Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Traineeship: do or don't ?

Hallo,

Ik studeer in september af in de master TEW. Nu zit ik al te kijken naar vacatures en heb ik ook al enkele (goede) sollicitatiesprocedures achter de rug.
    Echter, mijn probleem is dat ik niet zo goed weet wat bij me past qua bedrijf/functie. Gezien mijn achtergrondstudies en interesses, wil ik graag beginnen in een job met een goede mix tussen IT en business. Ik ben ook wel ambitieus ingesteld, dus de mogelijkheid hebben om snel door te groeien zou ideaal zijn. Ik zou het ook leuk vinden mocht ik af en toe de kans krijgen voor opleidingen en continu bij te leren (altijd al een goede student geweest hehe ).

Nu is mijn concrete vraag: zou ik een traineeship overwegen? Ik ken niet zoveel personen die dat doen, maar het lijkt wel te voldoen aan de "idealen" die ik hebt (doorgroei, opleidingen,...).

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met traineeships? De voor- en nadelen? Waarom wel of niet doen? Beter om te starten zonder traineeship?
    (In mijn geval zou dit specifiek gaan om de traineeship "technology & business" bij Planet Talent --> ervaringen over dit specifiek ook zeer welkom )

Alvast bedankt!

Accordis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Traineeship: absoluut doen!
    Je leert veel op korte termijn en draait in bvb 2 jaar tijd mee op verschillende afdelingen waarna je een goed beeld hebt welke richting je uit wilt.
    Ideaal om zo je carrière te starten.

Veel grote bedrijven hebben zo’n traineeship of high potential programma.

Je vernoemt Planet Talent, die ken ik niet maar wel opletten dat het echt leerrijk is en je niet met een mooie titel van “high potential” overal domme werkjes mag gaan opknappen voor weinig loon. Want als Planet Talent een extern bureau is ben je dan niet gewoon consultant?
    Dan is dit gewoon pure marketing van Planet Talent want als consultant krijg je sowieso leuke opdrachten, veel opleiding en veel kansen.
    punt.

Radiance's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Accordis Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    maar wel opletten dat het echt leerrijk is en je niet met een mooie titel van “high potential” overal domme werkjes mag gaan opknappen voor weinig loon. Want als Planet Talent een extern bureau is ben je dan niet gewoon consultant?
    DIt dus. Als ik dan even kijk op de website zie ik niet echt in hoe dit een traineeship is. Het is een outsourcing bureau / opdracht zoals elke andere. Je gaat, zo te zien, vanf dag 1 naar een klant van hen en doet daar een opdracht als "consultant". En er is wel budget voor opleidingen en kansen om je carriere te bespreken met seniors ... maar dat kan je bij elke consulting partij wel vinden denk ik.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit een slechte werkgever is, ik ken ze niet, maar dit is dus geen traineeship, dit is gewoon een job.

komkommerman's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    waar ik werk doen ze ook traineeships.
    verschillende ervaren consultants geven workshops en trainingen.
    Na een aantal maanden draai je dan mee op een project waarme je de leerstof meer in praktijk kan brangen.

Mij lijkt me dit wel handig aangezien je op korte tijd met veel zaken in contact komt
    Daarna heb je misschien een beter beeld waarin je jezelf verder wil ontwikkelen.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zeker nagaan wat deze traineeship inhoudt. Heb in het verleden reeds in aanraking gekomen met junior profielen van Planet Talent (analisten) en samen met hen ook in een opleiding gezeten. Voor zover ik weet is dat gewoon consultancy en dat is ook wat ik hun zien doen heb (zaten als analist op een project enkele bureaus verder). Als ik me niet vergis 2 jaar planet talent en daarna dan intern.

Wat ze van opleidingen hebben gehad voor ze op project kwamen weet ik niet. Enige wat ik kan zeggen is dat elke deftige junior op die projecten wel zou kunnen meedraaien zonder voorkennis.
    Looking for Playstation 2 games...

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    48 Post(s)
    Dingen als 32 dagen verlof in het vet zetten, helpt ook niet echt naar geloofwaardigheid. Dat is 20 dagen verlof en 12 dagen ADV. Dat is iets hélemaal anders...

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Hehe planet talent die zichzelf verkoopt als traineeship. Wat een lol.

Als het truukje nog steeds werkt is het hun bedoeling dat ze je ergens zetten en na 2 jaar zal de klant je 'overnemen'.

Als je een goede klant hebt heb je sjans, slechte klant en je hebt het vlaggen want van enige support vanuit het bedrijf moet je niets verwachten. De cursussen die ze je aan bieden zijn ook een lachertje.

Gewoon kijken naar echte bedrijven zoals Telenet/Proximus/banken voor zulke zaken. Als je echt high potential bent dan zal je daar wel binnen geraken.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    48 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rofco Bekijk bericht

Als het truukje nog steeds werkt is het hun bedoeling dat ze je ergens zetten en na 2 jaar zal de klant je 'overnemen'.

Als je een goede klant hebt heb je sjans, slechte klant en je hebt het vlaggen want van enige support vanuit het bedrijf moet je niets verwachten. De cursussen die ze je aan bieden zijn ook een lachertje.

Gewoon kijken naar echte bedrijven zoals Telenet/Proximus/banken voor zulke zaken. Als je echt high potential bent dan zal je daar wel binnen geraken.
    Die traineeships bij Telenet zijn bvb inderdaad iets helemaal anders. Je loopt dan afwisselend bij elke afdeling mee en op het einde kies je jouw "pad".

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik ken Planet Talent niet en kan me dus niet uitspreken over hun specifieke traineeship, maar een traineeship waar je als consultant werkt is naar mijn ervaring zo slecht niet. Het is wel belangrijk dat je:
    - Voldoende nuttige trainingen en opvolging zodat je jezelf te ontwikkelen, wat wel vereist dat je het geleerde oefent en toepast
    - Echte opdrachten of projecten doet, dus met beperkte duur en duidelijke doelstellingen. Als je gedurende een jaar hetzelfde doet vlakt de learning curve snel af
    - Voldoende variëteit hebt. Hangt samen met het vorige, maar ideaal wissel je van klant, departement, onderwerp, etc.
    Je mag bij een goed traineeship je nooit echt in je comfortzone voelen.

Als die dingen er zijn maakt het niet uit of dit als interne of externe is. Ik ben zelf mijn carrière gestart bij Ormit, een bedrijfje dat je uiteindelijk ook bij verschillende klanten onderbrengt. Heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik daar gestart ben.

Stuyfmans's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Een traineesheep bij een consultancybedrijf is gewoon een IBO opleiding.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Trouwens planet talent is het talent planet van vroeger. Als je daar even op zoekt vind je wel meer verhalen (ook hier op het forum).

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Planet talent is gewoon een 'premium' interimkantoor. Die zetten jou gewoon 2j als werknemer bij een klant en na 2j nemen die jou over.
    Ik heb met mensen van dat bedrijf samengewerkt en er is letterlijk geen verschil tussen een echte werknemer van het bedrijf en eentje van planet talent. Die leren alles on the job.
    Alleen de verloning is verschillend (bij die klant werden ze beter betaald door planet talent dan de echte werknemers ) en je mag af en toe eens een bedrijfsdagje doen met planet talent.

Dus op zich niets mis mee, je hebt dubbel zo veel bedrijfsdagen (degene van planet talent en degene van het bedrijf waar je zit ) en afhankelijk van het bedrijf word je al dan niet beter betaald.
    Voor het bedrijf ben je ook zeer goedkoop in het begin, dus het kan wel zijn dat je op betere posities terechtkomt waar je veel gaat bijleren.
    Degene waar ik mee samenwerkten kregen meer kansen, net omdat ze zo goedkoop waren. Daar kon een junior consultant niet tegenop, ondanks dat die vaak al een cursus achter de rug hadden en dus al beter waren in de job.

En voor de rest, ik ken wat mensen die een traineeship gedaan hebben. Geen enkel (op 1 na) heeft een bijzondere job.
    Waarvan een ander zonder traineeship maar met dezelfde capaciteiten dezelfde job niet zou kunnen hebben in ongeveer dezelfde tijd.
    Dus het lijkt mij wel belangrijk om een goede traineeship uit te kiezen, zoals eerder gezegd bij banken/grote telecom krijg je wel meer kansen als je je bewijst tijdens die traineeships.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Planet talent is gewoon een 'premium' interimkantoor. Die zetten jou gewoon 2j als werknemer bij een klant en na 2j nemen die jou over.
    Ik heb met mensen van dat bedrijf samengewerkt en er is letterlijk geen verschil tussen een echte werknemer van het bedrijf en eentje van planet talent. Die leren alles on the job.
    Alleen de verloning is verschillend (bij die klant werden ze beter betaald door planet talent dan de echte werknemers ) en je mag af en toe eens een bedrijfsdagje doen met planet talent.

Dus op zich niets mis mee, je hebt dubbel zo veel bedrijfsdagen (degene van planet talent en degene van het bedrijf waar je zit ) en afhankelijk van het bedrijf word je al dan niet beter betaald.
    Voor het bedrijf ben je ook zeer goedkoop in het begin, dus het kan wel zijn dat je op betere posities terechtkomt waar je veel gaat bijleren.
    Degene waar ik mee samenwerkten kregen meer kansen, net omdat ze zo goedkoop waren. Daar kon een junior consultant niet tegenop, ondanks dat die vaak al een cursus achter de rug hadden en dus al beter waren in de job.

En voor de rest, ik ken wat mensen die een traineeship gedaan hebben. Geen enkel (op 1 na) heeft een bijzondere job.
    Waarvan een ander zonder traineeship maar met dezelfde capaciteiten dezelfde job niet zou kunnen hebben in ongeveer dezelfde tijd.
    Dus het lijkt mij wel belangrijk om een goede traineeship uit te kiezen, zoals eerder gezegd bij banken/grote telecom krijg je wel meer kansen als je je bewijst tijdens die traineeships.
    Ja, daar vreesde ik al voor. Dacht ook dat het eerder afwisselend werk zou zijn, en niet 1 project waar je een jaar aan moet werken (zoals Planet Talent op hun website vermelden). Spijtig!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rofco Bekijk bericht

Op basis waarvan bepalen ze of je high potential bent? Testen afleggen? Of ligt de nadruk meer op je achtergrondstudies/punten ?

Lospeed's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door biokop Bekijk bericht
    Op basis waarvan bepalen ze of je high potential bent? Testen afleggen? Of ligt de nadruk meer op je achtergrondstudies/punten ?
    Dit varieert enorm van bedrijf tot bedrijf. Voor bovenstaande bedrijven of deze sectoren weet ik het niet aangezien ik enkel ervaring heb met de recrutering voor commerciële rotatie-/leadership-/high potential programma's in farma/medische technologie. Maar ter illustratie het langste en kortste proces dat ik heb doorlopen, beide voor internationale programma's in multinationals:

Langste:
    - CV: studies/punten/ervaring/achtergrond
    - Online testen: analytisch, integriteit, kritisch denken, job simulation, etc. (Na elke test kan je afvallen)
    - Online interview
    - Assessment center: testen (case, business situaties, groepsdiscussie) en interviews met general manager, business unit managers en HR
    => in totaal 6-7 maanden van insturen CV tot beslissing quasi direct na assessment center

Kortste:
    - CV
    - Online interview
    - Assessment center: gelijkaardig aan hierboven, maar in mijn ogen minder streng/diepgaand + testen van talenkennis (En nog een aparte twist: jezelf in het bijzijn van je tegenkandidaten aan het management team voorstellen, met nadruk op waarom jij de geschikte kandidaat bent. Dit heb ik nergens anders meegemaakt.)
    => in totaal 1-1,5 maanden

Ik kan het alleen maar aanbevelen: je leert op heel korte tijd enorm veel binnen verschillende departementen, je leert ongelooflijk snel heel veel mensen binnen het bedrijf kennen met als bonus ook netwerkmogelijkheden met o.a. C-suite executives. Bovendien maak je deel uit van een (internationale) mini-community binnen het bedrijf die in het programma zitten/zaten. Enorm veel vrijheid om te ontdekken, ideeën aan te brengen (en effectief uit te voeren), etc. De belangrijkste kanttekening bij dit alles is dat men uiteraard ook heel wat van jou als "high potential" verwacht.

De ervaring binnen andere bedrijven kan natuurlijk volledig anders zijn. Waar ik nu zit is er een redelijk "vrije" cultuur maar dat betekent dus ook dat je meer zelf aan je pad moet sleutelen, terwijl het bij andere bedrijven vanaf het begin heel gestructureerd en afgelijnd kan zijn. De bedrijfscultuur is in dat opzicht immens belangrijk om rekening mee te houden, zodat je daar zeker een goede match kan vinden.

Tags for this Thread

Regels voor berichten