iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Interview voor een doctoraat: welke vragen te verwachten

Hallo iedereen,

Ik ben uitgenodigd om op gesprek te gaan voor een doctoraatspositie. Wat voor soort vragen zou ik moeten verwachten? Gaan ze technische vragen stellen over het onderwerp om te zien of ik al wat achtergrondkennis heb of gaan ze vooral vragen stellen over mijn persoonlijkheid om te zien of mijn profiel bij de onderzoeksgroep past? Ik weet dat dit waarschijnlijk afhangt van positie tot positie, onderzoeksgroep tot onderzoeksgroep, maar ik zou toch graag jullie ervaringen horen en misschien wat tips horen hoe ik mij hier het best kan op voorbereiden.

Groeten

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik gok dat ze u gaan vragen of je nog trucks kent om zoveel mogelijk vinkjes van aantal 'publicaties' te kunnen afvinken.

Hazz's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Valt amper of niet te voorspellen. Vragen over uw masterproef gaan er wrs wel bijzitten. En misschien proberen achterhalen of ge nen nine-to-fiver zijt of niet.
    En of ge verwacht dat er bepaalde dingen gaan falen, en of ge daar mee om kunt. Wat uw ruime toekomstvisie is; blijven plakken op het academische of naar de privé trekken.
    Desktop: Intel Core i5 8600K | Be-Quiet Dark Rock 4 | MSI Z370 Gaming Plus | Asus GTX1070 Ti ROG Strix A8G | Samsung 960EVO 500GB | Corsair TX650M V2 | Corsair 2x8GB DDR4-3000 Vengeance LPX C15 | Corsair Carbide 275R | AOC AG241QX - WQHD 144 Hz
    FCB

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door colin1997 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hallo iedereen,

Ik ben uitgenodigd om op gesprek te gaan voor een doctoraatspositie. Wat voor soort vragen zou ik moeten verwachten? Gaan ze technische vragen stellen over het onderwerp om te zien of ik al wat achtergrondkennis heb of gaan ze vooral vragen stellen over mijn persoonlijkheid om te zien of mijn profiel bij de onderzoeksgroep past? Ik weet dat dit waarschijnlijk afhangt van positie tot positie, onderzoeksgroep tot onderzoeksgroep, maar ik zou toch graag jullie ervaringen horen en misschien wat tips horen hoe ik mij hier het best kan op voorbereiden.

Groeten
    Toen ik me kandidaat stelde in Leuven voor een positie werd er me maar één vraag gesteld, vlak na de proclamatie. Hij bekeek mijn punten, zag de score van mijn eindwerk en vroeg me welk eindwerk dat was; Ik heb gewoon de titel opgegeven en hij gaf aan dat ik mocht beginnen. Interview heeft ongeveer 15 seconden geduurd. De prof die mij aanwierf was niet mijn promotor, maar kende dat eindwerk wel.

Dus zorg in ieder geval dat je in een minuut of twee drie je eindwerk, de uitdagingen ervan en de resultaten duidelijk kan uitleggen.

Er vergeet niet: er bestaat zoiets als een academische filière; men gaat zeker jouw promotor aanspreken over je eindwerk je handelen. Of je begeleider...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    11 Post(s)
    Zoals anderen al vertelden: het eindwerk, het is uiteindelijk hetgeen het dichtst bij je toekomstig werk als doctorandus zou liggen. Hiervan kan je best toch nog weten wat de methodologie en belangrijkste resultaten waren, alsook uitleggen waarom het relevant was. Vooral dat laatste vergeten mensen al eens. Verder kunnen ze eens polsen naar geschiktheid om les te geven, soms hangt er toch wel wat lesopdracht aan een doctoraat. Omgaan met teleurstellingen is ook belangrijk, dus dat kan ook aan bod komen. Maar zoals ook al aangegeven, de kans is groot dat men al van jou heeft gehoord via andere kanalen
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Regels voor berichten