
    the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daphje Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik weet dat je bij de Vlaamse overheid elke maand 30 minuten krijgt die een treinvertraging compenseren en bij grote vertragingen wordt de vertraging bij je werkuren geteld. Maar ik weet niet hoe dit zit bij de federale overheid.
    Zever in pakskes, zo zit het bij de Vlaamse (maar voor zover ik weet ni bij de federale): Als uw trein meer dan 30min retard heeft, dan moet ge een attest van vertraging in het station gaan halen, een regularisatieformulier invullen en ingeven samen met het attest. Dan wordt dit van u prikklok afgetrokken, maar er wordt niet hoedanook per maand 30min afgetrokken.

Verder is het systeem van middagpauze zo: Als je niet uitprikt onder de middag, of minder dan 30min, dan wordt er hoedanook 30minuten van je prikklok afgetrokken. Prik je langer dan 30min uit, dan wordt de volledige tijd afgetrokken. Als je dus 7u36 moet werken:
    8u toekomen, niet uitprikken en op het werk eten, om 16u06 uitprikken = 7u36
    8u toekomen, kwartierke uitprikken onder de middag, om 16u06 uitprikken = 7u36
    8u toekomen, 45min gaan eten en uitprikken, om 16u06 vertrekken = 7u21

Verder moet je niet rekenen op thuiswerk bij de FOD finan.
    Het zal ook niet waarschijnlijk zijn dat je buiten Brussel zal gezeteld zijn, ik gok North Galaxy Tower, of Financiën toren in Brussel.

PS, als ik mag vragen, maar ik bemerk dat je het er toch moeilijk mee hebt om dagelijks zo lang onderweg te zijn, waarom dan toch de beslissing om in Brussel te werken? Of ben je misschien van plan om binnenkort iets dichter te gaan wonen?
    Ik werk ook in Brussel, en met de trein doe ik er ook een uur over (zonder vertraging), dus als je rekent van moment ik thuis de deur uitstap en op het werk inprik, zal het ook enkel anderhalf uur zijn. Dit wordt je vrij snel gewoon.

iTrader
    2 (100%)
    Persoonlijk zou ik echt niemand aanraden om voor FOD financiën te werken, tenzij je een partijkaart hebt en tegen incompetentie kunt. Ik heb een aantal contacten ginder en van wat ik hoor, en geloof mij dit is een heel goede bron, is het beleid daar zo rot als men kan geraken. Vriendjespolitiek, idiote regels en beslissingen en alles is politiek gemotiveerd. 8 jaar Reynders samen met het copernicusplan dat toelaat om nog meer politieke benoemingen te doen heeft z'n vruchten afgeworpen...
    Asus Maximus Formula X38 (Rampage BIOS)
    Intel Q6600 @ 3700Mhz, Asus Geforce GTX 680
    Win7 / Ubuntu, Intel SSD 520 2x120Gb RAID 0
    Custom Watercooling

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wolf2000me Bekijk bericht
    alles is politiek gemotiveerd.
    Wow, da had ik ni zien aankomen, da er iets bij de overheid politiek gemotiveerd zou zijn :o

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Wow, da had ik ni zien aankomen, da er iets bij de overheid politiek gemotiveerd zou zijn :o
    Ik vind dat eerlijk gezegd verre van normaal zenne.

Bv. een gewone functie waar x-aantal mensen voor in aanmerking komen, intern.
    Er wordt een examen voor georganiseerd en 5 mensen doen mee. Uiteindelijk krijgt na het examen gewoon nen andere de functie, ene die ni eens heeft meegedaan. Officieel luidt het dat hij als enige geslaagd is voor het examen. Maar dus hij heeft ni meegedaan, maar had wel als enige de juiste partijkaart.

En zo ken ik tal van voorbeelden. Dat is iets waar ik persoonlijk echt ni tegen kan en nooit deftig zou kunnen werken.
    Custom Watercooling

iTrader
    0
    Hallo,

Ik ben nu bezig aan mijn laatste masterjaar en heb meegedaan aan selecties om aan te slag te gaan bij de FOD Financiën.
    Ik heb al veel aan dit forum gehad om wat meer te weten te komen over werken aan de overheid. Maar ik had nog een aantal vraagjes, waarop jullie misschien een antwoord weten:

- Eerst en vooral zou ik graag weten hoe het zit met de sfeer of de FOD Financiën. Ik ben een enthousiaste en gemotiveerde starter en zou het erg vinden om de hele dag in gezelschap van uitgebluste en gedemotiveerde mensen te moeten werken. Ik besef natuurlijk dat dit gaat om een grote FOD en de sfeer van dienst tot dienst wel zal verschillen, maar toch zoch ik graag wat algemene reacties horen.
    Waarom ga je dan überhaupt bij de overheid werken?

- Daarnaast zou ik ook graag weten hoe het eerste jaar eruit ziet. Ik weet al dat je cursussen moet volgen en een thesis moet schrijven. Maar ik vraag me af of je daarnaast ook al echt moet werken. Na vijf jaar studeren zou ik graag een eerste echte werkervaring opdoen.
    Ook vroeg ik me af of de opleiding van een goed niveau is. Zouden andere werkgevers er belang aan hechten (mocht ik na een paar jaar tot het besluit komen dat de overheid toch niets voor mij is)?
    Eén ding is zeker en dat is dat de omgekeerde weg vlotter zal verlopen. Men zal je graag zien afkomen bij de overheid als je van de privé komt maar omgekeerd staan ze bij de privé er vaak weigerachtig tegenover als je van de overheid komt. Precies omwille van de sfeer die er (soms, op bepaalde diensten?) hangt.

iTrader
    0
    Echt typische ambetenarenmentaliteit zo te zien, enkel geïnteresseerd in de recup en de verlofdagen.

awesome's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wonkelrijm Bekijk bericht
    Echt typische ambetenarenmentaliteit zo te zien, enkel geïnteresseerd in de recup en de verlofdagen.
    Heb je een andere reden dan om bij de overheid te gaan werken? Tzal in ieder geval niet het loon, de doorgroeimogelijkheden met passende beloning en het latere pensioen zijn, tenzij je in de politiek wil gaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door awesome Bekijk bericht
    Heb je een andere reden dan om bij de overheid te gaan werken? Tzal in ieder geval niet het loon, de doorgroeimogelijkheden met passende beloning en het latere pensioen zijn, tenzij je in de politiek wil gaan.
    Hoe jammer het ook is maar vandaag de dag is de overheid nog behoorlijk aantrekkelijk met allerhande voordelen, goede pensioenen, veel verlofdagen en laten we eerlijk zijn; een relatief lage werkdruk.

Ik werk ook liever niet bij de overheid (alleen al uit principe) maar overweeg het wel als plan B.

jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik vind het argument dat de overheid een aantrekkelijk sector is omdat men veel verlofdagen weggeeft vreemd... Je hebt 26 dagen verlof en wat dagen tussen kerst en nieuw. Ook in de privé haal je er heel gemakkelijk een 30tal dagen uit (bij Electrabel zelf een 35tal dagen (en meer) congé). Dus ik zie het verschil niet echt.

Minder werkdruk en een beter pensioen zijn volgens mij de enige valabele argumenten pro overheid.

iTrader
    0
    Ik heb 48 dagen verlof en ook geen werkdruk, maar of me dat echt tevreden stemt...

Hopelijk komt er snel verandering in

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Ik vind het argument dat de overheid een aantrekkelijk sector is omdat men veel verlofdagen weggeeft vreemd... Je hebt 26 dagen verlof en wat dagen tussen kerst en nieuw. Ook in de privé haal je er heel gemakkelijk een 30tal dagen uit (bij Electrabel zelf een 35tal dagen (en meer) congé). Dus ik zie het verschil niet echt.

Minder werkdruk en een beter pensioen zijn volgens mij de enige valabele argumenten pro overheid.
    Het verschil zit in het paritair comité en hoe de werkuren geregeld zijn.

Ik heb een 38 uur werkweek dat vastgelegd is, dit geeft mij: 20 verlofdagen. Dit is zonder anciënniteit en vervangende feestdagen. Ik heb 12 dagen meer, maar dat is dan ook omdat ik 40 uur klop. Dit is in de privé.
    Vergelijk dit met de overheid, waar men bijna het dubbel aantal dagen congé krijgt voor een werkweek van 38 uur. Ik vind dat een huizenhoog verschil.
    Custom Watercooling

iTrader
    0
    Het verschil zit in het paritair comité en hoe de werkuren geregeld zijn.

Ik heb een 38 uur werkweek dat vastgelegd is, dit geeft mij: 20 verlofdagen. Dit is zonder anciënniteit en vervangende feestdagen. Ik heb 12 dagen meer, maar dat is dan ook omdat ik 40 uur klop. Dit is in de privé.
    Vergelijk dit met de overheid, waar men bijna het dubbel aantal dagen congé krijgt voor een werkweek van 38 uur. Ik vind dat een huizenhoog verschil.
    Is inderdaad afhankelijk van paritair comité. Maar Electrabel werkt ook met een 38-uren werkweek en toch zit men ruim boven de 30 dagen verlof.

Trouwens als men aan mij vraagt wat ik het liefst heb; een 38 uren werkweek bij de overheid en 26 dagen verlof of 40 uur per week werken en 32 dagen verlof, dan kies ik voor het tweede. Zeg nu zelf, 24 minuutjes per dag extra werken, dat verschil voel je toch niet? Nog eens naar het toilet gaan en de papieren op je bureau klasseren en die paar extra minuutjes zijn zo om.

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik vind dat eerlijk gezegd verre van normaal zenne.

Bv. een gewone functie waar x-aantal mensen voor in aanmerking komen, intern.
    Er wordt een examen voor georganiseerd en 5 mensen doen mee. Uiteindelijk krijgt na het examen gewoon nen andere de functie, ene die ni eens heeft meegedaan. Officieel luidt het dat hij als enige geslaagd is voor het examen. Maar dus hij heeft ni meegedaan, maar had wel als enige de juiste partijkaart.

En zo ken ik tal van voorbeelden. Dat is iets waar ik persoonlijk echt ni tegen kan en nooit deftig zou kunnen werken.

Da's typisch hoor. België staat daar om bekend. Tot in de kleinste Vlaamse dorpjes toe

iTrader
    1 (100%)
    ik zit ook in deze selectieprocedure, en ik verwacht eerstdaags antwoord (en ik heb een gevoel dat het positief zal zijn) maar ik denk dat ik er toch niet op zal ingaan.

Ten eerste omdat het voor mij bijna 4 uur per dag treinen betekent, en verhuizen zie ik niet zitten. Daarenboven denk ik dat het werk op zich nogal saai zal zijn.

Al vind ik de overheid wel een leuke werkgever, al is het maar omdat je in de privé 90 % van de keren wordt uitgemelkt en dat ook daar praatjes verkopen belangrijker is dan echt goed uw werk doen.

Maar goed, daarover gaat de discussie niet, laten we gewoon de threadstartser proberen te helpen met haar onbeantwoorde vragen.

De grootste vraag is voor mij: is overplaatsing naar dichterbij mogelijk? De ene zegt: "ja, want velen gaan op pensioen". En de anderen zeggen: "nee, de ouderen krijgen voorrang, en er is tendens tot centraliserening". Tja.
    Ik hoorde ook al iemand zeggen dat telewerk bij de FOD Financiën niet mogelijk is, maar in een interview onlangs zei een hoge ambtenaar dat dit systeem meer en meer zal worden ingevoerd, samen met de satellietkantoren.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door clubje Bekijk bericht
    ik zit ook in deze selectieprocedure, en ik verwacht eerstdaags antwoord (en ik heb een gevoel dat het positief zal zijn) maar ik denk dat ik er toch niet op zal ingaan.

Ten eerste omdat het voor mij bijna 4 uur per dag treinen betekent, en verhuizen zie ik niet zitten. Daarenboven denk ik dat het werk op zich nogal saai zal zijn.

Al vind ik de overheid wel een leuke werkgever, al is het maar omdat je in de privé 90 % van de keren wordt uitgemelkt en dat ook daar praatjes verkopen belangrijker is dan echt goed uw werk doen.

Maar goed, daarover gaat de discussie niet, laten we gewoon de threadstartser proberen te helpen met haar onbeantwoorde vragen.

De grootste vraag is voor mij: is overplaatsing naar dichterbij mogelijk? De ene zegt: "ja, want velen gaan op pensioen". En de anderen zeggen: "nee, de ouderen krijgen voorrang, en er is tendens tot centraliserening". Tja.
    Ik hoorde ook al iemand zeggen dat telewerk bij de FOD Financiën niet mogelijk is, maar in een interview onlangs zei een hoge ambtenaar dat dit systeem meer en meer zal worden ingevoerd, samen met de satellietkantoren.
    Ik zou ook in totaal 4 uur per dag kwijt zijn aan pendelen. Geen leuk vooruitzicht, maar langs de andere kant is het financiële plaatje wel aantrekkelijk voor een betrekking op master niveau.

Pagina 2 van 227 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten