Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste

Discussie: Werken BNP Paribas

AsusV's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mellie Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoi AsusV, ik zit middenin de selectieprocedure, het telefonisch sollicitatiegesprek achter de rug en de testen succesvol afgerond. Nu ga ik op 9 april op gesprek met een HR-medewerker en Commercieel directeur, zoals jij hebt gedaan. Altijd spannend zo'n gesprek, maar je tekstje hierboven stelt me al wat gerust. :-)
    Uit wat ik wel opmaak uit jouw ervaring, stellen ze min of meer dezelfde vragen als in het telefonische sollicitatiegesprek. Maar wat ik me afvroeg, testen ze ook reeds productkennis en de specifieke financiële services dat BNP verleent? Wss gebeurt een deel van het sollicitatiegesprek in het Frans dan, kwestie van talen wat te testen? En nog een laatste: ik solliciteer voor commercieel medewerker in het kantorennet. Ik weet niet of er nog een assessment volgt, zoals bij jou het geval was, maar just in case… wat hield dat precies in? :-)
    Hey Mellie, over de gesprekken moet je je geen zorgen maken hoor. Van human resources heb ik gehoord dat ze nog veel mensen willen aanwerven. Ik herinner mij dat ze bij een vorige selectie 10 man van de 15 een contract hadden aangeboden (ongeveer he, want het is al even geleden ), dit was voor de functie van commercieel adviseur.

Tijdens het gesprek gaan ze elk je CV overlopen en stellen ze allerlei vragen die te maken hebben met je persoonlijkheid. Je kan natuurlijk best de site van de bank eens grondig doornemen he. Zoek bvb gegevens op over oa de grootte van de bank, in welke landen deze actief is, uit welke afdelingen/diensten bestaat de bank (dit zijn er 4 grote), hoeveel personeel, positie van deze bank tussen de andere banken, enzoverder. Op deze manier kan je al een heel eind mee praten en makkelijker vragen stellen op het einde van het interview. Ze gaan geen vragen stellen over hun producten, aangezien je voor dit soort zaken nog een opleiding krijgt. Je zal ook vragen krijgen in de aard van: waarom BNP Paribas, waarom deze functie, wat zijn je verwachtingen bij deze functie,... een beetje de standaardvragen he. Bij mij hebben ze mijn kennis Frans niet getest, maar dit wil niet zeggen dat ze jouw kennis Frans niet gaan testen. Ik heb van een paar kameraden, die ook een traineeship doen bij een bank, gehoord dat er geen Frans werd gesproken tijdens het gesprek. Dit terwijl er wél Frans werd gesproken tijdens gesprekken voor commercieel adviseurs.

Volgens mij gaan ze bij de zoektocht naar een commercieel adviseur vooral kijken naar hoe je overkomt. Je zal veel met mensen/klanten in contact komen, dus zal je ook sociaal en vlot moeten overkomen en hun taal kunnen spreken (Ned, Fr, Eng). Bij deze jobdagen is normaal geen assessment geplanned hoor, no worries. Als er al een is, gelijk bvb bij Argenta, zal het een of andere activiteit in teamverband zijn.

Als alles vlot gaat krijg je na de beraadslaging een contractvoorstel. Alleszinds veel succes en houd ons op de hoogte he !

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor een gebrek aan talenkennis gaan ze volgens mij niet te moeilijk doen. Ze zijn meer geïnteresseerd in hoe goed je Frans en Engels is om te zien of ze dat nog moeten bijsturen, maar ik zie ze je er nog niet voor buizen. Tenzij het nu echt een commerciële functie is waarbij je hoofdzakelijk die taal nodig hebt.

w00tw00t's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Financiële adviesverlening, pfff, een duur woord voor een veredelde verkoper.

Zoals je zelf zegt, draait alles rond het zoveel mogelijk verkopen van bankproducten. In dit geval beleggingsfondsen, waar de bank zeer goed aan verdient.

Tja, je moet er voor zijn. Elke dag dezelfde rotzooi in de strot van de mensen proppen.
    Hangt ook sterk af van bank tot bank. Banken die enkel hun eigen producten verkopen of in de spots zetten, verkopen ook genoeg rommel.
    Laatst gewijzigd door w00tw00t; 14 maart 2011 om 19:00
    Some painters transform the sun into a yellow spot, others transform a yellow spot into the sun.

CP-RB2H's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Ik werk zelf nu ongeveer 2,5 jaar bij BNP (indertijd Fortis) dus bij deze uw antwoorden:

Enkele vragen stel ik mij toch... graag jullie advies:
    1. Als personal Banker ben je dan niet een soort van 'verkoper'? Binnen elk commercieel bedrijf ben je een 'verkoper'. Staar je daar niet blind op, want een fatsoenlijke vertrouwensband met je klantenportefeuille is van levensbelang. En dat feestje blijft niet duren als je als een cowboy erdoor gaat vliegen… Win-Win situaties moet je creëren..
    2. Is de job niet zeer gevoelig van de conjuctuur? Nee, absoluut niet. Vast contract = vast contract
    3. Lopen er niet teveel personal bankers rond? Goh, binnen de bank hebben ze die altijd nodig, dus daar moet je zeker geen bang voor hebben. Er is ook een enorme leeftijdskloof, dus dat zorgt voor opportuniteiten.
    4. Ben ik juist opgeleid voor deze functie? Er staat economische master in de vacature... maar dat gaat natuurlijk heel breed. Ben ik niet te hoog opgeleid? Ik veronderstel nl dat bachelors ook snel toegang tot de functie hebben. Je zal héél veel dankzij internet cursussen leren, maar uiteindelijk is het altijd leren met vallen en opstaan… Een betere leerschool is er niet.
    5. Wat verdient een personal banker? Ik weet dat het moeilijk is want dat dit afhankelijk is van je portefeuille van klanten ed. Maar ik doel naar het salaris van starter. Startersloon, dat hangt van je diploma af, maar je wordt zeker goed betaald bij BNP!
    6. Is verloning niet extreem sterk prestatiegebonden? Ondanks dat vele mensen dit denken, is dit voor de gewone bankier niet het geval… Je hebt uw vaste wedde die je elke maand krijgt… En dan enkel in april krijg je een bonus die voor een klein stuk afhangt van uw prestatie. Hangt van een coëfficiënt af van uw eigen doelstellingen, die van het kantoor en die van de markt, land etc
    7. Wat zijn de uitwegen? doorgroeimogelijkheden… Ik kan je vertellen dat de doorgroeimogelijkheden binnen zo'n bedrijf echt gigantisch zijn… En in welke richting ook.. Je kan in het retail-net in 1001 kanten draaien (individuals of professionelen, kmo's, etc etc), je kan intern gaan werken… En de bank zal niet snel iets in je weg gaan staan…

Als je nog vragen zou hebben, stel maar! Of stuur gerust een mailtje of pm!
    Xbox live Gamertag: Turg0n

Mellie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AsusV Bekijk bericht
    Volgens mij gaan ze bij de zoektocht naar een commercieel adviseur vooral kijken naar hoe je overkomt. Je zal veel met mensen/klanten in contact komen, dus zal je ook sociaal en vlot moeten overkomen en hun taal kunnen spreken (Ned, Fr, Eng). Bij deze jobdagen is normaal geen assessment geplanned hoor, no worries. Als er al een is, gelijk bvb bij Argenta, zal het een of andere activiteit in teamverband zijn.

Als alles vlot gaat krijg je na de beraadslaging een contractvoorstel. Alleszinds veel succes en houd ons op de hoogte he !
    Thanks a lot AsusV! Een hele geruststelling alvast! Kzie het volledig zitten! Nog wat extra research doen dus (naast hetgene dat ik al had voor het telefonische gesprek..) en dat komt goed
    Merci voor de succeswensen, ik hou je vanzelfsprekend op de hoogte! En wat betreft de tip met het glas water, I'll keep it in mind!

iTrader
    10 (100%)
    Thanks a lot AsusV! Een hele geruststelling alvast! Kzie het volledig zitten! Nog wat extra research doen dus (naast hetgene dat ik al had voor het telefonische gesprek..) en dat komt goed
    Merci voor de succeswensen, ik hou je vanzelfsprekend op de hoogte! En wat betreft de tip met het glas water, I'll keep it in mind!
    Op zo'n dag moet je gewoon jezelf zijn… Ik wens je alleszins veel succes en mss komen we elkaar wel eens tegen in de toekomst dan ;-

AsusV's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CP-RB2H Bekijk bericht
    Op zo'n dag moet je gewoon jezelf zijn… Ik wens je alleszins veel succes en mss komen we elkaar wel eens tegen in de toekomst dan ;-
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Voor een gebrek aan talenkennis gaan ze volgens mij niet te moeilijk doen. Ze zijn meer geïnteresseerd in hoe goed je Frans en Engels is om te zien of ze dat nog moeten bijsturen, maar ik zie ze je er nog niet voor buizen. Tenzij het nu echt een commerciële functie is waarbij je hoofdzakelijk die taal nodig hebt.
    CP-RB2H en Straddle, wat is jullie huidige functie binnen de bank als ik vragen mag? Zijn jullie begonnen als commercieel adviseur of commercial trainee?

Weten jullie misschien of er voor bepaalde functies na het traineeship een gsm en/of een abonnement wordt voorzien? Heb je na een aantal jaar de mogelijkheid om een bedrijfswagen/tankkaart te gebruiken?
    (puur praktisch vraagjes )

Het is ook handig in geval je zenuwachtig bent, je glas vasthouden en het valt wat minder op . Succes nog!

Zijn er nog mensen die bij BNP Paribas Fortis werken of gaan werken in de regio Leuven - Brussel?

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AsusV Bekijk bericht
    CP-RB2H en Straddle, wat is jullie huidige functie binnen de bank als ik vragen mag? Zijn jullie begonnen als commercieel adviseur of commercial trainee?
    Geen commerciële functie bij mij. Operations (FX)

Weten jullie misschien of er voor bepaalde functies na het traineeship een gsm en/of een abonnement wordt voorzien? Heb je na een aantal jaar de mogelijkheid om een bedrijfswagen/tankkaart te gebruiken?
    (puur praktisch vraagjes )
    Ik weet niet hoe dit zit voor de commerciële functies, maar voor de meeste functies werken ze bij Fortis met een systeem van Hay graden. Je krijgt dan een graad toegewezen o.b.v. je functie en vanaf een bepaalde graad krijg je een bedrijfswagen en een gsm. Je krijgt dit niet zomaar als je er werkt, itt bij sommige bedrijven.

iTrader
    10 (100%)
    Ik zit nu 2,5 jaar in het commerciële net -> markt Lier. Begonnen als Commercieel Adviseur en dan nu aan het doorgroeien voor CA P&S (zelfstandigen en kmo's). Je kan echt alle richtingen uit en voor elke keuze bestaan er immens veel interne opleidingen…

Waar je ook begint, je zal altijd mits de nodige moeite ver geraken

Ik vind het alleszins een superboeiende job en wereld die nooit stilstaat en waar je zoveel mensen in ontmoet. Ondanks dat mensen graag negatief praten over banken, is het toch een enorm dankbare job als je mensen kan helpen.. Je bouwt tenslotte een vertrouwensband op met je klanten...

Goh, gsm's is vanaf kantoordirecteur/private banker idd een extra. Maar in het begin zal je dat nog niet nodig hebben… Kilometers worden natuurlijk gecompenseerd, maar een auto dat is ook pas van de hogere functies… Maar normaal zal je die ook niet echt nodig hebben hoor…

Op welke dienst zit je straddle?

iTrader
    0
    Ik ken heel wat mensen die bij BNP werken en over hun grootste probleem op de werkvloer zijn ze het allemaal eens: de brakke software op hun terminals. Die software crasht meermaals per dag crasht, tot grote ergernis van werknemers en van de klanten.

iTrader
    10 (100%)
    Weet je al iets kastt?

iTrader
    0
    Goed!

Sta voorlopig op de aanwervingslijst.

Ze gingen me contacteren voor de instroom van juli 2010 .

AsusV's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kastt Bekijk bericht
    Goed!

Wil dat zeggen dat je dus een contract aangeboden hebt gekregen of is dat een soort wachtlijst? Proficiat alleszinds!

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kastt Bekijk bericht
    Goed!

Proficiat!

AsusV's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoi AsusV, ik zit middenin de selectieprocedure, het telefonisch sollicitatiegesprek achter de rug en de testen succesvol afgerond. Nu ga ik op 9 april op gesprek met een HR-medewerker en Commercieel directeur, zoals jij hebt gedaan. Altijd spannend zo'n gesprek, maar je tekstje hierboven stelt me al wat gerust. :-)
    Uit wat ik wel opmaak uit jouw ervaring, stellen ze min of meer dezelfde vragen als in het telefonische sollicitatiegesprek. Maar wat ik me afvroeg, testen ze ook reeds productkennis en de specifieke financiële services dat BNP verleent? Wss gebeurt een deel van het sollicitatiegesprek in het Frans dan, kwestie van talen wat te testen? En nog een laatste: ik solliciteer voor commercieel medewerker in het kantorennet. Ik weet niet of er nog een assessment volgt, zoals bij jou het geval was, maar just in case… wat hield dat precies in? :-)
    En en en, hoe is het gegaan?

Pagina 3 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten